Ситуація непрогнозована. Як блокада кордону може вплинути на українські магазини

Блокада польсько-українського кордону триває вже понад 4 місяці та неабияк б’є по українському бізнесу, зокрема ритейлерам у різних сегментах.

За даними опитування Європейської Бізнес Асоціації, сукупна сума збитків компаній-членів становить у 24,8 млн євро. 57% опитаних компаній втратили замовлення через блокування кордону. І практично всі члени асоціації повідомили про зростання вартості логістики.

У ГС " Український фуд-ритейл альянс", до якої входять провідні мережі українських супермаркетів розповіли виданню LIGA.net про різке подорожчання логістики, дефіцит транспорту та й взагалі непрогнозовану ситуацію з доставленням.

Вантажі доводиться спрямовувати через угорський та словацький кордон.

Ці фактори негативно впливають на наявність товару в імпортерів, змушують операторів ринку зменшувати акційну активність та шукати складний баланс для формування кінцевої вартості товару, – каже виконавча директорка асоціації Наталія Петрівська.

Про проблеми повідомляють і окремі продуктові супермаркети, так, в Auchan Україна зазначили, що критична ситуація склалася з фруктами, а саме з бананами необхідного ступеню зрілості. Також блокада може спричинити стрибок цін на алкоголь до 15%.

В Metro Україна кажуть про проблеми з постачанням усіх імпортних товарів, які доставляють через територію ЄС.

У Novus зазначили, що через блокування кордону та затримку товару він псується. Тому імпортні товари, яких не вистачає, у мережі намагаються замінити продукцією українських виробників. Якщо така відсутня, шукають виробників у Болгарії, Румунії, Туреччині тощо. Хоча наразі супермаркети аналізують доцільність закупівлі певних товарів.

Однак з європейськими партнерами залишаються чинні контракти, що були укладені раніше, та за якими є певні зобов’язання. Частина імпортних товарів вже замовлена на майбутній період, тому будь-які додаткові обмеження будуть мати негативний вплив саме на українські компанії, – каже Петрівська.

Вплив на інші групи товарів

Через затримки з постачаннями паперу у видавництві "Ранок" прогнозують до 15%-20% зростання цін на книги. 

У компанії Suziria Group, яка є найбільшими постачальниками зоотоварів для мереж зоомаркетів попереджають, що затримка вантажів відбувається щонайменше на тиждень. Через це магазини недоотримують товар, якого потім бракує і покупцям.

Читайте також: Частка продажів брендів української компанії Kormotech за кордоном зросла до 31%

Ще взимку через блокаду кордону у мережі товарів для дому JYSK заявляли про недоотримання понад 100 млн грн в обороті.