Сергій Будніков, Епіцентр: про реалізацію зброї та розслідування щодо “товару не для продажу”

Директор напряму, що відповідає за розвиток проєкту Expert у мережі Епіцентр Сергій Будніков розповів, як мережа продає товари військового призначення, які з них найпопулярніші та прокоментував випадки потрапляння до магазинів продукції "не для продажу".

УРТЦ пропонує головне з його розповіді.

*Довідка. В Епіцентрі зазначають, що за минулий рік їхні продажі зросли у 2,5 рази порівняно з довоєнним періодом. Натомість через цю продукцію ритейлер потрапив у скандал. СБУ заявила, що розкрила масштабну схему розкрадання допомоги для військових після того, як Львівський оборонний кластер виявив свої бронежилети у мережі Епіцентр, хоча ті були не передбачені для продажу.

Продукція військового призначення

Такі товари, а також знаряддя для активного дозвілля (мисливства та рибальства) з’явилися у мережі задовго до початку повномасштабної війни.

За словами Сергія Буднікова, категорія мілітарі почала розвиватися в Епіцентрі ще в 2014 році, але це не було пов’язано з початком бойових дій на Донбасі.

Зараз в усіх нових та оновлених ТЦ працюють окремі магазини під брендом "Expert: зброя, мисливство, рибальство, човни". В них же представлені й товари військового призначення, попит на які зі зрозумілих причин суттєво зріс у 2022 році, - зазначає Сергій Будніков.

Минулого року товарообіг магазинів Expert у гривневому еквіваленті зріс у понад 2,5 рази, а пік продажів випав на період з лютого по травень.

Тоді люди купували одяг, засоби захисту та інше спорядження, а з липня 2022 об’єми реалізації почали поступово знижуватися. Хоча залишаються на відносно високому рівні дотепер.

Лідером за об'ємом продажів є категорія “Одяг та спорядження”, зараз вона займає понад 50% у загальних продажах департаменту. Друге місце посідає категорія “Outdoor та EDC”, куди входять такі товари, як ліхтарі, ножі, аптечки, намети, спальники та інше трекінгове й туристичне обладнання, що корисне і на фронті. Третє місце за категорією “Зброя та обладнання”, яка за минулий рік зросла приблизно вдвічі.

Купівля зброї

За словами представника Expert, сплеск попиту на зброю припав на перші місяці повномасштабної війни, а після цього почав спадати.

Купували здебільшого гладкоствольну зброю, нарізну, пневматичні гвинтівки та пістолети. Також у 5 разів зросли продажі патронів для нарізної зброї. Частіше стали купувати сигнальну та травматичну зброю, спецзасоби.

Насправді, не можна говорити, що Епіцентр продає багато зброї. В Україні є спеціалізовані дистриб’ютори та ритейлери зброї, а в мережі Епіцентр продаж вогнепальної зброї зараз є лише в трьох магазинах. Відкриємо ще три зброярні, але вони не з’являться у всіх наших торговельних центрах. Тільки там, де є можливість і необхідність. Це пов’язано з цілою низкою факторів: від необхідності отримання ліцензії на кожну окрему точку до обладнання окремих бункерів для зброї та інших специфічних вимог, які не завжди доцільно реалізовувати в мережі Епіцентр, - пояснює спікер.

Скандал з товарами для військових

На думку Сергія Буднікова, такі ситуації пов’язані з так званим людським фактором, зокрема недбалістю або неуважністю виробників, які займаються поставками для ЗСУ.

Зазвичай товари, які постачаються безпосередньо захисникам мають маркування “Не для продажу”, але не рідко зустрічаються випадки, коли фабрика відшиває 10 тис. комплектів військового одягу, з яких 9 тис. надає безпосередньо військовим, а залишки передає під реалізацію в торгову мережу.

Відшивається ж вся партія ідентичною, зокрема і з маркуванням "Не для продажу". Для вільного продажу виробник мав би видалити цю помітку, але роблять так не завжди.

Інколи виробник хоче зекономити і пошвидше продати залишки, а інколи грає суто людський фактор і частина маркованої продукції надходить у торговельні мережі у тому ж вигляді, що й до військових.

За словами спікера, таких випадків в Україні багато, але до Епіцентру завжди підвищена увага, оскільки це велика компанія та відомий у країні бренд.

При постачанні великої партії фізично неможливо перевірити кожну одиницю товару, до того ж деяка продукція приходить запакованою і може бути відкрита тільки покупцем.

Однак, ми всі вчимося на своїх помилках. Тож після виявлення такого товару в нашій мережі одразу посилили заходи контролю товарів військового призначення. Зараз при прийомі товару кожна річ перевіряється, чи відсутнє відповідне маркування.

Сергій Будніков розповів, що мережа зіткнулася з ще одної схожою історію. На цей раз йшлося про плитоноски, які відвантажував відомий український виробник.

У цього виробника окрім власного товару на зберіганні перебувала продукція, що призначалася для Черкаської військової адміністрації.

Читайте також: Індекс самопочуття ритейлу (RWBI) у квітні 2023 року продовжив зростати

В якийсь момент її помилково відвантажили Епіцентру. Це було банальною помилкою, яка врешті призвела не лише до скандалу, але й до розслідування правоохоронними органами.

Але претензії були не до компанії Епіцентр, а саме до виробника плитоносок.

NV Бізнес