Как война в Украине повлияла на работу торговых центров
Після обстрілу ТЦ «Амстор» у Кременчуці бізнес, який керує торгово-розважальними центрами, посилив контроль за дотриманням правил поведінки та евакуації під час повітряної тривоги, щоб уникнути жертв у разі обстрілу. Також Верховна Рада має намір узаконити кримінальну відповідальність за порушення цих правил. Як мають працювати ТЦ під час повітряної тривоги, що мають робити співробітники торгових майданчиків, а також як повітряна тривога впливає на трафік ТЦ, розповіли учасники ринку на RAU-вебінарі. Видання Delo.ua підготувало основні тези їхньої розповіді.
Як мають працювати ТЦ в Україні під час повітряної тривоги
Місцева влада та ДСНС, спілкуючись з керівництвом ТЦ та ТРЦ, надали рекомендації, як поводитися і що робити з відвідувачами під час повітряної тривоги. Також співробітники ДСНС провели інспекцію в ТЦ в Україні та спільні навчання із співробітниками торгових майданчиків з організації евакуації людей під час повітряної тривоги.
У рекомендаціях ДСНС наголошується, що при повітряній тривозі в будівлі ТЦ має спрацювати голосова система оповіщення, в якій йдеться про те, що відвідувачі торговельного центру мають покинути будівлю і попрямувати до найближчого укриття. Це може бути підземний паркінг, метро чи бомбосховища. У цей час усі магазини в ТЦ мають закритися, співробітники магазинів залишити торговий центр та допомогти евакуюватися відвідувачам. При цьому в ТЦ двері повинні працювати тільки на вихід, а на вхід – закриті.
Директор з маркетингу DCH Infrastructure & Real Estate Валентина Лобода розповіла, що схема взаємодії персоналу та відвідувачів у ТРЦ Караван під час повітряної тривоги схожа на інші ТЦ по всій Україні. При цьому всі ТЦ, які входять до структури DCH Infrastructure & Real Estate, отримали інструкції від ДСНС, провели навчання з орендарями та відвідувачами. Також у ТРЦ Караван є постійна інформаційна система оповіщення щодо правил поведінки під час повітряної тривоги. А під час повітряної тривоги голосова система оповіщення доносить людям покрокову інструкцію, як евакуюватися. За словами Валентини, біля більшості ТЦ є надійні укриття, однак у Дніпрі з цим проблеми, оскільки близька доступність до торговельного центру не має належного укриття.
Керівництво ТРЦ DREAM має такі ж перелічені вище інструкції ДСНС, при цьому вони додатково встановили систему оповіщення на вулиці біля торгово-розважального центру. При повітряній тривозі співробітникам та відвідувачам рекомендують спускатися в метро поряд із ТРЦ.
Директор з маркетингу Arricano Real Estate PLC Инна Морозова додала, що окрім інструктажу ДСНС у компанії було розроблено ще внутрішні правила поведінки та евакуації при повітряній тривозі.
Комерційний директор Dragon Capital Property Management Наталья Кравец поділилася досвідом компанії, як вони, згідно з рекомендаціями ДСНС, хотіли облаштувати укриття у підземному паркінгу у своїх ТЦ та БЦ або у підвальному приміщенні будівель. Однак вони не відповідають стандартам, оскільки не є надійними при ядерній або хімічній атаці, тому такі укриття не рекомендується використовувати.
Як повітряні тривоги впливають на трафік
На днях на сайті Верховної Ради було зареєстровано законопроект №7546 від 11 липня 2022 року, який передбачає покарання бізнесу за ігнорування правил безпеки під час повітряної тривоги. Порушникам передбачено штраф, виправні роботи чи строк. Таким чином, влада хоче посилити покарання за ігнорування правил безпеки.
Менеджмент ТРЦ вважає, що евакуація людей впливає на роботу та трафік відвідувачів, проте гравці ринку, особливо після трагедії у Кременчуці, дотримуються правил воєнного часу, рекомендації місцевої влади та ДСНС щодо поведінки під час повітряної тривоги.
Директор з маркетингу Arricano Real Estate PLC Инна Морозова додала, що в ТРЦ компанії трафік впав лише на кілька відсотків. Велике падіння трафіку протягом кількох днів у всіх торгових центрах компанії було відзначено після трагедії у Кременчуці, але вже до кінця тижня він відновився.
“Загалом на трафік негативно впливає кількість повітряних тривог, якщо їх багато за день”, – наголосила Морозова.
Операційний директор інвестиційного фонду Грін Інвест Олександр Долгалюк розповів, що у Чернігові за рахунок того, що велика кількість магазинів тривалий час була закрита, ТЦ мали непогані показники. Наприклад, у червні деякі показники перевищували довоєнні через те, що людям не було куди піти, стріт-рітейл і фуд-рітейл не працювали, тому люди ходили до торгових центрів. Як правило, влітку трафік падає через відпустки, але зараз люди практично не їдуть на відпочинок, тому в ТЦ не було відчутного зниження відвідуваності.
У ТРЦ DREAM за останній місяць зафіксовано приріст відвідуваності більш ніж на 40% у Dream Yellow та на 44% у Dream Berry. Крім трафіку також показовою є кількість товарообігу. Тому багато ТРЦ та ТЦ домовляються з орендарями про оплату за оренду торгової площі, виходячи з кількості товарообігу.
Комерційний директор Dragon Capital Property Management Наталья Кравец зазначила, що у Львові в ТЦ зараз є великий трафік відвідувачів і є попит з боку орендарів. Деяким орендарям навіть доводиться чекати, коли їм з’явиться відповідна площа.
Директор з маркетингу DCH Infrastructure & Real Estate Валентина Лобода додала, що у Дніпрі ситуація з відвідуваністю ТЦ дещо гірша, ніж у Львові, попри те, що до міста приїхали тисячі переселенців з інших регіонів.
«Незважаючи на ситуацію ми відкрили гуманітарний центр на базі ТЦ. Трафік впав на 20%, але зросла конверсія, бо люди почали приходити до ТЦ із певною метою, а не просто погуляти. У Києві падіння трафіку становить 30%. Але ми зрозуміли, що зараз краще робити аналіз щодо товарообігу, а не щодо трафіку», — зазначила Лобода.
За її словами, у столичних ТЦ ситуація гірша, оскільки позиція ТРЦ Караван Outlet нижча порівняно з іншими торговими центрами у Києві.
Читайте также: Международные фаст-фуд-операторы возобновляют работу в Украине