“Залізні” каси відходять у минуле? Що чекає ринок ПРРО в Україні – думка

На початку травня 2024 року з’явилася свіжа статистика Opendatabot, яка свідчить про те, що з 2021 року кількість онлайн кас виросла в 8,5 рази, а 70% всіх зареєстрованих касових реєстраторів — це ПРРО.

У той же час кількість класичних, “залізних” кас стрімко зменшується, тож чи чекати повної цифровізації РРО та які проблеми вона має вирішити? Про це у колонці для Retailers розповів співвласник та CEO української компанії з автоматизації закладів Poster Родіон Єрошек.

Українська Рада Торгових Центрів пропонує найцікавіше у своєму матеріалі.

Чому закінчується "золота ера" залізних РРО?

Класичні касові апарати дійшли до нас з середини дев’яностих майже у незмінному вигляді. 

Оскільки жорстка сертифікація приладів з боку держави дозволяла обмежувати доступ до ринку тим чи іншим виробникам, ми досі бачимо свіженькі апарати зразка 1995 року.

Натомість ринок онлайн-кас з самого початку розвивається на правилах IT-конкуренції, пояснює експерт, програмний продукт стає успішним не завдяки лобізму в кабінетах, а, тому що розробник зміг зробити його більш привабливим для користувача.

Ринок ПРРО існує з 2020 року. В ті часи підприємці стикнулися з одного боку з наслідками пандемійних обмежень, з іншого — жорсткими вимогами держави щодо фіскалізації. Тоді ж розпочалося стрімке зростання частки програм відносно “заліза”: цифрові продукти зацікавили тих, хто за інших обставин не фіскалізувався б взагалі, - зазначає Родіон Єрошек.

Важливий вплив на розвиток ринку спричинила також конкуренція з безкоштовними рішеннями, адже користувач ПРРО завжди може перейти на безкоштовну державну альтернативу.

Через це провайдери ПРРО стали надавати у своїх продуктах додатковий корисний функціонал, як от аналітику по чеках, синхронізацію зі складськими CRM, інтеграцію в ресторанні програми, персональних помічників і т.д.

У той же час класичні РРО наслідували шлях кнопкових телефонів кінця нульових, які навіть в епоху смартфонів певний час були звичними для багатьох, а врешті всі про них остаточно забули.

Значення цифровізації РРО для Держави та ринку

CEO Poster розповідає, що якісна аналітика великої кількості даних дозволяє вирішувати значну частку облікових питань, в яких ключовим є людський фактор.

Як результат — підприємець чесно працює, але весь час тривожиться через можливий візит інспектора.

Введення ризик-орієнтованого підходу до перевірок дозволить чесним підприємцям точно знати, що їм не заважатимуть працювати, тоді як податківці витрачатимуть час на тих, чиї операції є ризикованими. Це заохочуватиме тих, хто працює “в білу” і буде демотивувати тих, хто хоче уникнути оподаткування, - каже Родіон Єрошек.

На думку спікера, саме ПРРО може зіграти ключову роль у побудові такої системи, адже чеки з ПРРО надходять та фіскалізуються швидше.

Значна частка фіскальних махінацій сьогодні пов’язані з торгівлею підакцизними товарами з використанням класичних РРО, через такі апарати українцям часто продають підробні цигарки, “сіре” пальне та алкоголь.

Якщо, наприклад, перевести облік підакцизних товарів на ПРРО та аналізувати чеки, податківці зможуть в онлайн-режимі виявляти випадки, коли дві компанії купують однаковий об’єм тютюнової сировини, а сума акцизу врешті різна, або коли два магазини поруч, продають вкрай різну кількість алкоголю чи цигарок.

Як розвиватиметься ринок ПРРО далі

За даними Опендатабот, ще у 2021-му кожен сотий чек був з ПРРО, тепер — кожен другий. Зросли також сума середнього електронного чеку та сума за чеками через онлайн-каси.

Стрімкій динаміці сприяють загальносвітовими процеси — люди першим кроком в бізнесі відкривають інтернет-крамниці, працюють кур’єрами, запускають мікробізнеси. Впливають на це навіть тенденції щодо відмови від паперових чеків на користь захисту довкілля і популярність сервісів за підпискою.

Для багатьох підприємців саме “каси у смартфоні” стали першим досвідом користування розрахунковим реєстратором.

Ще однією важливою складовою успіху ПРРО є можливість працювати в офлайні. Це особливо актуально для населених пунктів, де може бути нестабільний інтернет-зв'язок.

Якщо з класичним РРО у випадку проблем з мережею треба діставати книгу ОРО і вести розрахунок вручну, то з ПРРО користувач працює у звичайному режимі, його чеки згодом автоматично відправляться в Податкову.

Читайте також: Детінізація торгівлі. В Україні стрімко зростає кількість чеків та легальний виторг ритейлу

Можливість тримати весь облік на захищеному сервері, мати доступ до нього з будь-якого гаджета в будь-яку годину та з будь-якого місця, працювати від павербанка при повній відсутності зв’язку, за потреби — змінювати гаджет на інший, знати, що навіть якщо пристрій вийде з ладу, всі дані збережуться “в хмарі”: на жаль, сьогодні ці переваги для багатьох українців також є вирішальними при виборі реєстратора розрахункових операцій”, - резюмував експерт.