Як ТРЦ зміцнюють економіку Києва: п’ять ключових факторів

Незважаючи на війну та економічну кризу, ТРЦ у Києві продовжують забезпечувати значні податкові надходження та створювати тисячі робочих місць. За даними статистики, один великий торговельний центр може працевлаштувати понад 5000 осіб. Таким чином, ці об'єкти відіграють важливу роль у зміцненні економіки. Вони мають стратегічний вплив на ринок ритейлу та міську інфраструктуру. 

Олександр Черніцький, голова правління Mandarin Plaza Group у колонці для Mind розглянув фактори, що сприяють зростанню "впливовості" ТРЦ у розвитку Києва. УРТЦ у своєму матеріалі пропонує найцікавіше.

Фактор №1: економічне зростання та вклад у ВВП

Ритейл та торгові площі відіграють важливу роль у економічному розвитку Києва. Згідно з дослідженням NAI Global, частка роздрібної торгівлі у ВВП України складає 9%, а Київ є одним із головних регіонів, що формують цей показник. Розвиток, модернізація та відкриття нових ТРЦ сприяють зростанню товарообігу та стимулюють споживчі витрати, що, у свою чергу, позитивно впливає на ВВП міста. Окрім того, ТРЦ виступають не лише торговими майданчиками, але й комплексами, які пропонують різноманітні послуги, включаючи розваги, харчування та дозвілля.

Ритейл та торгові площі є суттєвим джерелом економічного зростання для Києва. 

Згідно з дослідженням NAI Global, частка роздрібної торгівлі у ВВП України складає 9%, а Київ є одним із головних регіонів, що формують цей показник, зазначає Олександр Черніцький.

Розвиток та відкриття нових ТРЦ підвищують товарообіг і стимулюють споживчі витрати, що впливає на ВВП міста. 

ТРЦ як економічний драйвер Києва: 5 факторів впливу

Податкові надходження: ТРЦ забезпечують стабільні податкові надходження до місцевого бюджету, включаючи податки на землю та нерухомість, ПДВ, а також податки на доходи фізичних осіб, які працюють у центрах.
Мультиплікаційний ефект для інших секторів: збільшення споживчих витрат у ТРЦ стимулює розвиток таких галузей, як логістика, ресторанний бізнес та сфера розваг, підвищує попит на рекламні послуги та управління нерухомістю.

Фактор №2: розвиток торгівлі

ТРЦ виступають важливими платформами для розвитку ритейл-бізнесу, пропонуючи орендні площі як для місцевих підприємців Києва, так і для міжнародних ритейлерів, таких як Zara, IKEA, H&M тощо. Завдяки високому трафіку, ритейлери:

  • отримують стабільний потік клієнтів, що сприяє зростанню продажів;
  • швидше займають ринок і зміцнюють позиції своїх брендів завдяки регулярним маркетинговим акціям, які організовують ТРЦ.

Деякі експерти кажуть, що офлайн сьогодні не має такої сили в порівнянні з онлайном, але тут приведу цифри: за 2023 рік обсяг роздрібної торгівлі загалом становив 1 819 млрд грн, і з них онлайн-продажів – всього 189 млрд. Українці нині купують переважно офлайн, коментує Черніцький.

Фактор №3: залучення інвестицій і покращення інфраструктури міста

ТРЦ у Києві приваблюють інвесторів, що сприяє розвитку комерційної нерухомості та створенню тисяч робочих місць. Такі інвестиції позитивно впливають на прилеглі території, підвищуючи вартість житла в районах поруч із ТРЦ.

Крім того, нові моли потребують кращої транспортної доступності, що стимулює розвиток доріг, облаштування паркувальних зон і зупинок громадського транспорту, додає голова правління Mandarin Plaza Group.

Фактор №4: створення робочих місць і зниження безробіття

Як вже згадувалося, один великий ТРЦ у Києві може працевлаштувати понад 5000 осіб, залежно від його розміру та функціональності. Робочі місця охоплюють різні сфери: ритейл, обслуговування, безпека, логістика, управління нерухомістю, менеджмент, клінінг, маркетинг та інші.

Нещодавно перевіряв статистику по вакансіях: лише в Києві (листопад 2024 року) відкрито 1455 вакансій для столичних ТРЦ. Зважте на те, що у столиці заплановано будівництво понад 50 об’єктів, а це вже понад 200 000 робочих місць, зазначає Олександр.

Фактор №5: привабливість для іноземних брендів

Попри виклики війни, міжнародні бренди все ще зацікавлені в українському ринку, оцінюючи довгострокові перспективи України як частини європейського ринку та можливості стабілізації. За роки війни в Україну повернулися такі бренди, як Zara, Pull&Bear, Bershka, Massimo Dutti, H&M. 

Ми в холдингу зараз ведемо перемовини ще з низкою відомих брендів – для прикладу, сьогодні вже заводимо в Україну флагманський магазин однієї з найвідоміших у світі мереж товарів для дому. Усе це сприятиме міжнародній бізнес-інтеграції України загалом, і Києва зокрема, каже Черніцький.

Читайте також: Відвідуваність ТЦ помітно зростає. У НБУ оцінили стан комерційної нерухомості в Україні

ТРЦ у Києві є важливою складовою економіки міста. Ця сфера показує стійкість, сприяючи стабільності міського бюджету. Також торговельні центри сприяють інтеграції українського ринку з міжнародним контекстом, створюючи можливості для іноземних інвестицій і партнерства. Під час повномасштабної війни такі зв'язки з західними бізнесами є особливо важливими – чим більше якісних приміщень відкриється, тим більше інвестицій буде залучено в український ритейл.