Збитки ритейлерів України внаслідок військових дій склали щонайменше 50 млрд грн
Про це свідчать дані дослідження, проведеного у травні Асоціацією ритейлерів України та Українською радою торгових центрів (УРТЦ). У підрахунок потрапили 295 торгових компаній — великих мереж та малих підприємців. Загальна цифра втрат за цими мережевими рітейлерами становить 50,7 млрд грн.
Асоціацією ритейлерів України та Українською радою торгових центрів у травні 2022 року було проведено дослідження «Збитки ритейлерів України за два місяці військових дій». Ці дані також були використані в релізі проекту «росія заплатить», який проводиться за підтримки Офісу президента України, Міністерства економіки, Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій та Міністерства інфраструктури.
Торговим компаніям пропонувалося оцінити їх втрати у нерухомості, обладнанні, товарних та складських запасах тощо. за період з 24 лютого до 23 квітня 2022 року, без урахування втраченої вигоди. Генеральну сукупність дослідження становили 295 мережевих роздрібних компаній України, представлені 28 549 магазинами та торговою площею 15,4 млн кв. м. Зокрема, у дослідженні представлені малі компанії, де працює від 3 до 20 торгових точок (таких 43%), середні компанії (21-50 точок) – 25% та великі мережі, де працює понад 50 об’єктів (32%).
«Окупація територій України та збитки рітейлу від військових дій внаслідок фізичних пошкоджень магазинів, знищення складів та товарів — ситуація, яка за часи незалежності України відбувається вже не вперше. Усі пам’ятають 2014 рік, коли торгові компанії зазнали значних збитків внаслідок окупації окремих районів Донецької та Луганської областей, а також через анексію Криму. І якщо тоді не було прецедентів компенсації втрат, то зараз бізнес одержав такий шанс», — розповідає про дослідження співзасновник та голова правління Асоціації рітейлерів України Андрій Жук.
Загальний обсяг прямої шкоди торговельної сфери оцінюється в 50,7 млрд. грн. (у середньому 30 475 грн. на 1 кв. м площі пошкоджених торгових точок, або 17,4 млн. грн. на один пошкоджений магазин).
Читайте також: Ритейлери почали стимулювати збут розпродажами
За даними дослідження, із 50,7 млрд грн збитків 41% припадає на пошкодження будівель, приміщень магазинів, інженерних мереж, оздоблення тощо. Збитки за товарними залишками в магазинах (оцінка за закупівельною ціною) та втрати обладнання склали по 17%, втрати товару на складах — 14%, збитки складським, виробничим, офісним будівлям/приміщенням та обладнанню в них (що знаходилися у власності компаній) склали 9% ще 2% становлять інші збитки.
«50,7 млрд — це далеко не всі прямі збитки, які зазнав український ритейл. На цьому етапі ми порахували лише найбільші та активні мережеві компанії. Багато малих регіональних мереж, не мережевих підприємств, торгових точок на ринках залишаються не пораховані. Тому реальна цифра прямої шкоди буде набагато більшою. Крім того, ми ще не вважали загальні втрати рітейлу, куди маємо увійти недоотримані за місяці війни доходи з урахуванням їхнього постійного зростання. У результаті сума може бути в 3-4 рази більша», – стверджує Максим Гаврюшин, голова Української Ради Торгових Центрів.
У розрізі товарних груп найбільше постраждали продовольчі мережі — 60% збитків у галузі. На другому місці — fashion-рітейлери, втрати яких становили 11% галузі торгівлі. До трійки найбільш постраждалих галузей торгівлі також входять продавці електроніки та побутової техніки — 7% збитків у галузі.
За даними дослідження, станом на 23 лютого 2022 року в середньому працювало 96 торгових точок на одну компанію, середній розмір торгової точки – 540 кв. м. Через два місяці з початку бойових дій продовжило працювати 70% торгових точок від довоєнної кількості на 74% площ від обсягу площ довоєнного періоду (тобто 20 060 магазинів загальною площею 11,4 млн кв. м із 28 549 магазинів від довоєнного). періоду). Протягом двох місяців військових дій суттєвої шкоди було завдано 2910 торговим точкам площею 1,6 млн кв. м (10% торгових точок від довоєнної кількості та 11% від площі), 30% торгових точок залишалися закритими через два місяці після початку війни.