Скільки статків втратили власники Епіцентр, АТБ, ЦУМ Київ, DCH та Амстор за три місяці війни
Forbes підрахував збитки найбагатших українців за час повномасштабної російської агресії. Серед постраждалих – власники торгових мереж Епіцентр, Амстор та АТБ, а також ЦУМ Київ та мережі ТРЦ Караван.
Як повідомляє RAU, за даними видання збитки найбагатшого українця Ріната Ахметова сягають $4,6 млрд. Власник ЦУМ Київ втратив у Маріуполі щонайменше 2/3 металургійного бізнесу, Луганську ТЕС, що знаходиться в окупованому місті Щастя, та низку інших підприємств. Понад 80% земельного банку втратив агрохолдинг Ахметова HarvEast: 90 000 га в Донецькій області знаходяться під окупацією, а 12 000 га в Київській області потребують обстеження та розмінування.
Без $1,4 млрд. залишився власник ТЦ Амстор Вадим Новинський, який має спільний з Ахметовим бізнес у металургійній сфері. Компанія тимчасово не контролює роботу торгових центрів Амстор у Мелітополі та Бердянську, будівлі торгових центрів у Маріуполі та Сєвєродонецьку майже повністю зруйновані. Серед найбільших втрат засновника DCH (крім іншого, володіє ТРЦ Караван у Харкові, Дніпрі та Києві, а також інтернет-магазином LeBoutique) Олександра Ярославського, який пережив кілька ракетних обстрілів Кременчуцького НПЗ. Також пошкоджено Харківський аеропорт та Харківський тракторний завод. Втрати бізнесмена оцінюються у $160 млн.
Мережа магазинів АТБ, власниками якої в рівних частках є Геннадій Буткевич, Євген Єрмаков та Віктор Карачун – друга за виручкою приватна компанія України, з виручкою у 2020 році – 123,9 млрд грн. За словами генерального директора корпорації Бориса Маркова, у Київській області повністю знищено розподільчий центр площею 25 000 кв. м, ще один зруйнований наполовину. Також один РЦ розташований на непідконтрольній території Херсонської області, а Харківський працює на 20-30% своєї потужності через близькість бойових дій. Примусово призупинили роботу близько 200 магазинів мережі. Збитки компанії оцінюють у суму по $67 млн на власника.
Що стосується власників ТЦ Епіцентр, Олександра та Галини Гереги, то їхні втрати оцінюють у $60 млн. У перші місяці повномасштабної війни російські окупанти знищили три торгові центри Епіцентр: у Чернігові, Маріуполі та Бучі загальною площею 59 157 кв. м. Ще два — у Києві та Харкові — зазнали пошкоджень. Після влучення російської ракети до столичного ТРЦ Retroville зруйнували п’ять магазинів групи — Intersport, 4F, TAF, E.Pic та Галереї Деко. До початку квітня чинними залишалися 67 із 75 торгових центрів Епіцентр та Нова лінія.
Серед власників торгових мереж та ТРЦ, які зазнали значних втрат від війни, також Володимир Костельман (Fozzy Group) – $31 млн та Анатолій Шкрібляк (ТРЦ Nikolsky) – $30 млн.
Окремо Forbes представили імена закордонних інвесторів, які зазнали найбільших збитків через російську агресію. Серед них двоє девелоперів. Перший з них, литовський бізнесмен, власник ТРЦ Retroville та мережі магазинів Novus, Раймондас Туменас, об’єктом якого 20 березня російська армія завдала руйнівного ракетного удару. Його збитки оцінили в $50 млн. Також у списку власник компанії Dragon Capital Томаш Фіала. Внаслідок російського обстрілу згорів один із найбільших логістичних комплексів в Україні West Gate Logistic. Разом із будинком площею близько 100 000 кв. м згоріли товари орендарів — рітейлерів Good Wine та Watsons, великого дистриб’ютора SAVService, постачальника шин Bohnenkamp Україна, та логістичних операторів Ekol Logistics Ukraine та Логістик Плюс. У Dragon Capital припускають, що їх збитки на рівні 45,8 млн. євро.
Як рахували. Оцінка матеріальних втрат багатих українців включає знищені, пошкоджені та непідконтрольні об’єкти. Втрати учасників списку розраховані пропорційно до їхньої частки в капіталі потерпілих компаній. При оцінці використано інформацію компаній, карти бойових дій, а також оцінки Forbes, які можуть не завжди збігатися з оцінками компаній.
Оцінка враховує лише прямі матеріальні втрати — це часто далеко не всі збитки підприємців. Зокрема оцінки не враховують зменшення капіталізації бізнесу, збільшення адміністративних витрат і витрат на збут, витрати гуманітарного спрямування. Це не рейтинг, мета проекту — задокументувати прямі матеріальні збитки бізнесу. Це допоможе оцінити масштаб економічних втрат у результаті бойових дій та сформувати колективні позови до агресора.
Читайте також: У торгових центрах Рівного починає роботу релокований з гарячих точок бізнес