Українці витрачають понад 60% бюджету на їжу та обов’язкові платежі – Deloitte

Показник витрат українців на продукти харчування і обов'язкові платежі сягає 66%. Це у понад два рази більше, ніж середній світовий показник.

Про це свідчить результат дослідження споживацької поведінки українців у 2023 році від Deloitte. Це вже четверте дослідження компанії, що дозволяє відстежити динаміку купівельної активності українців та порівняти її з періодом до повномасштабного вторгнення.

Важливою ознакою є поступове відновлення споживацької активності в Україні. Деякі показники, наприклад частота купівлі продуктів харчування, вже відновились до довоєнних рівнів. Інші, такі як купівля електроніки та побутової техніки, одягу і взуття, зросли на 25% і 14% відповідно, порівнюючи з 2022 роком. Це свідчить про відновлення довіри споживачів, а також про здатність ритейлу адаптуватися до нових умов», – зазначає директор, керівник галузевої групи з ритейлу та оптової дистрибуції "Делойт" в Україні Олександр Ямпольський.

На чому заощаджують українці?

Тенденція економити серед українських споживачів зберігалася протягом 2023 року. В залежності від категорії товарів, заощаджують від 41% до 77% українців, у 2022 році показник становив 47%–86%.

Найменше економлять на лікарських засобах, дитячих товарах та купівлі готової їжі.

Щодо продуктів харчування, які становлять значну частку чека українців, то витрати в цьому сегменті зросли у 32% споживачів. Значна частина українців купує їжу (47%) та ліки (43%) про запас. 

Скоротилося відвідування ресторанів і барів, 55% українців роблять це значно рідше, у той же час зростає приготування їжі вдома (50%). Найбільше до цього способу схиляються тимчасово безробітні (53%), фрилансери (72%) і тих, хто займається домогосподарством (59%).

Не в пріоритеті витрат продовжує бути і дозвілля, 65% респондентів економлять на розвагах поза домом, а 58% рідше, ніж минулого року, відвідують кінотеатри та концерти.

Натомість популярності набувають онлайн-розваги, 32% українців збільшили витрати на перегляд ТБ та стримінгових каналів.

1 | 1

 

Зростання популярності онлайн-шопінгу

Сегмент e-commerce продовжує набирати популярності, так, частота онлайн-замовлень збільшилась на 12%. Найчастіше в інтернеті українці купують електроніку та побутову техніку (26%), косметику та парфумерію (19%), а також одяг та взуття (17%).

Однак класичний шопінг залишається важливим форматом, у якому теж спостерігається відновлення. У 2023 році кількість покупок у фізичних магазинах збільшилась на 9%.

Найчастіше в традиційних маркетах купують їжу (85%), алкогольні напої (79%), товари для дому та побутову хімію (72%).

2 | 2

На що витрачають гроші українці?

Більш ніж половину бюджету українці витрачають на їжу та обов’язкові платежі, показник сягає 66%, що понад удвічі більше, ніж середній світовий показник.

Цього року було проведено порівняння споживацьких настроїв українців з настроями споживачів у Німеччині, Польщі, США, Канаді, ПАР та із середнім світовим показником. Україна – єдина серед досліджуваних країн, де витрати на цю категорію перевищують 50%.

Читайте також: “АТБ” показав рекорд. Виторг усіх найбільших ритейлерів у 2023 році зріс – рейтинг

Значно менше витрачають на товари та послуги, які не є необхідними для базового існування.

3 | 3