Як проектували пішохідний простір та нову набережну біля ТРЦ River Mall
У 2019 році неподалік станції метро Осокорки відкрився найбільший на лівому березі Києва торгово-розважальний центр River Mall. Щоб забезпечити комфортне середовище для відпочинку та шопінгу, інвестори подбали про інфраструктуру, пішохідний простір та концепцію набережної. Українське архітектурне бюро Arcité спроектувало та розробило нову дорожню схему, яка створює пріоритет пішохідного руху та громадського транспорту.
Реорганізація дорожнього руху
Новий торговий центр Дніпровської набережної розташований на перетині різних транспортних вузлів. Після відкриття закладу пішохідна та автомобільна активність вздовж вулиці Дніпровської набережної збільшилась. Щоб мінімізувати можливість пробок та передбачити різні сценарії відвідування центру (автомобілем, пішки, наодинці, з дітьми тощо), архітектори вирішили зробити всі ці вузли максимально потужними.
«Важливо, щоб торговий центр працював повноцінно, але при цьому його поява не перенавантажувала, а по можливості розвантажувала інфраструктуру спального району», — пояснює Андрій Бражник, засновник архітектурного бюро Arcité.
Щоб уникнути скупчення автомобілів біля ТЦ, весь тротуар зробили пішохідним та прибрали вбудовані кишені для авто.
Широке дорожнє полотно (12,5 мм) дозволило перерозподілити три смуги руху на чотири. Такий підхід вже давно використовується в Європі для заспокоєння трафіку — вужча смуга не дозволяє набирати високу швидкість.
На ділянці завдовжки два кілометри повністю змінили розмітку, світлофорні об’єкти, облаштували пішохідні переходи. На Дніпровській набережній передбачається дві окремі смуги для виконання повороту ліворуч у бік вулиці Ахматової. Це рішення дозволить розвантажити піковий потік увечері до спального району. При цьому для учасників автомобільного руху, які бажають рухатись у напрямку проспекту Бажана, нічого не змінюється. Проект також передбачає заборону паркування у крайній правій смузі. Натомість у доступі відвідувачів підземний паркінг на 1 300 паркомісць.
У ході реорганізації руху також планується збільшити тротуарну частину з протилежного боку ТРЦ. Це скоротило б час перетину вулиці пішки.
Пішохідний простір
River Mall розташований у центрі густо заселеного району, в якому відсутній відкритий сучасний громадський простір. Створення затишної пішохідної зони не тільки збільшує його привабливість, а й робить свій внесок у розвиток інфраструктури в цій частині міста.
«Поблизу River Mall немає великої площі. Тому органічно виникла ідея створити променад. А мощення різної ширини розрізає цю довгу лінію на шматки, візуально розтягуючи довгастий простір. У той же час, лінійний фрагмент тротуару добре контрастує із хвилеподібною архітектурою центру», — пояснює Андрій Бражник.
Пішохідна зона спускається у відкриту набережну. Алея вздовж води довжиною 400 метрів з’єднує два великі схили та чотири пішохідні доріжки до води і приводить до заднього входу до ТРЦ. Так формується прогулянковий маршрут загальною довжиною півтора кілометри.
Набережна з причалом
Відкрита набережна з інклюзивним пандусним спуском до води та затишним озелененням — ще один внесок проекту у благоустрій району. У майбутньому вона забезпечуватиме річковий зв’язок із Поштовою площею. Це суттєво збільшить можливості транспортного вузла та створить ще один альтернативний маршрут на Осокорки.
«Тут можливе подальше водне сполучення з Вишгородом чи Каневом. Для Києва важливий розвиток водного транспорту. Дніпро це той потенціал столиці, який ще мало використовується», — вважає архітектор.
Нова система з’єднаних доріжок забезпечує безперервність маршруту та одночасно різноманітність вражень на річці — починаючи з можливості обідати, закінчуючи широким громадським програмуванням подій. Невелика відкрита площа створює умови для паблік арту та поєднує рівень дороги та спуск до набережної. Висвітлення формує єдину лінію вздовж набережної.
Під час створення проекту архітектори особливу увагу приділили темі інклюзивності: всі підходи безпечні, бордюри знижено, а переходи до торгового центру без порогів.