Вадим Лисюк, “Цитрус”: про втрату магазинів, експерименти з форматами та основні етапи розвитку

Генеральний директор мережі магазинів техніки та електроніки “Цитрус” Вадим Лисюк з нагоди 23-річчя компанії розповів про збитки, попит, експерименти з форматами та роботу в умовах ракетної небезпеки.

Українська Рада Торгових Центрів пропонує найцікавіше з його інтерв’ю.

Основні етапи розвитку “Цитрус”

Найзнаковішою подією СЕО назвав народження компанії у 2000 році. Вже у 2006 "Цитрус" відкрив call-центр та запустив власний інтернет-магазин.

У 2010 році кампанія першою на українському ринку запустила магазин з відкритою викладкою, яку потім почали копіювати конкуренти.

У 2014-му у нас з’явилася категорія “електротранспорт”, і ми почали знайомити українців з цим новим, на той момент, видом транспорту. І, знову ж таки, ми були першими в цьому. Також того року ми привезли в Україну смартфони Xiaomi та Meizu і взагалі змінили уявлення ринку про товари “Made in China”.

У 2016 році “Цитрус” став національним рителером і відкрив свій перший сервісний центр. Зараз мережа складається з 68 торгових точок та налічує понад 2000 працівників.

Зміни за рік повномасштабної війни

Глобально – нічого не змінилася, впевнений Вадим Лисюк.

Ми, як і всі бізнеси, адаптувалися до нової реальності: переналаштували логістику, трохи змінили вектор спілкування з аудиторією, переписали стратегії. За цими процесами стоїть напружена праця колективу, яку не видно зовні.

Компанія втратила всі свої магазини у Херсоні, торгові точки у Харкові сильно постраждали, але їхню роботу вже відновили. Також було втрачено товар на мільйони гривень.

На думку гендиректора, вижити компанії допомогло вміння швидко та оперативно адаптуватися до змін. В перші місяці вторгнення роботу офісу було повністю переведено в онлайн без втрати продуктивності.

Вже на початку березня 2022 року відкрили перші магазини, переформатували процес закупівлі, оптимізували процеси зовнішньої та внутрішньої логістики.

Пріоритети розвитку на 2023 рік

Пріоритетом для компанії залишаються покупці та новітні технології в побуті та спілкуванні.

“Цитрус” займається покращенням свого додатку, вдосконалює сайт і паралельно відкриває нові магазини, особливо в тих містах, де їх ще не було.

З 68 працюючих магазинів близько 10 були відкриті після 24 лютого 2022 року. Це торгові точки у Житомирі, Львові, Хмельницькому, Тернополі, Києві, Одесі тощо. До кінця року плануємо відкрити ще, але де саме – буде сюрприз.

На початку року мережа відкрила магазин мініформату в Одесі. Точка є другим магазином “Цитрус” в такій концепції, перший відкрили у Білій Церкві. Для Одеси це рішення ухвалили для зручності клієнтів, оскільки магазин мініформату часто використовують як точку видачі інтернет-замовлень. Він працює ще в тестовому режимі.

Експеримент зі стилізованим “Цитрусом” у Львові

Саме у Львові компанія має кілька незвичайних магазинів, один розташовується у історичній будівлі, особливості якої вписали в інтер’єр, другий – прикрашений великим шестиметровим українським орнаментом; третій – має власний автентичний український стиль.

В інших містах ми поки експериментуємо лише з розмірами та наповненнями, але не виключаємо, що там можуть з’явитися й свої унікальні магазини “Цитрус”.

photo 2023 03 06 17 57 25 1 | 1

Логістичні проблеми під час війни

Передусім компанії довелося повністю змінювати морську логістику через зупинку українських портів.

Спершу перенаправляли вантажі до портів Румунії, але виявилося, що в них невелика пропускна здатність, складна процедура розмитнення та великі черги вантажівок на кордоні.

Через це ритейлер зіткнувся із затримками поставок, для вирішення проблеми задіяли інші європейські порти. Доводиться також використовувати європейські аеропорти і далі планувати наземну доставку.

Споживчий попит і поведінка покупців

Протягом року показники були нестабільними та часто ситуативними.

Наприклад, восени та зимою через часті масовані обстріли критичної інфраструктури злетіли продажі зарядних станцій та павербанків.

Також через це змінилася поведінка покупців у період Чорної п’ятниці: зазвичай люди купували, наприклад, телевізори, а цього року через блекаути ця категорія суттєво “просіла”. Але якщо оцінювати та порівнювати кількість продажів у штуках – немає кардинальної відмінності від показників 2021 року. 

Асоціація ритейлерів України