Від “великих коробок” до зручної нерухомості: як ритейл-парки опинились у центрі уваги інвесторів

Попри зменшення загальних обсягів інвестицій у нерухомість Європи у перші половині 2023 року, інтерес до торговельної нерухомості поновлюється.

Не всі класи активів нерухомості втрачають свою інвестиційну привабливість. За даними дослідження британської консалтингової компанії Savills, цього року вкладення у торговельну нерухомість показали найвищу частку транзакцій з 2015 року. У Savills прогнозують, що це може сигналізувати про лідерство сегменту для інвесторів.

При цьому найбільший інтерес викликають ритейл-парки, які зберегли одні з найвищих показників прибутковості з усіх секторів нерухомості.

Показники ритейл-парків

За даними аналітиків, у 2023 році відвідуваність ритейл-парків, які пропонують великі приміщення за невисокою орендною платою та з легким доступом мультимодального транспорту, перевищила допандемічний рівень.

Такі приміщення стали найзручнішими місцем для обслуговування повсякденних потреб споживачів, також вони ідеально підходять для ритейлерів, що пропонують самовивіз, повернення та доставку додому.

За словами директора з інвестиційної стратегії Mitiska REIM Барта Рабая, ритейл, що грунтується на необхідності, знижках та зручності, найімовірніше, виявиться найбільш стійкою галуззю на крихкому ринку.

Це пов’язано насамперед з тим, що споживачі, скорочуючи обсяги покупок, залишаються на місцях і продовжують потребувати предметів першої необхідності, таких як продукти харчування та одяг. Тому я очікую, що роздрібні парки, орієнтовані на харчові та продукти першої необхідності, стануть не єдиним бенефіціаром розвитку ритейл-парків, – вважає Рабай.

Експерт додав, що торговельні парки такого формату за останні 10 років пройшли шлях від окремих "великих коробок" на міській периферії до того, що ми сьогодні називаємо “зручною нерухомістю”.

Раніше ключовим аспектом концепції ритейл-парків була прив’язка до продуктів та їжі, але сьогодні концепція торгових парків вийшла за рамки традиційної роздрібної торгівлі.

Сучасні парки розташовані у містах і пропонують відвідувачам не лише фуд-шопінг, а ресторани, місця для відпочинку, фітнес, медичні кабінети та аптеки, пункти видачі замовлень «натисни та забери», станції заряджання електромобілів та багато інших споживчих послуг.

Причини популярності

Однією з тенденції останнього часу є те, що споживачі стають все більш обмеженими в часі, однак все більше орієнтованими на цінності. Через це їхній вибір роздрібної торгівлі ґрунтується або на враженнях від шопінгу або на зручності тих чи інших каналів ритейлу.

За першим йдуть у точки на головних вулицях, у торговельних центрах та аутлет-центрах, які спонукають до емоційних покупок. Зручність, швидкість та зручне місце розташування знаходяться на іншому кінці спектру і на них споживачі починають орієнтуватися все більше.

Зміни у купівельних звичках відвідувачів призвели до того, що деякі види комерційних приміщень більше не відповідають споживчому попиту і сучасним стандартам.

Читайте також: Західні ритейлери розглядають відмову від кас самообслуговування – що вплинуло на новий тренд

Класичним прикладом є великі гіпермаркети та магазини Cash & Carry. Є ризик, що ці активи незабаром виявляться "занедбаними" через відсутність попиту з боку орендарів та капітальних вкладень.

Тож таку нерухомість, за словами Барта Рабая, варто розглядати як можливість створити цінність шляхом перепрофілювання та модернізації цих активів.

UTG