Євген Іваниця, JYSK: про відхід IKEA, конкуренцію з “Епіцентром” та інше

Скандинавська мережа магазинів JYSK після початку повномасштабної війни активно нарощує присутність в Україні. Наразі ритейлер має тут 90 магазинів, що більше, ніж в усіх пострадянських країнах разом взятих.

Справи у компанії йдуть добре, а чи впливає на це відсутність у країні IKEA і що у JYSK думають про конкуренцію з “Епіцентром”, в інтерв’ю Forbes розповів Сountry Director "JYSK Україна" Євген Іваниця.

Українська Рада Торгових Центрів пропонує головне у своєму матеріалі.

Робота в Україні

На момент початку повномасштабного вторгнення в Україні працювало 85 магазинів, зараз – вже 90.

Тоді ритейлер закрив усі магазини і не мав ніяких чітких планів, коли зможе відновити їх роботу, компанія дуже боялась репутаційних ризиків через потенційну загибель когось зі співробітників.

У нас були тривалі переговори з данським менеджментом. Пояснювали, що поновлення роботи – це не для прибутку. Що хочемо відкрити магазини в Ужгороді тільки для того, щоб допомогти біженцям. Потрібні ковдри, подушки біженцям і в прихистки, потрібні спальники, каремати, рації хлопцям в ТрО. Потім поступово пропонували відкрити інші магазини для працівників, які хочуть працювати, - зазначив Євген Іваниця.

За словами Сountry Director, тоді Україну розділили на кілька градацій умовних зон ризику:

  • зона умовно низького ризику;
  • зона умовно середнього ризику;
  • зона високого ризику;
  • окуповані зони.

На окупованих територіях, звісно, усі магазини зачинені і роботу не відновлювали. У Херсоні, наприклад, один об’єкт згорів, другий недобудований, тож це зона високого ризику, куди компанія не заходить.

Починаючи з вересня минулого року у всіх місцях присутності JYSK спостерігається приріст продажів рік до року. Оборот становить 4,8 млрд грн по порівняльних магазинах, за кількістю покупців – приріст на 26%, середній чек – 1044 грн, що найменше серед 48 країн присутності бренду.

На цей чек людина, умовно, купує свічку, батарейку і матрац. У нас є 10 товарних груп: постільна білизна, товари для ванної, матраци, меблі, декор, текстиль, товари для вікон, ковдри та подушки і сад. Найбільше приросла категорія "садові меблі". Влітку 2022-го ця сама група сильно обвалилась, тому що найбільше продавалася на Півдні. Магазини в Мелітополі, Новій Каховці, Херсоні розбомбили або розікрали, - пояснює Євген Іваниця.

Причини зростання продажів

Передусім представник JYSK відзначає вплив великого потоку внутрішньо переміщених покупців, які були змушені наново облаштовувати побут.

Обстріли інфраструктури вплинули на попит свічок, батарейок, ламп. Це мільйони одиниць товарів. Ще одна причина росту – зниження маржинальності товарів. 

Цікаво, що інші міжнародні бренди адаптувалися до війни не так швидко, наприклад, McDonaldʼs відновив роботу через півроку, тоді як JYSK  відкрив перші магазини на наступний тиждень після початку повномасштабного вторгнення. Наразі мережа не лише відкриває нові точки, а й оновлює старі.

Перебудова одного магазину може коштувати більше 10 млн грн, наразі 63% працюють у новому форматі.

Закриття IKEA та конкуренція з “Епіцентром”

Євген Іваниця запевняє, що дуже хоче аби IKEA повернулась, але порівнювати її з JYSK немає сенсу. У IKEA працював один магазин в Україні, мали підписати угоду про відкриття в ТРЦ Respublika і в Ocean Mall, тож вплив IKEA на український роздрібний ринок товарів для дому був мінімальним. 

Як і для будь-якого українця, для мене важливо, щоб міжнародні інвестори вкладали гроші в Україну. Мені шкода, що IKEA перестала закуповувати товар в Україні. Я розумію, чому вони так зробили. Це величезні ризики. Але JYSK продовжує закуповувати товари і навіть збільшує обсяги закупівлі товару в Україні, - каже Іваниця.

Щодо “Епіцентру”, Сountry Director зазначає, що вони не ділять ринок з цим гігантом і працюють у різних сегментах.

У нашому форматі 1000 кв. м, з таким асортиментним наповненням і ціновим сегментом з такою концепцією немає нікого. Ми пропонуємо комплексні інтер’єрні рішення для споживача, де декор, текстиль, меблі доповнюють одне одного. Споживачу не потрібно наймати додатково дизайнерів для облаштування простору оселі. Хоча за товарним наповненням IKEA й "Епіцентр"  нами перетинаються найбільше, - пояснює Іваниця.

Персонал

Спікер зазначає, що з повного штату компанії у 811 осіб, 45 служать у війську.

Це 10% від чоловічого складу команди, але серед тих, хто служать, є також і дівчата. Двоє співробітників, на жаль,загинуло. Усім, хто продовжує захищати країну, ритейлер продовжує платити повний оклад.

Недостатня кількість чоловіків у команді сильно впливає на бізнес. Часто не вистачає чоловічих рук, щоб виконувати роботу.

Плинність персоналу в компанії у минулому фінансовому році становила 20%. Найменший рівень – у центральних і північних областях України.

Також ритейлер відзначає рост e-commerce відносно офлайну, так, 16–20% українців замовляють товар JYSK онлайн. Цифра дуже варіюється залежно від способу замовлення.

Читайте також: Конкурент чи доповнення? Чи може онлайн-ритейл загрожувати успіху ТРЦ в Україні

Криза на західному кордоні, де знаходяться в черзі більше 200 вантажівок, впливає на плани. До кінця року плануємо відкрити магазин у Гостомелі. Відкриття двох магазинів у Києві, яке планували до Нового року, найімовірніше, будемо вимушені перенести на січень-лютий наступного року. Сумарно за цей фінансовий рік ми запланували відкрити 12 нових магазинів і перебудувати у концепт 3.0 10 магазинів. Плануємо довести кількість магазинів JYSK в Україні до кінця наступного року до 100, - підсумував Євген Іваниця.