Віктор Средній, EVA: про формати в ТРЦ, нові концепції та відновлення роботи після деокупації

Операційний директор мережі магазинів EVA Віктор Средній в інтерв’ю NV розповів про нову концепцію “Жіноча енергія”, магазини у прифронтових регіонах, роботу в нових реаліях, формат shop-in-shop та інше.

Українська Рада Торгових Центрів пропонує головне з розмови у своєму матеріалі.

Початок повномасштабної війни

Віктор Средній розповідає, що повномасштабне вторгнення рф не було несподіванкою для компанії і розуміння того, що щось може статися, прийшло ще у середині січня 2022 року.

Команда EVA розробляла сценарії роботи, створювала запаси, вносила зміни в певні операційні речі, які мали допомогти магазинам працювати стабільно.

Пророблявся навіть найгірший сценарій, який передбачав роботу за умови повного відключенням зв’язку та колапсу банківської системи.

Перші кілька тижнів після початку війни усі плани з розвитку були заморожені, однак ритейлер все ж відкрив на початку березня новий магазин у Білій Церкві, оскільки він був вже повністю готовий до запуску. На той момент російська армія перебувала неподалік столиці і це був чималий ризик.

При відкритті магазину ми завжди керуємось двома речами. Це безпека — для персоналу та відвідувачів. Якщо співробітники не готові працювати або бачимо, що це дуже ризиковано, то ми цього не робимо. І друге — наявність попиту, тобто людей, яким потрібен цей товар. У Білій Церкві були обидва фактори і ми відкрились, нічого поганого, дякувати Богові, не сталося. Магазин показує добрі результати продажів, - розповідає операційний директор мережі.

За весь 2022 воєнний рік компанія відкрила близько 26 магазинів. Багато довелось закрити. Магазини EVA були у Маріуполі, у Бердянську, в Мелітополі, у період окупації не працювали також магазини в Херсоні, однак після звільнення їхню роботу відновили.

Ритейлер відновив роботу понад 50 магазинів, 29 з яких пережили окупацію. 7 повернули до роботи цього року і 22 — минулого.

749007da9401c5d3bfa713133bc1afcf | 1
Магазин у Маріуполі

Скільки коштує перевідкриття магазину після деокупації?

Спікер розповідає, що новий великий магазин коштує до 10 мільйонів гривень, менший — 5−7 мільйонів. Якщо йдеться про магазин, який перебував в окупації, то вартість залежить від стану приміщення.

Інколи воно у хорошому стані і не потребує витрат на ремонт, однак в усіх магазинах було втрачено товар і більшість все ж було пошкоджено. Тож на відновлення потрібні мільйони гривень.

Нам в першу чергу важлива безпека. Враховуємо можливість прямих артилерійських обстрілів. Якщо бачимо, що Костянтинівку у Донецькій області можуть обстрілювати, то не відкриваємо там магазини і вони не працюють, - розповідає Віктор Средній.

У Краматорську ситуація інша, він розташований трохи далі від лінії фронту і може бути атакований лише ракетами, так само як і будь-яке місто в Україні. Така ж ситуація і в Харкові, де відкрились майже всі магазини, крім декількох, із власниками приміщень яких не вдалось домовитись.

Загалом, у Харкові розташовано понад 50 магазинів мережі, у Херсоні їх  9, ще близько 5−6 не відкриті, оскільки вони розташовані в небезпечній зоні. Важливо, щоб біля магазину було укриття, де може сховатися персонал.

Економічна доцільність

Операційний директор зазначає, що зиску з такої роботи майже немає і робота у прифронтових містах виконує соціальну місію.

Навіть Херсон для нас неприбутковий зараз. Але розуміємо, що маємо бути поруч із нашими споживачами. Люди повернуться, настане мир, і ми працюватимемо далі, - додає він.

Щодо логістики у таких містах, Віктор Средній пояснює, що надто часті поставки не потрібні, оскільки магазини продають суттєво менше, ніж до війни. Десь зниження становить близько 30%, десь половину від обігу, а десь ще більше.

