Як українські ТРЦ пережили енергокризу та перетворились на “Пункти незламності”. Розповіді девелоперів
Зиму 2022-2023 неодноразово називали найскладнішою в історії незалежної України. Сотні громадян зіткнулись з блекаутами через ворожі ракетні обстріли, які не давали змоги нормально працювати та займатися побутовими справами - від прання до приготування їжі.
Разом з людьми страждав і бізнес, зокрема і торгові центри та ритейл-мережі. Але вітчизняний бізнес, як і самі українці виявився надзвичайно стійким та зміг пристосуватися навіть до такої потужної енергокризи. Як це вдалося ТРЦ та супермаркетам, розповідаємо в нашому ексклюзивному матеріалі.
Критично важливі об’єкти
Доступ до об’єктів торгівлі є надзвичайно важливим для громадян, оскільки це можливість купувати речі першої необхідності.
За словами генеральної директорки девелоперської компанії Arricano Анни Чуботіної (ТРК "Проспект" (Київ), ТРК "City Mall" (Запоріжжя), ТРК "Сонячна Галерея" (Кривий Ріг), ТРЦ "РайON" (Київ), першочерговим завданням було якомога швидше забезпечити енергонезалежність ТРЦ.
Від безперебійності роботи торговельних центрів залежало, чи зможуть задовольнити жителі міст свої найкритичніші потреби та чи будуть збережені тисячі робочих місць. Розуміючи цю відповідальність ми доклали максимум зусиль, щоби знайти краще рішення зі строками поставки самих генераторів та комплектуючих і встигнули підготувати наші ТРЦ до періоду новорічних продажів, - зазначає Анна Чуботіна.
Підготовка до зими
Оскільки про можливість масових обстрілів об’єктів критичної інфраструктури йшлося у медіа та владних кабінетах ще восени, деякі компанії почали готуватись заздалегідь.
Генеральний директор мереж SPAR та "Наш Край" Віктор Мольченко розповів, що генератори замовили завчасно, у першій половині осені.
До речі, саме в день атаки на нашу енергосистему до нас приїхали останні генератори і ми на власних автівках в екстреному режимі розвозили їх на магазини. Ми вирішили забезпечити принаймні мінімально потрібну потужність, аби мати змогу обслуговувати гостей. Звісно, енергетично затратні проекти, такі, як власна випічка та кулінарія – не працювали, - каже Віктор Мольченко.
Коли з’явились графіки відключень, мережі скоригували графіки роботи та забезпечили доїзд працівників, які працювали у пекарнях та на виробництві.
Звісно, все це вилилось у непрогнозовані витрати, але SPAR та "Наш Край" вдалося забезпечити роботу усіх магазинів.
Робота на генераторах та “Пункти незламності"
Керуючий директор хмельницького ТРЦ "Оазис" Сергій Морголя запевняє, що торговий центр не став виключенням і також постраждав від обстрілів критичної інфраструктури.
"Оазис" мав один генератор, потужності якого вистачало лише для забезпеченні елементарної життєдіяльності ТРЦ (охорона, сигналізація, освітлення місць загального користування, пожежної системи).
Це стало передумовою для купівлі ще одного додаткового генератора, що значно допомогло виправити ситуацію.
Вже за місяць ми змогли налагодити повноцінну роботу ТРЦ, облаштували “Пункт незламності” у цокольному приміщенні ТРЦ. Також ми отримали всі дозвільні документи для використання цокольного поверху як найпростішого укриття, - ділиться Сергій Морголя.
У тернопільському ТРЦ “Подоляни” розповіли, що передусім максимально оптимізували споживання електроенергії, закупили електрогенератори.
За словами директорки з розвитку ТРЦ Тетяни Чубак, генератори також придбали деякі орендарі.
Ключові орендарі теж придбали генератори, намагались максимально обслуговувати усіх наших відвідувачів – були, так званим “Пунктом незламності”, адже надавали безкоштовно інтернет, можливість зарядки засобів зв'язку на фудкортах, забезпечували роботу стратегічних орендарів – супермаркету “Сільпо”, магазинів елетроніки і аптек, - пояснює директорка.
Керуючий директор мережі меблевих центрів “Аракс” Микита Панін розповідає, що ТЦ на Кільцевій дорозі в Києві мав значні проблеми на початку енергокризи.
А от другий “Аракс”, у Ходосівці, ще від початку введення в експлуатацію був оснащений потужним генератором.
Тому для енергонезалежності під час постійних відключень такий генератор довелося встановити й у столичному меблевому центрі.
“Якщо ж говорити загалом, то енергетична криза суттєво вплинула на роботу всієї торгової нерухомості в країні. Тому що використання генераторів не може компенсувати повноцінну роботу ТЦ. Так чи інакше енергії не вистачало і ми були вимушені обмежувати використання електроприводів та відключати рекламні вивіски, - каже Микита Панін.
Все це, без сумніву, вплинуло на привабливість приїзду клієнтів до ТЦ та роботу загалом, але усі опитані нами учасники ринку навчилися справлятися з енергокризою та пережили блекаути з гідністю.
Найпопулярніші пости і сторінки
- Новини - Українська Рада Торгових Центрів
- У ТЦ Олді в Житомирі відкриється магазин Sinsay
- Zara повернулась. Як відновлення роботи Inditex сприйняли різні гравці українського ринку
- Українська Рада Торгових Центрів
- Українці все частіше обирають якісний текстиль місцевих виробників (дослідження)
- У ТРЦ City Center відкрилися нові магазини міжнародних мереж New Balance та Diverse
- Залучають студентів та жінок. Через війну будівельна галузь України потерпає від кадрового голоду
- Компанії Esprit подали заяви про банкрутство
- У Європі з'явиться перший магазин "міської мобільності" - що це
- В "АТБ" прокоментували бронювання працівників від мобілізації