Український ритейл майже відновив довоєнну кількість магазинів і готовий рости далі (інфографіка)
Щомісячне дослідження серед членів Асоціації рітейлерів України показало, що три з восьми галузей торгівлі вже перевищили довоєнні показники по кількості діючих торгових точок.
Згідно з результатами нового опитування RAU, наразі закритими лишається тільки 0,4% торгових об’єктів/магазинів, тоді як у березні 2022 року не працювала майже третина магазинів (29%).
За 17 місяців повномасштабної війни цей показник зменшився на 28,6%, з 17 040 торгових об’єктів всієї галузі вже працює 16 964.
Працюючи в надскладних умовах, рітейлери робили можливе й неможливе, аби критично важлива інфраструктура для забезпечення населення найнеобхіднішими товарами продовжувала працювати. Тільки за сім місяців поточного року відкрилося 994 нові магазини, додавши 7% до минулорічних показників, - зазначають у RAU.
Найбільше точок відкрилось у червні (+257), травні (+238) та березні (+254), у інші місяці двері відкривали приблизно 100-150 магазинів.
Українська Рада Торгових Центрів пропонує найцікавіше з дослідження у різних секторах торгівлі.
Продуктовий ритейл
До війни продуктові мережі налічували 5270 об’єктів, але вже за місяць активних бойових дій роботу припинив майже 21% магазинів.
Станом на кінець минулого року вдалося відновити роботу 95% довоєнної кількості магазинів або 4913 торгових точок.
З початку цього року продовольчі ритейлери запустили в роботу додатково ще 4% магазинів, досягнувши позначки у 5191 працюючих маркетів. Тепер кількість закритих торговельних точок становить 1,5% від довоєнної. За 17 місяців вторгнення частка непрацюючих продовольчих магазинів скоротилася на 19,5%.
Наразі ця галузь ритейлу відновилася на 98,5%, попри нові втрати від постійних обстрілів.
Непродуктовий ритейл
У цей сектор торгівлі відносять косметичні товари, засоби гігієни та інші товари повсякденного споживання.
Галузь має схожу динаміку відновлення із продовольчим ритейлом, однак початкове падіння було більшим, у березні 2022 року не працювало 724 об’єкти, або 27% галузі.
Відновлення також було більш стрімким, до кінця минулого року вдалося відновитися до 93% магазинів і тренд продовжився у 2023 році. У травні працювало стільки ж точок, скільки до повномасштабної війни та ще й додалося 60 абсолютно нових.
Ще за два місяці галузь додала вже 5% або 169 нових магазинів. Таким чином у 2023 році показник зачинених магазинів замість 168 непрацюючих торгових точок так би мовити "змінив полярність" на позитивну.
З початку вторгнення непродовольчий ритейл збільшив показник працюючих торгових точок на 32% і став однією з галузей, яка не лише відновила втрачене за час війни, а й почала розширення мереж.
Аптечний ритейл
Аптечні мережі стали першим локомотивом відновлення вітчизняної торгівлі, оскільки саме ця галузь не лише швидко відновила довоєнну кількість діючих точок, але і перевищила цей показник.
У березні минулого року зачинено було 16% аптек, а вже у грудні 2022 року працюючих закладів було на 1% більше, ніж до війни (3815 аптек проти 3796, які були до війни).
До липня 2023-го їхня кількість збільшилася ще на 10%, загальне відновлення та приріст склали 26%. Якщо на початку цього року в Україні працювало 3865 аптек, то у липні ця кількість зросла одразу на 336 точок.
Ювелірні вироби
Саме сектор jewelry зазнав чи не найбільшого скорочення з початком повномасштабної війни, у березні минулого року було закрито 85%, працювало 194 магазини з 1313.
Однак вже до кінця 2022 року вдалося поновити роботу 71% довоєнних мереж і почати поступово нарощувати кількість відкритих точок.
У червні 2023 року ситуація знову погіршилася і частка працюючих магазинів впала до показника лютого – 73%, але вже наступного місяця позитивний тренд знову взяв верх і тепер працює 75% крамниць (983 магазини).
За 17 місяців війни вдалося відновити 60% галузі, з яких приріст у 4% сформувався протягом першого півріччя 2023-го. Можливо наразі ринок досяг певної точки рівноваги між попитом та пропозицією на ринку.
Fashion-ритейл
У березні 2022 року було зачинено 75% магазинів цієї категорії, а зараз галузь відновилась до 88% або 610 працюючих магазинів зі 695, які були на початку війни.
