Вперше в історії імпорт чоловічого одягу в Україну перевищив імпорт жіночого – НБУ

Економічні зміни, спричинені повномасштабною війною, призвели до фундаментального дефіциту товарів в країні та докорінно змінили тенденції товарної номенклатури імпорту. Так, вперше в історії незалежної України, закупівлі чоловічого одягу перевищили імпорт жіночого одягу, ще й зі значенням 200%.

Про це йдеться у інфляційному звіті Національного банку за жовтень 2023 року.

Такі зміни у призначенні імпортованого одягу пояснюються закупівлями товарів для армії.

До того ж, вперше йдеться не про цінові переваги вітчизняних чи іноземних товарів, а про структурні зміни в економіці внаслідок повномасштабної війни. Схожі зміни відбулися і у інших товарних категоріях. Наприклад, у імпорті машинобудування зросла частка безпілотних апаратів (з 1.9% у 2021 році до 2.8% у січні-липні 2023 року). У імпорті продовольчих товарів з 4.7% у 2021 році до 5.5% у січні-серпні 2023 року підскочила частка консервованої продукції.

Структурні зміни у торгівлі

Починаючи з 2014 року Україна мала дефіцит торгівлі товарами, в середньому показник становив 6.5% ВВП, а з початком повномасштабної війни дефіцит розширився і перевищив  9% ВВП у 2022 році.

При цьому у НБУ ці зміни у структурі зовнішньої торгівлі називають не тимчасовими, вони вже набули рис фундаментального характеру, й зберігатимуться ще тривалий час, навіть після зниження ризиків для безпеки.

Станом на сьогодні частка імпорту товарів у ВВП зросла з 35% у 2021 році до 37% за 9 місяців 2023 року. І це не зважаючи на звуження внутрішнього споживчого попиту.

Також через скорочення внутрішнього виробництва впала частка товарів проміжного споживання, а от частка товарів інвестиційного та подвійного призначення - зросла, зважаючи на значні потреби в забезпеченні обороноздатності країни.

Значні потреби в імпорті для підтримки обороноздатності та життєдіяльності країни не зникнуть із відносним подорожчанням товарів іноземного виробництва внаслідок коригування курсу, - зазначають в НБУ.

Читайте також: Реклама брендів під час війни: який маркетинг хочуть бачити українці (опитування)

У середньостроковій перспективі скорочення дефіциту товарів в Україні залежить від ефективності заходів економічної політики, прогнозують у Нацбанку. Там радять спрямовувати ресурси від міжнародних партнерів для розширення експортних можливостей та імпортозаміщення.

НБУ