Євген Іваниця, JYSK: про логістичні проблеми, головних конкурентів та нові магазини

Скандинавський ритейлер товарів для дому JYSK продовжує роботу на українському ринку протягом усієї повномасштабної війни та динамічно розвивається. Через блокування польсько-українського кордону компанія зазнала збитків 100 млн грн, однак швидко знайшла альтернативні шляхи постачання товарів.

Про це, а також про попит споживачів, логістику, конкуренцію та плани на 2024 рік, у інтерв’ю All Retail розповів Євген Іваниця, Country Director JYSK в Україні.

Українська Рада Торгових Центрів пропонує головне з розмови у своєму матеріалі.

Стратегія розвитку в Україні на найближчі роки

Іваниця наголошує, що компанія не лише продовжує свою присутність на ринку, а й збільшує інвестиції в розвиток мережі в Україні, незважаючи на війну.

JYSK відбудовує зруйновані та пошкоджені магазини, перебудовує наявні магазини, збільшує їхню площу, а також представляє покупцеві ширший асортимент.

Окрім того, переобладнуються склади, розширюються офісні приміщення, а отже покращуються умови праці для працівників. Ми відкриваємо нові магазини в різних куточках країни — наразі в JYSK 91 діючий магазин, до кінця року ми плануємо досягнути позначки в 100 магазинів, - анонсує Country Director.

Разом з тим розширюється асортимент товарів, що закуповуються в Україні для європейських магазинів JYSK, збільшується обсяг закупівель.

Ритейлер продовжує наймати нових працівників та запускати нові внутрішні програми навчання та розвитку, тощо.

Топ-категорій товарів у 2023 році

За словами Євгена Іваниці, починаючи з вересня 2022 року компанія фіксує по всіх місяцях приріст продажів рік до року.

Минулого року оборот склав понад 5 млрд грн, загальний приріст обороту — 40%.

JYSK відвантажив товар для більш ніж 4,6 млн покупців, а приріст за кількістю покупців склав +26%.

Середній чек склав 1044 грн. Серед 48 країн присутності бренду це найменший середній чек, на одного покупця приходиться 3 одиниці товару.

У нас є 10 товарних груп: постільна білизна, товари для ванної, матраци, меблі, декор, текстиль, товари для вікон, ковдри та подушки й сад. При цьому, найбільше приросла категорія "садові меблі". Влітку 2022-го ця ж група сильно обвалилась через те, що найбільше продавалась на Півдні. Магазини в Мелітополі, Новій Каховці, Херсоні розбомбили або розікрали.

bf8fca2e 9d3ea5101284b7f034738b288f12eae0 | 1

Проблеми логістики

В ідеальних умовах доставка замовлення від моменту, коли воно було завантажено на логістичному центрі Радомсько в Польщі й до моменту, коли товар вивантажили на складі магазину JYSK, триває 36 годин.

Наразі найоптимістичніший орієнтовний час очікування становить близько трьох тижнів. 150 вантажівок мережі з товаром стоїть в чергах на польському кордоні, з них орієнтовно 60 — це товари, закуплені JYSK в українських виробників для продажу в європейських магазинах.

Днями, наприклад, лише 7 вантажівок з товаром JYSK змогло перетнути кордон, поїхавши в обхід сотні кілометрів через кілька країн. Бізнес взяв на себе додаткові збитки. Лише в грудні JYSK в Україні недоотримав в обороті понад 100 млн грн, а вартість фрахтів зросла більше ніж у два рази!

Окремо JYSK тестує новий спосіб постачання залізницею. Перший пробний потяг з 25 контейнерів вже перетнув кордон і перша митна декларація вже пройшла процедуру митного очищення.

Частка онлайн-продажів

Останніми роками e-commerce приростав до офлайну з випередженням. З 2019 року JYSK впровадив стратегію під назвою Seamless and Closer to the Customer. Вона включає кілька методів взаємодії з клієнтами, клієнт може:

  • оплатити товар онлайн і він приїде з європейського розподільчого центру;
  • забронювати наявний в магазинів товар онлайн, прийти, розрахуватись, забрати його (система Click&Collect);
  • замовити та оплатити товар онлайн, й забрати в магазині (order online, pick up at store);
  • замовити онлайн і забрати у відділені "Нової пошти" чи "Укрпошти";
  • замовити онлайн і оплатити при доставленні (cash&delivery).

Близько 16-20% українців, за словами Іваниці, замовляє товар JYSK онлайн, однак цифра дуже варіюється залежно від способу замовлення.

Нові магазини та концепція 3.0

Попри усі складнощі ритейлер активно веде перемовини з укладання нових угод оренди.

Наразі перемовини ведуться з ТРЦ по всій Україні, зокрема в Кривому Розі, Одесі, Івано-Франківську, Києві, Львові, Калуші, Чернівцях, Ужгороді, де вже отримано позитивне рішення борду на фіналізацію угод оренди. 

На цей рік заплановано перебудову 10 магазинів в оновлений концепт 3.0. Під час перебудови типовою практикою є збільшення торгових та складських площ, розширення соціального простору, створення більш приємного та комфортного простору не лише для покупців, а й для працівників магазинів. Через агресію рф плани з перебудови всіх магазинів JYSK в Україні доводиться змінювати, оскільки постійні обстріли та необхідність відбудовувати пошкоджені та зруйновані об’єкти негативно впливає на темпи розвитку мережі. 

Наразі JYSK планує довести частку перебудованих магазинів у формат 3.0. до кінця 2024 року до 80%.

Головні конкуренти

На думку Іваниці, вплив шведського ритейлера IKEA на український роздрібний ринок товарів для дому був мінімальним, у них був лише один магазин в Україні.

IKEA не займала видимої частки українського ринку і по цифрах виторгу їх не було видно.

Читайте також: Олександр Чупилко, ТРЦ “Французький бульвар”: про роботу в Харкові, портрет відвідувача та плани на майбутнє

Щодо іншої конкуренції — у нашому форматі 1000 кв.м, з таким асортиментним наповненням і ціновому сегменті з такою концепцією на національному рівні, на жаль, немає нікого. Ми пропонуємо комплексні інтер’єрні рішення для споживача, де декор, текстиль, меблі доповнюють одне одного і створюють комфортний простір, покупцеві не потрібно наймати додатково дизайнерів для облаштування простору оселі. Хоча по товарному наповненню IKEA та "Епіцентр" з нами перетинаються найбільше, - резюмував він.