В Україні працює понад 2 100 роздрібних мереж – нове дослідження УРТЦ

Максим Гаврюшин, Голова Української Ради Торгових Центрів: "Проблема підрахунку кількості магазинів та торгових мереж в Україні насправді стоїть дуже гостро. Офіційна статистика с цим завданням не впоралася. До 2018 року Управління статистики України ще надавало дані щодо кількості торговельних точок різних форматів та торгових площ. Ми неодноразово перевіряли ці дані на прикладі конкретних міст, і на жаль офіційні дані не мали нічого спільного з реальністю. А зараз навіть таких даних статистика не надає. Те що УРТЦ зробила зараз, звісно не вирішить проблему повністю, але принаймні ми маємо розуміння обсягів мережевого ритейлу, скільки його та які його складові. У цьому звіті представлені попередні результати дослідження. Підрахунки тривають постійно".

Актуальність дослідження

Ринок торгових центрів України та ритейл розвиваються, навіть попри воєнні дії на території України. Всі торгові центри України переписані та класифіковані ще у 2016 році. Ми впевнено оперуємо такими поняттями як відвідуваність ТРЦ, вакантність, розмір орендних ставок і навіть використовуємо Індекс самопочуття ритейлу, який враховує баланс цих показників. Але розуміння ринку не може бути повним, поки ми не знаємо, хто з орендарів на ньому присутній, скільки їх, у якому сегменті вони працюють та їх основні характеристики. До цього часу такого розуміння не було. Щоб відповісти на це питання дослідницька група Української ради торгових центрів протягом 2023-2024 років рахувала українські роздрібні мережі та зробила їх сегментацію.

До 2018 в Україні оприлюднювалась статистика, що далеко не завжди відображала реальний стан речей, але тим не менш, хоч яка, але вона все ж таки була. В середині 2000-х років Управління статистики навіть провело фізичне дослідження торгових об’єктів, щоб врахувати не тільки торгові площі, що належать компаніям, які й так звітували в органи статистики, але також й фізичних осіб-підприємців. Але таке дослідження було разовим, а з 2018 року в статистика надає тільки дані щодо роздрібного товарообороту, проте дані про кількість мереж, торговельних точок чи площ відсутня.

Девелоперські або консалтингові компанії мають свої бази даних ритейлерів, але в актуальному стані знаходиться інформація щодо перших двох сотень всеукраїнських операторів – тих, з ким найчастіше підписує угоди саме ця компанія. Також в базах даних є регіональний крен: одні регіони представлені досить добре, а інформації по деяким може не бути зовсім. Крім того в них відсутня інформація щодо кількості торгових точок та/або площ.

Великі мережеві дослідницькі компанії практикують такий тип дослідження як сенсус (перепис) торговельних точок. Але отримані дані досить швидко застарівають і таке дослідження заточене під конкретного Замовника та його задачі, що унеможливлює здійснення об’єктивного зрізу ринку торговельної нерухомості. Наприклад, дослідження проводиться тільки в обласних центрах або враховує тільки аптеки, АЗС або лише ті торговельні точки, я яких представлені певні товарні категорії.

В Україні для реєстрації підприємств та адміністрування їхньої діяльності використовується Кодекс видів економічної діяльності. Чи можна, спираючись на КВЕДи виявити, чи відносяться потужності підприємства до ритейл мережі?

Ні. Це пов’язано з тим, що деякі оператори фактично є роздрібними мережами, але за реєстраційними документами займаються іншою діяльністю. Наприклад, підприємство може за документами відноситись не до профільного КВЕД 47, а до КВЕД 55.30.1 (Діяльність ресторанів) або 93.21 (Функціювання атракціонів і тематичних парків). Але по суті, це роздрібні мережі, які є потенційними орендарями площ в ТЦ.

Методологія

Ціль та задачі дослідження

  1. Основна ціль дослідження – порахувати кількість роздрібних мереж в Україні та класифікувати їх.
  2. Супутні задачі - підрахувати кількість торговельних точок в цих мережах та їхню площу.

Визначення понять

Роздрібна мережа - це сукупність точок продажу, яка функціонує як єдина система та під єдиним брендом для реалізації товарів і послуг кінцевим споживачам.

Для наших потреб необхідно врахувати тільки тих операторів, які мають потенціал розвитку в торгових центрах. Наприклад, до цих мереж можуть відноситись відділення банку, поштові мережі, в той же час шиномонтаж, СТО та інші сюди не відносяться.

