Ритейл під час війни: яким був оборот українських роздрібних мереж у 2022-му

Українські ритейлери зменшили виторг майже на 300 млрд грн, порівняно із довоєнним 2021 роком, але галузь досі залишається критично важливою для функціонування економіки країни.

Про це свідчить дослідження Асоціації рітейлерів України на основі даних фінансової звітності компаній сфери роздрібної торгівлі про оборот мереж у 2022 році.

Дохід компаній прогнозовано скоротився, по ритейлерам сильно вдарили окупація, мародерство, ракетні обстріли, повітряні тривоги та перебої з електропостачанням.

Якщо у 2021 році виторг мереж складав 1,44 трлн грн, то у 2022-му цей показник дорівнював 1,16 млрд грн. І це без урахування інфляції, наголошують у дослідженні.

Що цікаво, з загального товарообігу торговельних мереж майже дві третини – 64% – забезпечили компанія-члени Асоціації рітейлерів України. В абсолютних цифрах їх виручка склала більше 740 млрд грн, з яких майже 150 млрд грн прийшлося на провідного продуктового оператора України – корпорацію АТБ, - зазначили RAU.

oborot stranica 1 | 1

Продуктовий ритейл

Саме ця галузь роздрібної торгівлі генерувала найбільші обороти у буремному 2022 році.

Багато людей утримались від покупок одягу чи прикрас, от їжу купувати змушені усі стабільно.

Другою, за товарооборотом після АТБ є мережа “Сільпо” з показником 70 млрд грн доходу, далі розташувалися “Фора” і Metro Cash&Carry.

top 12 2 | 2

Інші сфери

Першим серед непродуктових операторів є маркетплейс Rozetka, але платформа поступається лідеру майже на порядок.

Другим за оборотом сектором у роздрібній торгівлі стали автозаправні комплекси. Вони отримали 214 млрд грн доходу, що втричі менше, ніж продуктовий ритейл, але вдвічі більше ніж аптечний.

Представники останнього заробили 103 млн грн. І це один з двох секторів, де члени RAU забезпечили менше половини сумарної виручки.

В інших торговельних мереж ситуація складна. Під час повномасштабної війни споживачі економили на всьому, тому виручка компаній помітно зменшилася. Так, непродуктові оператори наторгували на 68 млрд грн, магазини техніки та електроніки – на 59,7 млрд грн, мережі одягу та взуття – на 16 млрд грн, ювелірні крамниці – на 995 млн грн, - зауважили в RAU.

Це пов’язано зокрема з масовою міграцією населення за кордон.

Oborot-Stranica-2-2048x1448
Oborot-Stranica-3

Також у дослідженні підкреслюється, що компанії-члени RAU займають помітну частку у загальному товарообігу мереж. Найбільше вони представлені у ювелірній галузі (79%), автозаправки, які є членами RAU, забезпечують 71% від загальної виручки сектору, магазини техніки та електроніки – 69%, продуктові ритейлери – 63% тощо.

RAU