Знижки, персональний підхід та ротації. Як війна змінила співпрацю ТРЦ з орендарями

У мирний час кожен бізнес, що хотів розміститись у торговельному центрі, мав виконувати низку фінансових зобов'язань, а саме: платити фіксовану орендну плату за приміщення, віддавати певний відсоток від товаробороту, покривати маркетинговий платіж та ОПЕКС (платежі за операційну діяльність).

Розмір цих платежів відрізнявся у кожному окремому ТРЦ в країні і міг рости чи падати залежно від ситуації на ринку. Війна змінила підхід ТРЦ до партнерів докорінно, зробивши його як ніколи персоналізованим та лояльним. Однак за понад 16 місяців з початку повномасштабного вторгнення усі ставки неодноразово переглядались. 

Українська Рада Торгових Центрів зібрала коментарі представників українських торговельних центрів про те, як вони змінювали формат співпраці зі своїми орендарями і чи змушені були проводити ротації.

Знижки та “пільги”

Операційний директор девелоперської компанії Budhouse Group (ТРЦ Nikolsky, Lubava, Forum Lviv, Fabrika) Максим Гаврюшин розповідає, що після початку широкомасштабної війни умови для орендарів зробили максимально лояльними.

У Nikolsky, наприклад, ми взагалі скасували фіксовану орендну плату та зробили знижки на інші фіксовані платежі - ОПЕКС та маркетинг. Це дозволило нам відносно швидко відновити роботу ТРЦ після влучання ворожої ракети. Зараз практично всі магазини ТРЦ відкриті, - зазначає Максим Гаврюшин.

В інших ТРЦ компанії також пропонувались суттєві знижки орендарям, які визначались залежно від їхнього товарообігу. Але, на жаль, деякі орендарі зловживали таким ставленням і приховували справжні товарообіги. Тому, незважаючи на часи, контроль є дуже важливим, наголосив операційний директор Budhouse Group.

Поступово ми повернули наші ТРЦ до довоєних умов роботи з орендарями. Інколи ми робимо знижки, але це скоріше виключення. Майже всі орендарі зараз працюють на умовах основного договору. У Nikolsky ситуація інша - тут в нас ще багато дисконтів, але фіксована орендна плата вже нараховується всім орендарям, - резюмував Максим Гаврюшин.

Керуючий директор хмельницького ТРЦ “Оазис” Сергій Морголя також розповів про зміни у фінансовій стороні питання. Тоді, за його словами, важливо було запустити торговельний центр в роботу, тож орендні ставки були зменшені практично до собівартості.

Ми розуміли, що загалом персонал ТРЦ складає понад 1000 осіб, і усім їм необхідна можливість працювати, забезпечувати свої родини. Мала працювати й економіка країни, хоч вже й у режимі воєнного стану, - пояснив Сергій Морголя.

06 scaled 1 | 1

Підхід до співпраці

Комерційна директорка київського ТЦ Piramida Лариса Євтушенко нагадала, що війна позбавила споживачів низки товарів і змінила цінову політику як на речі першої необхідності, так і на інші групи товарів.

Це змусило орендарів швидко прилаштуватися до нових реалій, і при цьому не забувати, що купівельна спроможність українців зменшується.

Багато орендарів не мають можливості швидко адаптуватися до ситуації. В такому випадку ми, як партнери, спільними зусиллями шукаємо оптимальні варіанти співпраці або розглядаємо ротацію орендарів, - констатувала експертка.

Про персоналізований підхід заявила і директорка з маркетингу столичного ТРЦ DREAM Надія Лінська.

Перемовини велись з кожним орендарем індивідуально, преференції та зміни комерційних умов надавалися персоналізовано. Це зміни комерційних умов, графіків роботи, умови та строки відновлення роботи торговельних точок орендарів та інше, - зазначила Лінська.

img 9154 scaled 1 | 2

Читайте також: Індекс самопочуття ритейлу (RWBI) у червні незначно знизився через сезонний фактор

Загалом, усі опитані нами торговельні центри заявляли про ротації орендарів із різних причин. Дехто каже про наявність слабких операторів, що потребували заміни, дехто розповідає про партнерів, які змушені були зупинити бізнес через війну і, відповідно, закрити точки в ТРЦ.

Зараз же наявність пільг та знижок залежить від ситуації у конкретному ТРЦ та регіоні, але усі гравці намагаються якнайшвидше повернутися до довоєнних умов співпраці.