Розничная торговля в странах Европы 2023/2024: исследование GFK

Потребители в Европе продолжают страдать от различных кризисов. После пика инфляции в 2022 году 2023 год характеризовался корректировкой роста стоимости жизни.

Кроме того, многочисленные глобальные кризисы и потеря покупательной способности вызвали неопределенность, что привело к беспокойству и изменению поведения потребителей, об этом говорится в исследовании ритейла от GFK, передает Across Magazine.

Доля частного потребления, которое идет в розничную торговлю и не тратится на сбережения, услуги или отдых, медленно возвращается к уровню до пандемии в Европейском Союзе.

В 2023 году спад был зафиксирован второй год подряд, и теперь граждане ЕС тратят всего 33,9% своих денег в розничной торговле. Наибольшая доля в Венгрии, где каждый второй евро тратится в розничной торговле.

После того, как в 2020 и 2021 годах из-за пандемии доля розничных расходов частных потребителей выросла, за последние два года она снова упала. В 2023 году граждане ЕС потратили на 0,5% меньше денег в розничной торговле, чем в предыдущем году, несмотря на рост покупательной способности и розничного товарооборота на 5,5% соответственно.

Однако розничная доля частного потребления значительно отличается от страны к стране. Во многих странах Восточной Европы почти каждый второй евро тратится на розничную торговлю, особенно в Венгрии (50%), Болгарии (49%) и Хорватии (47%). Последнее место в ЕС занимает Германия, где лишь чуть менее 27% потребительских расходов направляется на сектор розничной торговли.

Купівельна спроможність

Після того, як купівельна спроможність громадян ЄС зросла на 7% у 2022 році, чистий наявний дохід знову значно зріс у 2023 році. 

В ЄС купівельна спроможність на душу населення в середньому становила 19 786 євро, що відповідає номінальному зростанню на 5,5%. Загалом жителі 27 держав-членів мали у своєму розпорядженні близько 8,9 трильйонів євро купівельної спроможності, які могли бути використані на їжу, житло, послуги, витрати на енергію, приватні пенсії, страхування, відпустку та мобільність.

Роздрібний обіг

Як і купівельна спроможність, роздрібний обіг у 27 країнах-членах ЄС зріс на 5,5%. Однак це номінальне збільшення товарообігу розглядається в перспективі з огляду на високі споживчі ціни, які зумовлені постійно високими цінами на енергію, добрива та корми для тварин, а також геополітичною невизначеністю. 

Найвищі темпи зростання в ЄС спостерігалися в країнах Східної Європи, таких як Болгарія (+18%), Румунія (+14%) і Хорватія (+14%), але більші ринки, такі як Іспанія та Польща, також зафіксували темпи зростання понад 12%.

retail turnover | 1

Інфляція

Незважаючи на те, що інфляція в 27 країнах ЄС уже впала в 2023 році, рівень залишався досить високим і становив 6,4%. Прогноз на 2024 рік – 2,7%. Це означає, що ціль Європейського центрального банку в 2% ще не буде досягнута, але зростання цін все одно буде набагато помірнішим, ніж у 2022 і 2023 роках. Бельгія є єдиною країною, де очікується, що інфляція в 2024 році буде вищою, ніж у попередньому році.

Страхи європейських споживачів і стратегії адаптації

Різні кризи мали тривалий вплив на життя людей. Турботи європейського населення змінилися, і споживачі відповідно адаптували свою поведінку щодо витрат. Поширеним заходом економії є купівля приватних торгових марок, хоча це більш поширене в країнах з більшою купівельною спроможністю, ніж у країнах Східної Європи.

Читайте также: Товарооборот между ЕС и россией упал ниже 5 млрд евро впервые с 1999 года

У таких країнах, як Іспанія, Нідерланди, Сполучене Королівство та Німеччина, частка приватних торгових марок товарів широкого вжитку, тобто продуктів харчування та аптек, становить понад 40 відсотків, при цьому Іспанія лідирує з показником 47 відсотків.

retail share of private consumption | 2