Як бачимо, сектор fashion-ритейлу не тільки знайшов вихід зі скрутної ситуації, але й зміг відновити роботу 63% магазинів протягом 17 місяців війни. Наразі не працюють всього 85 торгових точок. Хоча у сфері fashion-ритейлу повторюється ситуація з мережами ювелірних крамниць, коли влітку дещо зростає кількість зачинених магазинів. Проте є сподівання що зміна сезонів та наближення періоду активних продажів дадуть новий поштовх для розвитку цієї сфери ритейлу. Чому має також посприяти збільшення популярності продукції made in Ukraine, - пояснюється у дослідженні.
Техніка та електроніка
Ця галузь теж дуже постраждала від агресії росіян. Зокрема були зруйновані розподільчі центри з товаром, що призвело до великих збитків та вплинуло на темпи відновлення.
На початку весни минулого року діяло всього 56% магазинів, а вже у грудні 2022-го цей показник становив 85% з 1071 магазина. За півтора роки війни галузь відновилася вже на 90%.
Оскільки техніку купують не так часто, навіть порівняно з одягом, та враховуючи специфічні вимоги по розміру приміщень і можливостей для демонстрування техніки, можна сказати, що відновлення йде впевнено, але не так швидко як в інших сферах.
З січня по липень 2023-го кількість працюючих магазинів зросла на 6%: з 826 до 965 торгових точок. Порівняно з груднем минулого року додатково відкрилися 139 магазинів.
В результаті з початку війни вдалося повернути до роботи 34% магазинів, з яких 6% припало на 2023 рік. Закритими лишаються 106 магазинів.
Магазини будматеріалів
Ця сфера ритейлу цікава тим, що маючи схожі з fashion та ПТіЕ проблеми та виклики, змогла швидко відновитися і за минулий рік змогла практично вдвічі скоротити частку непрацюючих магазинів – з 32% до 15%.
Цьогоріч темпи відновлення прискорилися і вже у травні досягли 100% відновлення, а до липня кількість магазинів збільшилася загалом на 10% відносно довоєнного рівня (+13 магазинів). Загальний приріст з початку року склав 25%, а з початку війни - 42%.
Драйвери споживання
У 2022 році загальні обороти українського ритейлу склали 1,162 трлн грн, що на 280 млрд грн менше, ніж у 2021-му.
Більше половини обороту забезпечили продуктові мережі – 652 млрд грн, на другому місці, за підсумками 2022 року, мережі АЗК з показником 214 млрд грн, а на третьому - аптечні мережі з 103 млрд грн відповідно.
Також вагомою є сума обороту non-food ритейлу та торгівлі побутовою технікою й електронікою, які загалом "важать" близько 70 млрд грн та 60 млрд грн відповідно. Найменші обороти минулого року показала ювелірна галузь, що не дивно, враховуючи частку закритих та втрачених магазинів (часто разом з товаром). Та й купують прикраси не кожного дня на відміну від товарів першої необхідності, -додають у Асоціації.
Податки та персонал
За даними Державної податкової служби за 2022 рік, усі компанії сфери ритейлу сплатили понад 90 млрд грн податків, тож галузь лишається одним з головних джерел бюджетних надходжень.
Найбільша частка сплачених податків у продуктового ритейлу - понад 35 млрд грн або 40% від усієї торгівлі.
Також ритейл є одним з найбільших роботодавців у країні, лише 92 провідні мережі, які взяли участь у дослідженні RAU і є членами Асоціації рітейлерів України, станом на кінець грудня минулого року мали 425 532 співробітника.
Читайте також: Максим Гаврюшин, Budhouse Group: про відновлення ТРЦ Fabrika у Херсоні та нові проєкти
Найпопулярніші пости і сторінки
- Новини - Українська Рада Торгових Центрів
- У ТЦ Олді в Житомирі відкриється магазин Sinsay
- Zara повернулась. Як відновлення роботи Inditex сприйняли різні гравці українського ринку
- Українська Рада Торгових Центрів
- Українці все частіше обирають якісний текстиль місцевих виробників (дослідження)
- У ТРЦ City Center відкрилися нові магазини міжнародних мереж New Balance та Diverse
- Залучають студентів та жінок. Через війну будівельна галузь України потерпає від кадрового голоду
- Компанії Esprit подали заяви про банкрутство
- У Європі з'явиться перший магазин "міської мобільності" - що це
- В "АТБ" прокоментували бронювання працівників від мобілізації