Рятували товар і співробітників: співзасновник “Фокстрот” про перший рік війни

Співзасновник групи “Фокстрот” Геннадій Виходцев розповів про стан активів компанії, збитки, мільйонні інвестиції у відбудову і подальше бачення розвитку бізнес-проєктів.

Цим СЕО “Фокстрот” поділився у розмові з журналістами “Інтерфакс-Україна”.

Яким був перший день війни?

За словами Виходцева, він навіть не задумувався про виїзд за кордон, хоча має на це право за законом. Він разом зі своїм партнером Валерієм Маковецьким “з колес” ухвалювали перші рішення щодо роботи “Фокстроту”.

Менеджери компанії ще за місяць до початку повномасштабної війни розробили план дій на випадок екстреної ситуації, але ніхто до кінця не вірив в те, що його доведеться застосовувати.

Мінімізація збитків

Щоб зменшити потенційні збитки ще до війни компанія почала евакуацію матеріальних цінностей з прифронтових областей на захід.

Також було обмежено постачання товарів в магазини “Фокстрот” на сході та півдні країни. Цим вдалося дещо скоротити збитки, нанесені війною.

Проговорили диспозиції керівного складу і можливу релокацію центрального офіса. Прописали безпекову складову тих магазинів, які могли би працювати через віддаленість від бойових дій. Але війна – це форс-мажор, і ми не могли передбачити втрату центрального складу в Гостомелі у березні 2022 року. Це був перший удар, який бізнес пережив дуже боляче, – каже Виходцев.

Співзасновник компанії пояснив, що руйнування складу в Гостомелі і збитки в 650 млн грн стали дуже болючими для них. Але якщо додати до цих збитків розбомблену нерухомість, моральний стан співробітників, які пережили російський ракетний удар та окупацію – сума буде в рази більшою.

Що робити далі?

Після руйнування складу почалось впровадження у життя антикризового плану.

Спочатку співробітником дали можливість вивезти в безпечні місця свої родини. Компанія евакуювала майже півтори тисячі співробітників до Львова, де згодом запрацював оновлений центральний офіс. Потім люди почали повертатись на робочі місця, товарний залишок евакуювали за сходу на захід.

Весь транспортний флот, який ми найняли для релокації товара, йшов в сторону безпечних регіонів і таким чином ми задовільняли товарний голод, який вже відчувався. Команда евакуювала зі сходу на захід 27 000 куб. м товару, виконавши для цього майже п’ятсот авторейсів, – розповідає співзасновник “Фокстрот”.

Вже навесні було відкрито регіональний склад на Львівщині, а потім компанія інвестувала мільйон гривень у новий центральний склад під Києвом.

Збитки за час війни

Збитки рітейлер оцінює майже в 1 млрд грн, зокрема було розграбовано 10 магазинів у 7 регіонах.

Цікаво, що у самому центрі Херсона, де тривав активний опір окупантам, магазин мережі працював до останнього, продаючи товар за гривні. У мережі є чітка позиція – ніякого співробітництва з окупантами.

Натомість в Енергодарі, в Каховці до нас одразу прийшли представники окупантів, отримали відмову та тут же заблокували роботу. Загалом, математика в ті дні виглядала так: наші менеджери закрили 100 магазинів у перші дні війни, за пару тижнів по тому вже відкрили 60 “Фокстротів”, – сказав Геннадій Виходцев.

Зараз в Україні працює 115 магазинів та інтернет-магазин.

Як бізнес вижив?

На думку СЕО, “відштовхнутись від дна” компанії допоміг запуск нового центрального складу, а також децентралізація керування. Саме ці кроки послабили ризики війни і врятували активи компанії.

Серед правильних рішень компанії Виходцев називає і обладнання магазинів потужними зарядними станціями, генераторами, ліхтарями, лампами та системами супутникового інтернету.

До речі, кількість покупців у компанії не лише не зменшилась, а навіть збільшилася – з 12, 4 млн в березні 2022 року до 13,1 млн у січні 2023 року.

Споживацькі настрої покупців

За даними аналітики, на початку війни топовою позицією були мобільні гаджети, а влітку і на початку осені на перші позиції вийшли ноутбуки та обігрівачі.

Після масованих ракетних обстрілів енергетичної інфраструктури у жовтні суттєво зріс попит на зарядні станції та генератори.

Інвестиції у перемогу

Виходцев розповів, що за рік повномасштабної війни його бізнес передав захисникам техніки на суму майже 14 млн грн, це обігрівачі, теплові пушки, бойлери, пральні й сушильні машини, ноутбуки, принтери, планшети.

Компанія допомагає 14 військовим частинам Повітряних сил України.

У електронному корпоративному виданні Стрічка новин ГКФ та корпоративному телеграм-каналі викладаємо всі добрі слова, які корпоративний штаб фіксує під час передачі благодійної допомоги. Це десятки меседжей щомісяця, фото з місць дислокації теплових пушок, які обігрівають військові локації, відео, як працюють планшети на знищення складів ворога, – каже співзасновник “Фокстрот”.

Стан українських підприємців та інвесторів через рік війни

Виходцев вважає, що почуваються бізнесмени і інвестори не дуже впевнено, але відчуття розпачу немає.

Війна залишила лише справжні цінності, продемонструвала, що вкладатися треба в безпеку та розвиток. Набагато гостріше стала сприйматись несправедливість і з цього приводу підприємець має власний кейс.

Ще до війни компанія інвестувала в будівництво заводу із виготовлення медичних препаратів в Литві у м. Тяльшай.

А зараз, при майже 100% готовності до запуску виробництво не може почати роботу.

Причина цього – шкідлива діяльність одного з акціонерів через власні інтереси.

В умовах війни, коли ми маємо діяти згуртовано та ефективно, цей акціонер подає на власне підприємство в литовські суди, плете інтриги з постачальниками виробничих потужностей, використовує для своїх цілей добрі стосунки з естеблішментом Литви, – розповідає Виходцев.

Ці дії призвели до репутаційної кризи підприємства і загальмували початок роботи заводу.

Плани на майбутнє

Рітейлер “Фокстрот” планує утримувати долю ринку, будучи дуже адаптивними до умов перманентної кризи.

Також компанія хоче розвивати зелену енергетику в Україні, управління комерційною нерухомістю, зокрема торгівельні центри DEPO’t Center. За час війни ці ТРЦ стали осередками громадської активності у різних містах.

Читайте також: У сумському ТРЦ “Мануфактура” пройде благодійна виставка на підтримку сімей загиблих добровольців