Ритейлери сфокусуються на кращих ТРЦ. Дослідження ринку торговельної нерухомості CBRE

Ринок торговельної нерухомості Києва продемонстрував стійкість до поточних викликів. Споживчий попит покращився, зростання індексу споживчих цін сповільнилося, а реальний ВВП укріпився на 5%-5,5% на відміну від різкого падіння попереднього року.

Про це йдеться у останньому дослідженні CBRE.

За даними компанії, останні два роки ритейлери фокусувалися на зменшенні витрат та оптимізації своїх мереж.

Попри обережність у відкритті нових магазинів у 2023 році, найбільші гравці скористалися вигідними умовами оренди та наявністю вільних площ у найбільш популярних локаціях.

Найбільш активними орендарями на столичному ринку минулого року були сегменти:

  • FMCG;
  • побутової електроніки;
  • та товарів для краси і здоров’я.

Ще одним помітним ритейлером стала компанія “Аврора”, лідер у сегменті дискаунтерів товарів для дому, яка відкрила 77 магазинів у Києві протягом 2023 року.

Варто відзначити, що частка українських брендів у складі орендарів професійних ТРЦ зростає завдяки підвищеній лояльності з боку локальних споживачів, чому посприяло тимчасове закриття міжнародних fashion-ритейлерів, - зазначають аналітики.

Так, у столичному ТРЦ Blockbuster Mall відкрилися магазини трьох українських брендів середнього цінового сегменту – MustHave, Arber та Всі.Свої, а також магазин білизни brabrabra.

Український бренд середнього цінового сегменту DiaDia дебютував зі своїм першим магазином у центральній точці стріт-ритейлу в Києві.

Нові бренди та стан ТРЦ

Минулого року кількість нових гравців, що вийшли на ринок, була обмеженою. Серед основних:

  • EA7 (італійський бренд товарів преміум класу);
  • KitchenAid (американський бренд побутової електроніки);
  • HalfPrice (польський бренд одягу середнього цінового сегменту) в ТРЦ;
  • DKNY (американський бренд одягу преміум класу) в ТРЦ Ocean Plaza.

Також протягом 2023 року шведський ритейлер H&M поступово відновив роботу своїх магазинів в Києві та Львові. Це може прецедентом для інших тимчасово закритих брендів.

У 2023 році на ринок Києва не вийшло жодного нового торговельного центру. Відсутність девелопменту безпосередньо пов’язана з підвищеними ризиками безпеки, зростанням вартості будівництва та продовженням девелоперами термінів реалізації проєктів. Таким чином, загальний обсяг конкурентної пропозиції торгових центрів залишився майже незмінним на рівні 1,59 млн кв.м (0% р/р), - зазначають у CBRE.

Заявлені обсяги будівництва залишаються високими попри стан будівельних робіт, які зупинилися практично всюди.

Цілком вірогідні подальші затримки із введенням в експлуатацію існуючих проєктів, зважаючи на нинішні економічні умови, дефіцит боргового фінансування та обмежену експансію міжнародних ритейлерів.

Середній рівень вакантності у столичних об’єктах продемонстрував тенденцію до зниження, склавши 15% (-2 п.п.) на кінець року.

Це було зумовлене насамперед відновленням попиту у великих регіональних ТРЦ, таких як Blockbuster Mall і Respublika Park. 

У той же час, менші торгові центри районного формату, які зберігали стабільні показники після Covid19, підтримують низький рівень вакантності і демонструють свою стійкість також під час війни. Орендні ставки в торгових центрах укріпились, головним чином через зменшення орендних знижок і зниження гнучкості орендодавців. Власники все частіше повертаються до фіксованих орендних ставок, а ставки, що базуються лише на відсотку від товарообігу, зустрічаються все рідше, - йдеться у матеріалі.

Прогноз на 2024 рік

Цьогоріч у CBRE очікують помірного відновлення попиту з боку ритейлерів завдяки позитивним споживчим настроям та прогнозованому зростанню номінальної заробітної плати.

Оператори, швидше за все, зосередяться на більш успішних ТРЦ, що призведе до подальшого скорочення вакантних площ в найкращих об’єктах.

Читайте також: Індекс самопочуття ритейлу (RWBI) у лютому почав відновлюватись після січневого зниження

Через невизначеність щодо тривалості війни, раніше анонсовані масштабні проєкти в Києві навряд чи будуть реалізовані в найближчому майбутньому. У відповідь на виклики воєнного часу та зважаючи на хорошу забезпеченість торгівельними площами у великих містах України, очікується, що малі та середні формати в безпечних регіональних центрах запропонують більш вигідні можливості для девелопменту та будуть більш ефективними з точки зору заповнюваності, - резюмують експерти.