Як рітейлерам реагувати на зміни потреб українського споживача
Війна суттєво змінила споживчі настрої споживачів та потреби українців. Це, в свою чергу, вплинуло на роботу всіх видів бізнесу, зокрема і рітейл.
Тепер підприємці мають підлаштуватись під нові реалії та потреби ринку, а також покращити досвід своїх клієнтів. Київстар дослідив зміну потреб споживачів і провів власне дослідження запитів українців від початку повномасштабного вторгнення.
Як змінився український споживач?
Економічна нестабільність, війна та інші чинники змусили українського споживача серйозно переглянути свої пріоритети та вподобання.
Акцент змістився у бік товарів першої необхідності, продуктів тривалого зберігання тощо. А от попит на предмети розкоші зменшився, адже інфляція змушує зосередитись на покупках більш важливих речей та дешевших брендів.
Згідно з дослідженням Київстар, протягом лютого-травня 2022 року сильно впав попит на сервіси доставки, таксі, онлайн-покупки. У той же час кардинально зросла потреба у готелях, адже в цей час тривала активна евакуація українців з небезпечних регіонів.
З часом попит на аптеки та продажі в інтернеті зросли. У період з вересня 2022-го до січня 2023-го можна спостерігати стрибок попиту на одяг для активного відпочинку, товари для туризму та кемпінгу. Ближче до зими актуальності набули автомобільні акумулятори.
Як українці обирають бренди?
Цей процес також змінився, згідно з аналітикою, 54% споживачів зважають на виробника, коли роблять покупку. Ще 55% повертається до знайомих брендів через позитивний попередній досвід.
74% українців купують в супермаркетах та магазинах, де можуть знайти брендовану продукцію, а не на ринках.
Українські компанії продемонстрували гнучкість і адаптувалися до нової реальності. Зокрема онлайн-рітейлер Rozetka впровадив послугу доставки товарів у Польщу, коли велика частина його клієнтів переїхала до сусідніх країн.
У адаптації українському бізнесу стали в пригоді сучасні технології для аналізу потреб клієнтів.
Як завоювати клієнта?
Ключовим, у дослідженні потреб споживача є розуміння того, ким є покупці бренду та чого вони прагнуть. Це може допомогти компанії впроваджувати успішні маркетингові стратегії.
Такий аналіз стає ще важливішим у кризові періоди, оскільки те, що мало значення до війни, може бути вже не актуальним.
Універсальний алгоритм дій виглядає так:
1. Постійно аналізувати потреби клієнта
Потрібно відстежувати, які потреби мають ваші споживачі і як може змінюватись попит. Для цього можна робити замовлення досліджень ринку, анкетування споживачів, збір зворотного зв'язку.
Завдяки цьому можна сегментувати свою цільову аудиторію та розробити різну пропозицію для кожної з груп.
2. Адаптувати свою пропозицію до нових запитів
Після аналізу потреб клієнтів, підприємець має бути готовим інтегрувати ці дані до своїх процесів.
Можна розробити нові послуги чи продукти, вдосконалити програми лояльності , розширити мережі торгових точок чи покращити торговий асортимент.
3. Звертатись до клієнта оптимальним каналом комунікації з персоналізованою пропозицією
Якщо ви вже визначили потреби споживача та адаптували пропозицію, необхідно знайти оптимальний канал для комунікації зі своєю аудиторією.
Для деяких покупців зручніше спілкування через соціальні мережі, інші віддають перевагу SMS, електронній пошті чи розмові телефоном. Саме зручний та звичний для клієнта зв’язок дає змогу достукатись до споживача та дати йому всю актуальну інформацію.
4. Регулярно повторювати ці дії, враховуючи актуальну ситуацію
Для розвитку справи та збереження лояльності свого клієнта, необхідно повторювати вищезазначені кроки регулярно, це запорука конкурентоспроможності.
Потреби споживачів змінюються постійно, наприклад, коронавірус створив запит на безпеку фізичного контакту з бізнесами, а війна - попит на соціально відповідальні бренди.
Приклад з рітейлу
Одна з роздрібних мереж магазинів в Україні планувала відновити роботу деяких точок після тимчасової зупинки.
Алі відновити роботу одразу усіх компанія не могла, оскільки це було не доцільно. Мережа не розуміла, чи достатня кількість покупців повернулась у ті чи інші міста, тож рітейлер хотів з’ясували, які магазини відкривати у першу чергу.
Компанії запропонували проаналізувати місцеперебування клієнтів та зробити таргетовану розсилку. Найкращим рішенням було спершу відновити роботу магазинів для аудиторії, яка приносить найбільший прибуток.
Ми подивились на цей сегмент та надали компанії звіт щодо щомісячної міграції цієї аудиторії. Таким чином мережа дізналась, яка частина людей куди переїхала, а також яка динаміка повернення клієнтів у міста, де вони перебували раніше, — розповідає керівник проєктів Big Data у Київстар Максим Мацібора.
Коли визначились із тим, що відкривати в першу чергу, Київстар підготував таргетовану розсилку для аудиторії, яка жила чи працювала у тій локації, де планувалось відновлення роботи магазинів.
В результаті мережі вдалося правильно розставити пріоритети у порядку відкриття своїх магазинів і уникнути нецільової комунікації.
Джерело: Delo.ua
Читайте також: Графік роботи столичних ТРЦ після скорочення комендантської години