Убытки ритейлеров Украины в результате военных действий составили по меньшей мере 50 млрд грн

Об этом свидетельствуют данные исследования, проведенного в мае Ассоциацией ритейлеров Украины и Украинским советом торговых центров (УСТЦ). В подсчет попали 295 торговых компаний - крупных сетей и малых предпринимателей. Общая цифра потерь по этим сетевым ритейлерам составляет 50,7 млрд грн.

Ассоциацией ритейлеров Украины и Украинским советом торговых центров в мае 2022 года было проведено исследование "Убытки ритейлеров Украины за два месяца военных действий". Эти данные также были использованы в релизе проекта "россия заплатит", который проводится при поддержке Офиса президента Украины, Министерства экономики, Министерства по вопросам реинтеграции временно оккупированных территорий и Министерства инфраструктуры.

Торговим компаніям пропонувалося оцінити їх втрати у нерухомості, обладнанні, товарних та складських запасах тощо. за період з 24 лютого до 23 квітня 2022 року, без урахування втраченої вигоди. Генеральну сукупність дослідження становили 295 мережевих роздрібних компаній України, представлені 28 549 магазинами та торговою площею 15,4 млн кв. м. Зокрема, у дослідженні представлені малі компанії, де працює від 3 до 20 торгових точок (таких 43%), середні компанії (21-50 точок) – 25% та великі мережі, де працює понад 50 об’єктів (32%).

«Окупація територій України та збитки рітейлу від військових дій внаслідок фізичних пошкоджень магазинів, знищення складів та товарів — ситуація, яка за часи незалежності України відбувається вже не вперше. Усі пам’ятають 2014 рік, коли торгові компанії зазнали значних збитків внаслідок окупації окремих районів Донецької та Луганської областей, а також через анексію Криму. І якщо тоді не було прецедентів компенсації втрат, то зараз бізнес одержав такий шанс», — розповідає про дослідження співзасновник та голова правління Асоціації рітейлерів України Андрей Жук.

Общий объем прямого ущерба торговой сферы оценивается в 50,7 млрд. грн. (в среднем 30 475 грн. на 1 кв. м площади поврежденных торговых точек, или 17,4 млн. грн. на один поврежденный магазин).

Читайте также: Ритейлеры начали стимулировать сбыт распродажами

По данным исследования, из 50,7 млрд грн убытков 41% приходится на повреждение зданий, помещений магазинов, инженерных сетей, отделки и тому подобное. Убытки по товарным остаткам в магазинах (оценка по закупочной цене) и потери оборудования составили по 17%, потери товара на складах - 14%, убытки складским, производственным, офисным зданиям/помещениям и оборудованию в них (находившихся в собственности компаний) составили 9% еще 2% составляют другие убытки.

«50,7 млрд — це далеко не всі прямі збитки, які зазнав український ритейл. На цьому етапі ми порахували лише найбільші та активні мережеві компанії. Багато малих регіональних мереж, не мережевих підприємств, торгових точок на ринках залишаються не пораховані. Тому реальна цифра прямої шкоди буде набагато більшою. Крім того, ми ще не вважали загальні втрати рітейлу, куди маємо увійти недоотримані за місяці війни доходи з урахуванням їхнього постійного зростання. У результаті сума може бути в 3-4 рази більша», – стверджує Максим Гаврюшин, глава Украинского Совета Торговых Центров.

В разрезе товарных групп больше всего пострадали продовольственные сети - 60% убытков в отрасли. На втором месте - fashion-ритейлеры, потери которых составили 11% отрасли торговли. В тройку наиболее пострадавших отраслей торговли также входят продавцы электроники и бытовой техники - 7% убытков в отрасли.

За даними дослідження, станом на 23 лютого 2022 року в середньому працювало 96 торгових точок на одну компанію, середній розмір торгової точки – 540 кв. м. Через два місяці з початку бойових дій продовжило працювати 70% торгових точок від довоєнної кількості на 74% площ від обсягу площ довоєнного періоду (тобто 20 060 магазинів загальною площею 11,4 млн кв. м із 28 549 магазинів від довоєнного). періоду). Протягом двох місяців військових дій суттєвої шкоди було завдано 2910 торговим точкам площею 1,6 млн кв. м (10% торгових точок від довоєнної кількості та 11% від площі), 30% торгових точок залишалися закритими через два місяці після початку війни.

Источник