“Створено захисниками”. З якими проблемами може зіткнутися ритейл під час реалізації ініціативи

Міністерство у справах ветеранів перезапускає ініціативу підтримки ветеранського бізнесу "Створено захисниками".

В рамках програми ветерани-підприємці можуть маркувати свій товар спеціальним логотипом міністерства.

Одна із найбільш цікавих ініціатив в рамках проєкту – виділити окремі полиці в супермаркетах, великих ТРЦ та на заправках спеціально для продукції "Створено захисниками".

Однак реалізація цієї ідеї може зіткнутися з серйозними проблемами, зокрема - викликати серйозне напруження між "ветеранським" і "звичайним" бізнесом, а також між ритейлом і державою.

Liga.net розбиралася з гравцями ринку, чи правильним є цей варіант підтримки ветеранського бізнесу. Українська Рада Торгових Центрів пропонує найцікавіше з матеріалу.

Думка виробників

Виробники по різному ставляться до такої ініціативи, наприклад Президент Всеукраїнської асоціації пекарів Олександр Тараненко вважає, що все має бути в рамках чесної конкуренції та без зловживань.

Якщо не буде економічних переваг, певних пільг, тобто мова про пряму, чесну конкуренцію, то проблем я не бачу. Якщо це будуть окремі полиці, то певна моральна перевага у них, звісно, буде, люди будуть звертати увагу, намагатимуться підтримати ветеранський бізнес. Але як на мене, ветерани це заслужили. Головне, щоб не було зловживань: аби потім не виявилось, що під цим брендом продаються товари не ветеранського бізнесу, – каже Тараненко.

У виконавчого директора Спілки молочних підприємств України Арсена Дідура геть інша позиція. На його думку, ініціатива немає нічого спільного з допомогою ветеранам і може призвести до викривлення конкуренції.

Це чистий маркетинг. Я б тут розділяв. Є святі речі: соціальна відповідальність перед захисниками і держава повинна їм допомагати. Інше питання – це викривлена конкуренція. Мені це нагадує одну ситуацію: свого часу діяла пільга для осіб з інвалідністю на ввезення авто без розмитнення. Тоді у нас чи не пів країни перетворились на осіб з інвалідністю. Я вважаю, що на полиці має бути той товар, який цікавить споживача, і він має конкурувати своєю якістю,- каже Дідур.

Проблема окремих полиць

Супермаркети мають власні правила викладки товарів і вони не безрозмірні, тож щоб покласти продукцію нових постачальників, необхідно "посунути" попередніх.

Виокремлення полиць під таку продукцію питання складне, адже потрібно врахувати товарне сусідство, температурні режими зберігання продуктів, наявність додаткових місць, зміну викладки, додаткове обладнання, ресурси тощо. Також варто розуміти, який саме асортимент покриватиме програма "Створено Захисниками" для оцінки необхідності відведення окремих полиць, – зазначає виконавча директорка громадської спілки "Український Фуд-ритейл альянс" Наталя Петрівська.

До того ж, пояснює маркетолог, бізнес-консультант, засновник консалтингової компанії Sales Marketing System Петро Савич, одним з каналів доходу торговельних мереж є продаж пріоритетних полиць компаніям, які готові за це платити.

І якщо держава введе сюди якусь регуляцію, то, по суті, вона влазить в операційну діяльність бізнесу. А жоден бізнес цього не любить. Саме тому це може бути точкою конфлікту, яка взагалі не потрібна нікому: ні ритейлу, ні ветеранам, навіть якщо вони є засновниками якогось бізнесу, – каже маркетолог.

Також Савич звертає увагу на поляризацію ветеранського і не ветеранського бізнесів, а така ініціатива може поглибити розкол.

Директор консалтингової фірми "Kearney Україна" Володимир Стецик теж вважає що подібна ініціатива може дати протилежний ефект. 

Головне – щоб не було сегрегації. Ми маємо дати можливість ветеранам бути конкурентними по максимуму. Якщо суспільство розділятиме "ветеран-не ветеран", ми отримаємо негативний ефект. Працюючи в ритейлі, ми завжди думали як оптимально побудувати викладки. Окремо ставились або зіпсовані продукти, або лінія дисконту. І якщо ми поставимо окремо ветеранські товари, то воно швидше буде мати негативний наслідок, а не позитивний, – каже Стецик.

Військовий юрист, ветеран Артем Фоменко звертає увагу на проблему в іншому ключі. Він відзначає, що така політика держави може викликати дискримінацію і всередині самої ветеранської спільноти, між різними видами бізнесу. Наприклад серед тими, що не орієнтовані на продаж товарів через полиці супермаркетів.

Читайте також: Міністерство молоді та спорту відкрило у столичному ТРЦ Gulliver виставку The Will to Win

На думку Фоменка саме держава має взяти на себе відповідальність за підтримку ветеранського бізнесу через держзамовлення. Наразі ж виходить, що ця відповідальність покладається на плечі звичайного споживача, платника податків.