Українська Рада Торгових Центрів: Втрати ТЦ України становлять майже 10 млрд доларів
Українська Рада Торгових Центрів порахувала втрати, які зазнала галузь ТЦ внаслідок агресії з боку росії. Загальні втрати галузі за 4 місяці війни становлять 9,8 млрд. доларів США.
Прямі втрати
Прямі втрати торговельних центрів, які вважаються як вартість заміщення пошкоджень ТЦ, становлять 350 млн дол. Станом на початок червня в Україні значні пошкодження зазнали 23 ТЦ. Найбільша частка припадає на Схід – 12 ТЦ пошкоджено на суму 250 млн дол. Торгові центри у Києві та регіонах постраждали на суму 68 млн (6 ТЦ). На Півдні втрати становили приблизно 29 млн (5 ТЦ). Найбільш постраждалими ТЦ є Порт-Сіті (Маріуполь), Nikolsky та Караван (Харків), Retroville (Київ), Fabrikа (Херсон).
З точки зору пошкоджених ТЦ за площею найбільш постраждалим регіоном є також Схід. Тут постраждали 37% усіх торгових площ регіону. Далі йде південь – 15,3%. Пощастило регіону Північ. Незважаючи на активні бойові дії, значних ушкоджень не отримав жоден ТЦ. У Центрі та Заході так само.
Непрямі втрати
Значно більшими є непрямі втрати, які зазнали торгові центри. Загальні непрямі втрати оцінюються в 9,5 млрд дол США, з яких втрата контролю 0,42 млрд, втрати капіталізації 7,4 млрд, недоотриманий прибуток діючих ТЦ 0,361 млрд, недоотриманий прибуток ТЦ, які мали відкритися в 2022 році 0,05 млрд , капіталізація ТЦ, які мали відкритися у 2022 — 1,22 млрд.
Найбільші опосередковані збитки спостерігаються на Сході України, де бойові дії продовжуються і зараз. Незважаючи на те, що деякі ТЦ відновлюють роботу, доходи залишаються на рівні менше ніж 30% від довоєнних. Навпаки, Центр та Захід демонструють швидке відновлення вже у квітні та травні. Поступово з травня та червня починає відновлюватися Північ, Київ та Південь.
Найбільшу частку непрямих втрат (74%) займають втрати капіталізації існуючих ТЦ. Це пов’язано з підвищенням ставок капіталізації з 11-13% у середньому у 2021 році до 17-19% у 2022 році. Сума втрат може бути навіть більшою, тому що ринку зараз не існує і визначити ці цифри дуже складно. Також значні втрати (1,2 млрд дол) вітчизняні компанії отримали внаслідок зупинки будівництва 19 ТЦ, які мали відкритися у 2022 році. Зупинилося проектування та будівництво ще багатьох ТЦ, які мають відкритися у 2023-2024 рр., але зараз ця кількість не прорахована.
Максим Гаврюшин, Голова УРТЦ: «9,8 млрд дол – це втрати, які має галузь лише за 4 місяці війни. Не слід забувати, що з 2014 року на тимчасово окупованій території лишається близько 780 тис. кв. м торгових площ у ТЦ. Якщо враховувати їхню оцінку та недоотриманий за 8 років прибуток, то втрати становили б додатково ще понад 2 млрд дол. Також, на жаль, галузь і далі втрачатиме недоотриманий прибуток внаслідок руйнувань та зменшення споживання. За наступні 12 місяців українські ТЦ можуть втратити ще близько 1 млрд дол. Таким чином, за рік загальні втрати можуть становити близько 13 млрд дол».
Ключовими факторами великих непрямих втрат є скорочення споживання внаслідок міграції та бойових дій, а також підвищення ризиків країни, що впливає на інвестиційну привабливість торговельної нерухомості. Також на роботу галузі впливають труднощі, які зазнають ритейлери зараз в Україні — логістика, валютні операції, проблеми з персоналом, відсутність кредитування, зростання цін внаслідок падіння гривні та інше.
Як вважали
Непрямі витрати розраховуються на основі визначення грошового потоку вітчизняних ТЦ, виходячи з потенційного прибутку, який вони мали б у лютому-травні 2022-го з огляду на збільшення на 15% порівняно з 2021 роком. Таке зростання спостерігалося у січні 2022 року та відповідає темпам зростання роздрібного товарообігу в Україні на початку 2022 року в цілому.
Для оцінки непрямих втрат було використано базу ТЦ України, яка налічує 320 ТЦ. Статус ТЦ надається об’єктам торгової нерухомості, які вважаються торговими центрами згідно з ICSC європейської класифікації ТЦ (загалом 320 побудованих ТЦ в Україні та 19 нових ТЦ, які мали відкритися у 2022 році). Методом опитування та аналізу онлайн ресурсів з початку російської агресії ведеться моніторинг роботи ТЦ – чи відкриті для відвідувачів та в якому стані перебувають. Таким чином, визначалася кількість робочих місяців із лютого 2022 року. Для оцінки потенційних ставок капіталізації 2022 року залучалися сертифіковані фахівці з оцінки провідних консалтингових компаній.
Читайте також: Які галузі ритейлу та які компанії втратили найбільше з початку російського вторгнення?