Євгенія Близнюк, Gradus Research: як рік війни змінив купівельну поведінку і звички українців
Війна зробила українців значно чутливішими до репутації брендів, і змусила робити свій вибір ще більш раціонально. Про те, як саме змінилися споживчі настрої за 2022 рік і як брендам адаптуватись під нові потреби аудиторії, розповіла засновниця та директорка дослідницької компанії Gradus Research Євгенія Близнюк.
Імпульсивні покупки
Якщо порівняти свіжі дані з довоєнним періодом, то можна побачити, що більшість покупок стала запланованою. Але іноді люди все ж купують імпульсивно.
Тут варто сказати, що українці загалом не люблять зізнаватися, що вони щось купують імпульсно. Ще до війни, під час ковіду, ми ставили це запитання різними способами, і результати демонстрували високу раціональність. Тоді ми знайшли цю формулу "Більшість моїх покупок заплановані, але іноді я роблю імпульсні покупки", - пояснює Євгенія Близнюк.
І тоді дослідникам вдалося відслідкувати радикальну зміну - до війни імпульсивно купували 61% українців, а зараз - 43−44%.
Особливість купівельної поведінки
У січні 2023 року частка людей, які скорочують обсяг покупок і тих, хто купує дешевші бренди, приблизно однакові. Лише 7% українців не намагається витрачати менше, а живе як і раніше.
З точки зору комунікацій брендів це дещо змінює. Перш ніж виходити до цільової аудиторії, потрібно зрозуміти, до якої з цих двох груп відноситься переважна більшість споживачів бренду:
- або вони купують звичні дорогі бренди, але не так часто;
- або перемикаються на дешевші бренди в цій же категорії, але не обмежують кількість.
Тобто бренд заходить в ситуацію або втрати потенціальних клієнтів, або навпаки.
Відкритість до нових брендів
У пікову фазу війни, у квітні 2022 року бренди фактично перестали існувати для споживачів і головним критерієм вибору став асортимент на полицях. Тобто 63% українців просто купували те, що було в магазині.
Фактом номер один для ухвалення рішення про покупку тоді була дистрибуція, а зараз структура вирівнялася:
- 28% купують те, що є;
- 15% частіше купують нові бренди;
- 17% продовжують купувати товари улюблених брендів;
- кількість «серферів» виросла удвічі, з 15% до 30%.
Ці люди купують старі бренди, але в рівній мірі експериментують з новими. На моє переконання у споживачів зменшився бар'єр переходу між брендами та їх заміщенням. В тому числі багато людей орієнтуються на бренди українських виробників, - розповідає Євгенія Близнюк.
Стимул до покупок брендів
Експертка наголошує, що бажання підтримати українське, є другим за популярністю (39%) стимулом до покупки звичних брендів.
Цей показник є сталим з квітня минулого року, а перше місце у списку стимулів посідають позитивний досвід та звички у споживанні певних брендів.
Чому купують нові бренди?
На першому місці серед причин - травматичне зростання факту ціни у порівнянні з квітнем 2022. Цього року тренд буде тривати, тож українці намагатимуться купувати дешевші продукти і максимально фокусуватися на тому, щоб контролювати свій бюджет.
Але бажання підтримати українських виробників є другим за вагою, тому брендам точно варто взяти це до уваги і використовувати це у своїй комунікації.
Навіть якщо це соціально позитивний мотив, все одно люди хочуть виглядати саме так, їм приємно підтримувати українське.
Увага до репутації
Українські споживачі погіршили своє ставлення до брендів, які продовжують працювати в росії. Це відзначає переважна більшість споживачів, а саме - 78%.
Частка тих, хто взагалі або частково відмовився від купівлі таких брендів, виросла до 74% з травня минулого року.
У липні 2022 року Gradus Research поставила респондентам таке питання - "Які бренди на вашу думку продовжують працювати в росії?".
Це було зроблене для того, щоб перевірити обізнаність людей в тому, наскільки вони відрізняють, перевіряють ці категорії. Виявилося, що люди доволі чітко називають бренди, які не вийшли з ринку агресора.
В якості підсумку скажу, що за цей рік українцям довелося стати ще раціональнішими та свідомішими у виборі товарів. Разом із тим люди "голосують гаманцем" та готові активно підтримувати бренди, чия позиція співпадає з їх переконаннями. Більше того — споживачі стали відкритішими до альтернатив, - резюмує Євгенія Близнюк.
Засновниця компанії зазначає, що для брендів це час, коли потрібно і важливо відкрито говорити про свою позицію і соціальну складову, щоб розширити свою аудиторію.
Джерело: НВ
Читайте також: Індекс самопочуття рітейлу (RWBI) у лютому показав незначне зниження