Ми вважаємо, що до повноцінної мережі має входити принаймні 3 торговельні точки. Але є виключення, коли їхня кількість може бути меншою. Це стосується тих випадків, коли ця мережа є міжнародною, але в Україні вона представлена в кількості менше 3 торговельних точок. Наприклад, на сьогоднішній день міжнародний оператор IKEA в Україні не представлений навіть 3 торговими точками, але ні в кого немає сумнівів в тому, що це мережевий оператор. Ритейл мережі можуть бути різного формату, включаючи кіоски, але не охоплюють торговельні точки площею до 2 кв. м, наприклад, кава-автомати, банкомати, айбокси. Також до ритейл мереж не входять торгові оператори, що представлені виключно інтернет-магазинами.

Організаційно-правова форма підприємств може бути будь-якою. Договори оренди торговельних площ можуть підписувати підприємства, ФОПи, причому навіть різні. Головне – це бренд. Він є головним ідентифікатором мережі.

Іноді одна компанія є власником магазинів різних брендів. В такому випадку кожен магазин з унікальною брендовою назвою рахується як окрема роздрібна мережа. Наприклад, компанія Inditex володіє такими роздрібними мережами як Zara, Zara Home, Pull&Bear, Massimo Dutti, Uterque, Bershka, Stradivarius, Oysho, компанія LPP – Reserved, Cropp, House, Sinsay, Mohito.

Якщо торговельна мережа розвивається за франшизою, всі торговельні точки франчайзера відносяться до однієї мережі, хоча можуть бути представлені різними франчайзі.

Торговельні мережі, що працюють без вивіски (наприклад у форматі острівної торгівлі), не відносяться до ритейл-мереж, оскільки у них відсутній сам ідентифікатор мережі.

Таким чином, результати дослідження враховують торгові мережі з наступними характеристиками:

  • Єдина система реалізації товарі/послуг та єдиний бренд
  • Окремий бренд – окрема мережа, незалежно від форми власності
  • Не менше 3 фізичних торгових точок на підконтрольній території України
  • Площа торгової точки від 2 м2
  • Потенційні орендарі площ у торгових центрах

Строки та джерела інформації

Робота проводилася у період липень 2023-листопад 2024 року. Оновлення триває на постійній основі. Були використані такі джерела інформації:

  • Бази орендарів деяких членів Української Ради Торгових Центрів
  • Сайти торгових центрів
  • Провідні українські сайти з ритейлу
  • Гугл-пошук по окремих товарних категоріях та регіонах
  • Сенсус торгових точок

Основні результати дослідження

Всього ми проаналізували близько 4 500 торговельних компаній. З них мережевими операторами, що відповідають нашім критеріям на 01.12.2024 було визначено 2 118 мереж. Ці мережі оперують 74 923 філіалами.

Роздрібні мережі розподіляються за типом. Локальні представлені тільки в одній області України, регіональні – тільки в одному макрорегіоні (ми виділяємо Київ, Центральний, Східний, Західний та Південний регіони), національні – більш, ніж в одному макрорегіоні.

1 | 1

Тож більшість мереж складають національні мережі.

За кількістю торговельних точок роздрібні мережі розподілились наступним чином:

2 | 2

В середньому на 1 роздрібну мережу приходиться 35 торговельних точок, але медіанне значення, яке краще відображає стан ринку, становить 6.

Медіанне значення площі торговельної точки становить 90 кв. м. 41% ритейл мереж мають середню площу торговельної точки від 50 до 250 кв. м, або 50% - від 30 до 300 кв. м:

3 | 3

За основною товарною категорією найбільша кількість мереж відносяться до таких категорій як фешн (25%), продукти харчування (10%) та громадське харчування (8%):

4 | 4

За кількістю торговельних точок лідером є парфуми, косметика, дрогері (22%), медикаменти (17%) та продукти харчування (15%):

5 | 5

Резюме

Цим дослідженням ми зробили публічний зріз ринку роздрібної торгівлі станом на кінець 2024 року. Якщо говорити про ринок ритейл-мереж, то це перше дослідження взагалі.

Що далі? По-перше, ми закликаємо професійну спільноту до обговорення результатів дослідження. Якщо є альтернативні джерела інформації, їх доречно проаналізувати та порівняти.

По-друге, ми не збираємось на цьому зупинятись та плануємо уточнювати й оновлювати цю інформацію та розширяти цю базу даних.

Також, щоб переконатись, що Вашу мережу також враховано, просимо всіх ритейлерів заповнити коротку анкету щодо кількості торговельних точок, їх площі та планах по розвитку мережі на 2025 рік.

Дмитро Топольськов, Голова Дослідницької групи Української Ради Торгових Центрів, керівник дослідницької компанії Ukrainian Research Bureau (URB):