Вікторія Зеленська, “Епіцентр”: складнощі зведення великих комерційних об’єктів під час війни

Будівельний сезон в Україні сьогодні стикається з безпрецедентними викликами, зокрема ростом термінів та вартості зведення об’єктів.

Реалії війни диктують нові правила гри, відзначає директорка напрямку ексклюзивних концептів та розвитку мережі торговельних центрів "Епіцентр К" Вікторія Зеленська у колонці для Економічної Правди. 

Безпека - перший пріоритет

Наявність укриття – обов'язкова умова, адже безпека людей – пріоритет номер один, наголошує експертка.

Бомбосховище першого побудованого за новими ДБН "Епіцентру" на вулиці Бальзака в Києві може прихистити під час тривоги всіх відвідувачів та працівників. Для компанії це перший досвід такого будівництва. Ми стали на цей шлях і лише вчимося реалізувати такі проєкти, а це певною мірою впливає на терміни, - каже представниця мережі.

Зеленська підкреслює, що будівництво бомбосховища тягне за собою тривалі земельні роботи, укріплення, монолітне будівництво, а перехід нові норми в рази збільшує і терміни будівництва, і CAPEX (капітальні інвестиції).

Це тягне за собою збільшення термінів окупності проєктів, а інколи вони взагалі стають не до кінця зрозумілими.

До того ж, у разі оголошення повітряної тривоги, обовʼязково потрібно евакуювати з будівельного майданчика. Через вимушений простій зростають і терміни будівництва.

Відключення та кадрова криза

“Епіцентр” має генератори, тому може продовжувати роботу під час відключень електроенергії на майданчику і має певну енергонезалежність.

Однак генератори не забезпечують потреби на 100% і створюють перебої в роботі, а це теж збільшує терміни будівництва і мінімум втричі – витрати.

Показовим для розуміння глибини проблеми кадрів і втрати талантів для мене став недавній Будівельний форум. Під час підбиття результатів конкурсу "Творець року" я побачила неймовірні проєкти наших архітектурних студій. Розробки, на які заслуговує Україна, реалізуються для закордонного ринку. Тобто всі наші уми і таланти працюють не на нашу державу. Багато талантів виїхало, цілі архітектурні студії перенесли свої штаб-квартири за межі України, - каже Вікторія Зеленська.

Велика проблема знайти фахівців робітничих професій, так, у компанії одна бригада може працювати одразу на трьох об'єктах. Це безумовно впливає на терміни будівництва і ціну проєктів, адже працівники стають буквально “на вагу золота”.

Скільки коштує квадратний метр відбудови

Великим ударом для всієї компанії стало знищення ТЦ в Харкові, а через два тижні – у Херсоні. Загалом “Епіцентр” втратив уже вісім торгових центрів з початку війни.

Ми для себе давно вирішили, що повинні продовжувати працювати. Бізнес є маркером для населення, чому варто тут залишатися. Нові проєкти – це пальне для економіки, джерело нових робочих місць.Наприклад, у недавно відкритому на Троєщині "Епіцентрі" 40% – це новий персонал і весь він з цього мікрорайону. Втрата кожного об'єкта – це втрата точки збуту для українських постачальників, частка яких в асортименті перевищує 80%, - розповідає авторка колонки.

У 2022-2023 роках компанія вклала в різні проєкти понад 14,2 млрд грн. Завдяки цьому тільки в галузі роздрібної торгівлі було створено майже 2 500 робочих місць.

Зеленська відзначає, що під час війни система роботи компанії має бути налаштована так, що коли один компонент виходить з ладу, вона все одно продовжує працювати.

Наприклад, у “Епіцентрі” вирішили акумулювати знання чоловіків з команди на випадок їх мобілізації, прописали всі процеси та оцифрували у вигляді інструкцій.

Читайте також: Майже мільярд грн. Екологи підрахували збитки від знищення ворогом “Епіцентру” в Харкові

Поміркуйте, де у вашій компанії є резервні пристрої, на чому вона продовжить "їхати" у випадку втрати незамінного члена команди. Переконана, що бізнес, який обрав шлях рухатися разом з країною в ці важкі часи, врешті однозначно виграє. Якщо ви пройдете через труднощі війни, то інші кризи точно будуть вам під силу, - рекомендує директорка напрямку ексклюзивних концептів та розвитку мережі торговельних центрів "Епіцентр К".