Як торговим центрам України пройти зиму, що наступає, з мінімальними втратами
Різке похолодання в перші дні вересня вкотре нагадало про наближення зими та пов’язані з цим проблеми забезпечення торгових центрів комунальними послугами. Війна та світова політична ситуація вплинули на наявність і ціну енергоносіїв. Більшість прифронтових регіонів взагалі залишилися без інфраструктури газу, опалення та електроенергії. А в спокійніших регіонах України також можна очікувати ракетних ударів по тепло- та енергогенеруючих підприємствах. У таких важких умовах кожне комерційне підприємство має моделювати різні варіанти одержання енергоресурсів та економії комунальних витрат. Про інструменти оптимізації енергоспоживання розповів Сергій Хоменко, керівник Департаменту розвитку проектів компанії UTG у колонці Interfax-Україна.
Ті об’єкти, які мають кілька взаємозамінних чи доповнюючих джерел енергопостачання, перебувають у більш виграшній ситуації, ніж ті, які розраховують лише одне джерело. Вони мають можливість заміни одного джерела іншим у разі перебоїв із постачанням окремих комунальних послуг.
До початку гарячої фази війни ряд об’єктів комерційної нерухомості експериментували з альтернативними джерелами енергопостачання, такими як сонячна енергія, теплові насоси, твердопаливні котли та інше обладнання. Але, як показала практика, такі альтернативні джерела не можуть забезпечити у повному обсязі потужності об’єкта та стабільність енергопостачання.Також довгострокова окупність обладнання та супутні проблеми його експлуатації не надто заохочують використовувати такі альтернативні джерела. Таким чином, усім доводиться розраховувати переважно лише на стабільність забезпечення традиційними комунальними послугами. Деякі торгові центри, системи опалення яких були побудовані для використання газу як енергоносій, вже зараз переробляють обладнання альтернативне споживання електрики.
Крім можливої нестабільності постачання комунальних послуг, суттєвим викликом є нестримне підвищення їхньої вартості. Наприклад, світову ціну на газ лихоманить усі останні місяці, а ціна електроенергії на внутрішньому ринку з початку війни зросла більш ніж у півтора рази.
Відповідно кожен торговий центр шукає шляхи оптимізації своїх витрат. Серед поширених методів економії – датчики вмикання/вимкнення світла в санвузлах, датчики подачі води в сантехнічному устаткуванні, бойлери з таймерами, ескалатори з датчиками руху, включення зовнішнього освітлення за допомогою датчика освітленості або таймера та інші автоматичні системи. Але можливістю автоматичного включення кожної системи за окремим графіком чи регламентом зараз уже нікого не здивуєш. Об’єкти з більш сучасним обладнанням та системами диспетчеризації мають можливість індивідуального налаштування енергоспоживаючого обладнання по кожному приміщенню орендаря та різним секторам загальних зон. Це дозволяє використовувати індивідуальні графіки включення температурних режимів та потужності та секторів повітрообміну. Більше того, наявність такого обладнання дозволяє аргументовано переводити частину загальних витрат об’єкта на індивідуальні витрати орендаря. У цьому випадку орендар стає особисто зацікавленим в економії витрат і долучається до регулярного планування економії витрат, а також ретельніше контролює дії свого персоналу на площі, що орендується.
Таким чином, особисті комунальні витрати власника торгового центру можна максимально наблизити до нуля. Але така можливість покращити фінансову ситуацію існує лише у торгових центрах із невеликою вакантністю орендарів. В інших випадках основну частину комунальних витрат нестиме сам власник торгового центру. Отже, у ці скрутні часи власнику торговельного центру краще взяти орендаря з мінімальною орендною платою, але щоб той компенсував комунальні витрати, ніж самостійно нести фінансовий тягар витрат.
Також перед початком холодного сезону потрібно перевірити герметичність тамбурів вхідних груп та регламент використання орендарями завантажувальних зон, достатність потужності теплових завіс, налаштування ширини розсування вхідних дверей та дистанцію її спрацьовування. За допомогою спеціального обладнання потрібно перевірити теплоізоляцію будівлі та герметичність стиків та швів.
Додаткову економію принесе скорочення часу роботи об’єкта, почергове використання ескалаторів (використовувати лише для підйому) та/або ліфтів, зменшення освітлення та потужності вентиляції у періоди зменшення трафіку відвідувачів, індивідуальні домовленості з орендарями щодо зниження температури у їхніх приміщеннях.
Важливим інструментом економії є постійний контроль за використанням енергоспоживаючого обладнання персоналом та орендарями. Ряд об’єктів навіть використовують спеціальне програмне забезпечення, яке онлайн контролює поточне споживання електроенергії в кожному секторі, і у разі понаднормового збільшення ліміту використання система видає повідомлення черговому оператору із зазначенням сектора, де потрібно оперативно виявити проблему та зменшити витрату електроенергії.
Окремо слід подбати про наявність фінансового ресурсу для мінімізації витрат на електроенергію. Лібералізація ринку електроенергії дозволила вибирати зручнішого постачальника енергії та індивідуальний графік передоплат за мінімальними розцінками за електроенергію. Водночас, лише деякі торгові центри включили до своїх угод вимоги до орендарів аналогічного попереднього авансування комунальних витрат.
Таким чином, є багато інструментів та моделей мінімізації витрат із збереженням стабільних поставок комунальних ресурсів. Від комплексності та заздалегідь проведених заходів залежатиме максимальна економія витрат на проходження зимового періоду.
Читайте також: Економія в торгових центрах Литви: скорочується час роботи, приглушується освітлення, відключають ескалатори