Український ритейл почав активну експансію у маленькі містечка – що мережі шукають у райцентрах

Останнім часом географія українського ритейлу змінюється і починає виходити за межі великих міст. Ще до початку повномасштабної війни деякі мережі почали експансію у невеликі населені пункти, ця тенденція лише набирає обертів.

Продуктові супермаркети, непродуктовий ритейл, магазини косметики, аптеки відомих компаній запрацювали у райцентрах, невеликих містечках із населенням часом до 10 тисяч осіб.

Яку перспективу вітчизняні ритейлери бачать у таких населених пунктах та що приваблює їх у невеликих містечках, розбиралося видання LIGA.net. Українська Рада Торгових Центрів пропонує найцікавіше у своєму матеріалі.

Продуктовий ритейл

За словами керівниці напрямку аналітики Retail Association of Ukraine Яни Єрмакової, велика війна змінила формат і географію розвитку українського ритейлу.

За підсумками 2023 року в продуктовому сегменті найбільше нових магазинів відкривали локальні і регіональні оператори ринку. Вони становлять 65% від загальної кількості відкритих обʼєктів у цьому сегменті.

Що стосується динаміки покриття і експансії ритейлу за містами і регіонами, тут спостерігаємо активний розвиток ритейлу в невеликі міста, районні центри з кількістю населення 10-15 тис., а також активний розвиток в обласних центрах. І, судячи з географії відкриттів по населених пунктах, дану динаміку ми будемо спостерігати і в 2024 році, – зазначила Яна Єрмакова.

У RAU кажуть, що за 20 місяців з початку вторгнення галузь продуктового ритейлу відновилася на 21,2%.

Найбільшим food-ритейлером залишається АТБ, у компанії розповіли, що наразі вони мають 246 маркетів у населених пунктах, де проживає до 25 тисяч людей.

Вже декілька років компанія відкриває магазини у невеликих містечках України. Рішення було ухвалено керівництвом на основі власних досліджень та запитів споживачів, – кажуть в “АТБ”.

У планах мережі на 2024 рік - відкриття 77 нових магазинів по всій країні. Щодо ризиків роботи у невеликих містах, де чимало мешканців самостійно вирощують овочі та фрукти, у компанії спокійні.

Наша перевага – більш низькі ціни на певні групи товарів, ніж у місцевих магазинах чи ринках. Також чесна вага на всі товари, а не так, як часто буває у приватних підприємців. Іноді чуємо від покупців, що зараз дешевше купити у нас деякі види овочів або м’яса, ніж самотужки виростити, – кажуть у компанії.

Косметика

Операційний директор ТОВ "РУШ", до якого належать лінія магазинів EVA та інтернет-магазин EVA.UA, Віктор Средній розповідає, що на початок війни мережа мала понад 230 магазинів в малих населених пунктах до 25 тис. мешканців.

У 2024 році компанія планує продовжувати відкривати магазини у таких локаціях.

Ми не бачимо суттєвої різниці між відкриттями магазинів у містах-мільйонниках та невеликих містечках. Головний фактор – наявність попиту, а в нинішніх умовах ще й безпека. Проте варто розуміти, що ми дотримуємось жорстких стандартів щодо відбору локацій і намагаємось відкриватись тільки там, де, за нашою оцінкою, магазин буде найбільш затребуваний. Спочатку ми вивчаємо всі фактори, котрі впливають на привабливість локації, і, якщо вже вона відповідає вимогам, вносимо її до плану розвитку, – каже Средній.

Для таких гравців викликом є локальні мережі, які міцно закріпилися у своїх областях. Такі оператори мають досвід та довіру мешканців невеликих населених пунктів, але EVA зазначає, що готова боротися за покупця.

Аптечний ритейл

Цей сегмент демонструє найбільш динамічний розвиток і у невеликих населених пунктах також з’являються нові точки великих мереж.

СЕО мережі аптек "Подорожник" Тарас Коляда розповів, що складнощі роботи у таких містечках пов’язані з добором персоналу, ускладненою логістикою та доставкою ліків від постачальників.

Станом на січень 2024 року “Подорожник” налічує майже 1800 аптек, з них понад 250 відкрито у невеликих населених пунктах.

Продовжиться розширення по містах різної величини, в цьому наш вектор розвитку незмінний. Крім того, на законодавчому рівні з'явилася можливість забезпечити населення ліками з допомогою пересувної мобільної аптеки. Зараз ми розробляємо тестовий експериментальний варіант такої аптеки, щоб забезпечити якісну фармопіку і наявність потрібних ліків навіть у найбільш віддалених населених пунктах, – ділиться планами СЕО.

Читайте також: Автоматизація ритейлу: як самокаси змінюють правила гри і що чекає українських споживачів у майбутньому

Конкурентами у таких містечках стають локальні мережі або одиночні аптеки місцевих лікарів. Однак у “Подорожнику” кажуть, що з якісним продуктом конкуренція не страшна.