Намагаємося знайти порозуміння з орендодавцями, аби вони знижували ставки, і це досить непроста історія. Однак здебільшого нам все ж ідуть назустріч. Інколи навіть вимушені зачинитися, бо орендодавець вважає, що у місті, як от, наприклад, у Харкові або Херсоні — "цілком вже безпечно і всі люди вже повернулись" і, керуючись цим своїм особистим стійким переконанням, хочуть отримати повну суму оренди, яка була до війни. Таких прикладів небагато, але є, - додає спікер.

Компенсація

Українці, житло яких було зруйновано агресором, можуть отримати компенсацію від держави. Однак для бізнесу такої можливості, на жаль, немає.

Віктор Средній наголошує, що мережі жодного разу не відшкодовували ніяких збитків. Інколи орендодавці роблять ремонти за свій рахунок, інколи сама компанія, а іноді це було спільне рішення.

При цьому ритейлер збирає інформацію про всі втрати для отримання компенсації у майбутньому.

Звичайно. Всі ті магазини, які були розграбовані, знищені, спалені — це втрати наших матеріально-технічних цінностей і ми не можемо їх просто так списати. Ми збираємо всі документи. Дуже сподіваємося, що свого часу відбудеться суд над країною-агресоркою, і вимагатимемо від Росії компенсації цих збитків.

Нові формати

У Вінниці відкрився перший магазин EVA у новому концепті "Жіноча енергія". Цей концепт було розроблено ще до повномасштабної війни, оскільки основний формат мережі дещо застарів. 

У ритейлера також є формат EVA Beauty Lab, однак він більше сфокусований на продажі товарів для догляду та краси, там немає товарів для дому. 

Ми хотіли створити щось інноваційне, сучасне, енергійне, що включало б усі категорії товарів. Так народився концепт "Жіноча енергія" — у магазинах різні категорії товарів позначені кольорами. Чорний — це все, що пов’язано з красою, доглядом, б’юті. Пастельний, жовтий, бежевий — з товарами для догляду за домом, - зазначає Средній.

Перший магазин у Вінниці показав гарні результати і мережа почала масштабувати цей концепт. Наразі у ньому працює вже понад 30 магазинів, ще 20 планується відкрити до кінця року. Переобладнання однієї точки коштує близько 3 млн грн.

Асортимент відрізняється несуттєво, однак відмінності є. Так, у магазинах формату "Жіноча енергія" в торговельних центрах функціонують дитячий куточок, сервісні зони — зона тестування шкіри, догляду за волоссям, де працюють професійні консультанти.

Плану провести ребрендинг усієї мережі з понад тисячі магазинів - немає. Нові відкриваються вже в оновленому форматі, або проводиться ремонт у існуючих точках, які перебувають у незадовільному стані.

Також мережа планує відкривати нові точки у форматі EVA Beauty Lab, такі магазини з’являтимуться у центральних локаціях та ТРЦ.

Також у нас є новий проект — створення відокремлених відділів з дерматокосметикою у наших магазинах, і його ми реалізуємо спільно із партнером — компанією L’Oréal. Пілотний проект вже відкрився в нашому магазині на Європейській площі у Дніпрі, - зазначив операційний директор.

537bfe2a48e31fc3ac21b8bfda659f5a | 2

Про міграцію населення

Чимала кількість населення осіла у двох українських містах - Києві та Львові. Це впливає на розвиток EVA і за останні два роки у столиці та місті Лева було відкрито чимало точок, деякі з яких, у тих ТРЦ, куди раніше потрапити не вдавалось.

Однак для ритейлера важливі не лише Київ і Львів. Наприклад, три тижні тому представники мережі відвідували Херсон і вподобали локацію для нового магазину. У стратегії не прописано розвиток лише на заході, оцінюється кількість потенційних покупців, потенціал району та локації.

Читайте також: Як український ритейлер азійських товарів O!Some майже витіснив з ринку конкурента Miniso

З досвіду Херсону можу сказати, що ми йдемо буквально за розмінуванням, в перших рядах. Швидше за інших відкриваються продуктовики, Нова пошта і EVA. Однак завжди враховуємо питання безпеки, вивчаємо чи є персонал. Майже з усіма колегами, навіть тими, хто перебуває на окупованих територіях, намагаємося весь час підтримувати зв’язок. Вони всі чекають на відновлення роботи магазинів EVA, - резюмував Віктор Середній.