ТРЦ в Україні: роль міжнародних брендів та нових гравців у відновленні ринку

Ринок торговельної нерухомості в Україні демонструє перші ознаки відновлення, вважає директорка напрямку ексклюзивних концептів та розвитку мережі торговельних центрів "Епіцентр К" Вікторія Зеленська.

Повномасштабна війна вплинула на усі сегменти бізнесу, зокрема і цей, по торговельним центрам вдарили виїзд населення за кордон, обвал економіки, загальна невизначеність та падіння реальних доходів населення.

Також в країні зупинила роботу значна частина міжнародних брендів, чим помітно погіршила показник вакантності, він сягнув 20% у середньому у ТРЦ Києва, а в регіонах був ще вищий.

Про те, як ринок адаптувався до нових умов, чим обумовлене вирівнювання орендних ставок та коли у ТРЦ повернуться світові бренди, Вікторія Зеленська розповіла у колонці для Економічної правди.

Пожвавлення ринку

Найпотужніші ТРЦ змогли знизити рівень вакантності та стабілізувати показники роботи. Відзначає експертка і повернення в Україну відомих брендів, а також відкриття нових міжнародних та локальних магазинів.

Останній квартал 2023 року демонструє певне пожвавлення ринку. В Україні відновив роботу H&M, викликавши ажіотаж у покупців, який був схожий на перше відкриття ритейлера в країні, - згадує Зеленська.

Терміни відкриття магазинів іспанської групи Inditex, якій належать бренди Zara, Bershka, Stradivarius, Pull&Bear, Massimo Dutti, Oysho, досі невідомі, пов’язано це з певними застереженнями щодо безпеки персоналу та роботи на ризикових ринках. Також грає роль невисока частка українського ринку у міжнародному портфелі компанії.

Нові гравці

Натомість в Україну заходять нові закордонні гравці, які хочуть закріпитися на ринку у період спаду конкуренції.

Особливу зацікавленість до нашої країни виявляють польські бренди. Так, нещодавно у столиці відкрився перший магазин HalfPrice польської компанії CCC. 

Про плани вийти на український ринок та відкрити 20 магазинів наступного року заявив ще один польський бренд Greenpoint.

Входження на український ринок для них стає важливим стратегічним кроком, що свідчить про зростання взаємодії між польським та українським бізнес-середовищем.  Проявляють зацікавленість в експансії і багато турецьких брендів. І хоча поки що їх розвиток проходить менш жваво, проте обидві країни вірять в майбутнє України та готові інвестувати в комерційно привабливі проєкти, - ділиться експертка.

З поверненням або появою нових "якорів" українські ТРЦ зможуть не лише знижувати вакантність, а й покращувати свої показники відвідуваності та дохідності. 

Відкриття магазинів відомих брендів це завжди позитивний маркер економічної ситуації, який може підштовхнути до розвитку і інші компанії.

Перспективи

Щодо майбутнього ринку торговельної нерухомості існують різни думки, однак Вікторія Зеленська впевнена у його перспективах.

Представниця “Епіцентру” відзначає, що у портфелях багатьох гравців є цікаві ідеї, але їх потрібно адаптувати під нові вимоги безпеки та тенденції, забезпечити грамотні компенсаційні заходи на випадок ЧП.

Конкуренція у цьому сегменті посилюватиметься, адже в Україні ще багато міст із недостатньою кількості торговельних площ, зокрема Вінниця, Хмельницький, Чернівці та інші регіональні центри. 

Проте будувати найпростіші "бокси" та заповнювати їх товаром вже замало. Клієнтам потрібні інноваційні та сучасні простори, де вони зможуть не лише здійснювати покупки, а й отримувати унікальний досвід, використовуючи технології та персоналізовані сервіси, - додала Вікторія Зеленська.

Читайте також: Конкурент чи доповнення? Чи може онлайн-ритейл загрожувати успіху ТРЦ в Україні

Тепер, щоб стати справжнім lovemark, потрібно відчувати свого клієнта та пропонувати йому найкраще, а головне - забезпечувати комфортне та безпечне проведення часу з родиною.