Український ритейл під час війни: мережам вдалося відновити роботу 99% магазинів

Наразі закритим залишається лише 1% торгових об’єктів/магазинів в Україні.

З початку повномасштабної війни цей показник зменшився на 28%, свідчить дослідження серед членів Асоціації ритейлерів України. Згідно з його даними, через 16 місяців з 16 935 торгових об’єктів всієї галузі вже працює 16 725, що становить 99% від загальної кількості. Тоді як у березні 2022 року не працювала майже третина торгових точок (29%).

Українська Рада Торгових Центрів пропонує головне з матеріалу.

Відновлення показників

Тренд на відновлення ритейлу триває з квітня 2022 року і продовжується досі.

З початку цього року загальний показник працюючих магазинів покращився на 5%, що дорівнює сотням відновлених магазинів.

Ще на початку 2023-го зачиненими з різних причин лишалися 1070 об’єктів торгівлі, а тепер відкрито 80% з них (+860). Найбільша кількість точок перевідкрилася у березні та травні.

Зазначається, що тренд на нарощення кількості відновлених магазинів продовжуватиметься і надалі, особливо по мірі звільнення нових територій.

1 1 | 1

Продуктовий ритейл

До повномасштабної війни продуктові мережі налічували 5226 об’єктів і у найважчий для галузі період (у квітні 2022-го) було зачинено 24% магазинів.

Частка зачинених об’єктів впевнено зменшувалася з травня 2022 року і станом на кінець року працювало вже 95% від довоєнної кількості магазинів або 4913 торгових точок.

За перше півріччя 2023-го продовольчі мережі запустили в роботу ще 4% магазинів і досягли позначки у 5170 працюючих маркетів. Кількість зачинених об'єктів зменшилася до 56, тобто не більше 1% від довоєнної кількості.

Загалом частка непрацюючих магазинів у цій галузі за півтора роки війни скоротилася на 20%.

grafiki lipen 03 | 2

Непродуктовий ритейл

До сектору non-food ритейлу відносять косметичні товари, засоби гігієни та інші товари повсякденного вжитку. Він має схожу динаміку відновлення, однак початкове падіння тут було сильнішим - на 27% (зачинено 700 об’єктів).

Протягом минулого року ритейлери у цій галузі значно покращили цей показник і вже у грудні зачиненими лишалося тільки 212 торгових точок або 7%.

З початку 2023-го non-food ритейл відновився навіть краще за продовольчий, вже у квітні показник відкритих об’єктів становив 99% із 3168 магазинів мереж.

Станом на червень, кількість працюючих магазинів досягла показника у 3340 точок, перевершивши довоєнні показники на 3%, або 93 магазини. Загалом, з початку війни непродовольчий ритейл покращив показник працюючих торгових точок на 30%, а з початку 2023 року – на 10%.

grafiki lipen 04 | 3

Ювелірні вироби

Чи не найбільшого скорочення на початку вторгнення зазнав сектор jewelry, у березні 2022 року працювало менше двох сотень магазинів із 1313 торгових точок, тобто лише 15%.

Перемоги на полі бою додали впевненості споживачам та створили необхідний для відновлення галузі попит, в тому числі за рахунок збільшення кількості шлюбів. Відповідно ще восени минулого року частка працюючих ювелірних крамниць виросла до майже 70%, а грудні 2022 року досягла позначки у 71% або 933 магазини, - йдеться у дослідженні.

З початку цього року галузь демонструвала стабільне зростання по 1% щомісяця і вже у травні працювало 994 магазини або 76% від довоєнної кількості.

Ситуація погіршилась у червні 2023-го, кількість непрацюючих торгових точок збільшилася до 350.

Усього з початку війни вдалося відновити тільки 58% галузі, зараз працюють 963 магазини із 1313. Можливо, це є певною точкою рівноваги між наявним попитом та пропозицією на ринку.

grafiki lipen 05 | 4

Fashion-ритейл

Торгівля у цьому секторі серйозно постраждала від порушення логістики та втрати чи закриття виробництв в Україні. На початку війни люди також купували лише продукти та найнеобхідніші речі.

Але сектор знайшов вихід зі скрутної ситуації і зміг відновити роботу 61% магазинів протягом 16 місяців.

На початку весни 2022 року працювали всього 25% магазинів, а у грудні їх було вже 80%. З початку 2023-го показник покращився ще на 9% й наразі працює вже 605 магазинів із 681.

grafiki lipen 06 | 5

Техніка та електроніка

У цій сфері відновлення також триває, але повільніше, через специфіку даного сектору.

По-перше, техніку купують не так часто, навіть порівняно з одягом, а по-друге, подібні магазини мають свою специфіку та вимоги по розміру приміщень та можливостей для демонстрування техніки, - зазначається у дослідженні.

За останні півроку частка працюючих магазинів зросла на 5%, з 826 до 870 торгових точок.

Але порівняно із березнем 2022-го, коли працювало трохи більше половини (56%) магазинів, помітно значний прогрес. Загалом, з початку війни вдалося відновити роботу 33% магазинів.

grafiki lipen 07 | 6

Аптечний ритейл

Ця галузь теж змогла не лише швидко відновити показники, а й збільшити довоєнну кількість працюючих магазинів.

До кінця минулого року аптечні мережі перевищили довоєнну кількість точок на 19 об’єктів, приріст у цій галузі очікується і надалі.

Взимку 2023 року приріст складав по 1% на місяць, а вже навесні динаміка покращилася до 2%. У червні працювало понад 4157 точок, що на 10% більше за довоєнну кількість.

Загалом, з березня 2022 року до червня 2023-го кількість працюючих аптечних закладів збільшилася на 26%.

grafiki lipen 08 | 7

Магазини будматеріалів

У цій сфері також спостерігалося плавне відновлення. На початку повномасштабного вторгнення працювало 68% зі 130 магазинів, а до кінця 2022-го показник зріс до 85%.

Протягом зими та весни 2023 року в роботу запустили ще вісім магазинів, збільшивши кількість працюючих точок до 92% від довоєнного показника.

У червні, з приходом тепла й активного періоду будівництва і відбудови зруйнованих об’єктів, кількість торгових точок збільшилася одразу на 23 об’єкти і досягла 142 магазинів.

Загальний приріст за час війни склав 41%, наразі кількість магазинів будматеріалів перевищує довоєнну.

grafiki lipen 10 | 8

Сфера розваг

Найтяжча ситуація склалася саме у цій сфері і у березні 2022 лишилося працювати всього 13% розважальних закладів.

До кінця року відновили роботу 90% точок або 45 із 60 об’єктів. З початку 2023-го цей показник досяг рівня 92%.

Відповідно, приріст з початку року становить 2%, а за 16 місяців – 79%.

grafiki lipen 11 | 9

Асоціація рітейлерів України