Розвиток ТРЦ в Європі: східний регіон залишається динамічним, західний – стагнує (дослідження)

Якщо торговельні площі ТРЦ у Західній Європі поступово розширювалися протягом багатьох десятиліть, у Східній Європі вони пережили справжній бум у 2000-х роках.

Про це йдеться у дослідженні компанії RegioData Research, яка детально порівняла розвиток торговельних центрів в обох європейських регіонах за останні 30 років. Результатами ділиться Across Magazine.

Загалом люди в Європі зараз мають доступ до близько 205 мільйонів квадратних метрів торгових центрів. Це означає збільшення торгових площ у Європі майже на 280% з 1995 року.

Примітно, що існуючі простори у Східній Європі були розроблені лише за 20 років, тоді як Західній Європі знадобилося приблизно 60 років для подібного розвитку. Починаючи з 1995 року, темпи зростання в ЦСЄ/Південно-Східній Європі набули особливо драматичних масштабів, викликані змінами в економічних системах у багатьох країнах ЦСЄ/Південно-Східної Європи та подальшим відчуттям можливостей, яке підживлювалося західним капіталом, - зазначається у дослідженні.

regio data 740x400 1 | 1

Динаміка розвитку ТРЦ

У Європі за період після 1995 року (з п’ятирічними інтервалами), торговельні площі збільшувалися більш ніж удвічі в кожному з цих інтервалів до 2015 року.

Так, у 1995 році площа торговельних центрів у Східній Європі становила трохи менше 2 мільйонів квадратних метрів, а до 2010 року досягла майже 54 млн кв.

Західна Європа також зафіксувала значне зростання до 2000-х років. Однак більші стрибки спостерігалися в Західній Європі в попередні десятиліття, наприклад, між 1990 і 1995 роками (+40%). 

Що стосується щільності торгових площ, країни Західної Європи, особливо Скандинавія, все ще впевнено лідирують. Подібних високих показників досягають лише країни Балтії, Хорватія та Словенія.

Загалом темпи зростання значно сповільнилися в Європі, особливо після початку пандемії COVID-19. У той час як Східна Європа все ще демонструє певну динаміку зі зростанням на 1,2% на рік, Західна Європа переживає практично стагнацію на +0,4%. 

У деяких країнах, таких як Німеччина, Іспанія та Італія, площа торгових центрів навіть знову починає зменшуватися, оскільки великі гіпермаркети та малі, значною мірою застарілі центри, покидають або перепрофілюють.

У базі даних RegioData наразі близько 150 проектів ТЦ загальною площею близько 3,6 млн кв. м, які планується відкрити до 2027 року. Однак досвід показує, що лише близько половини з цих проектів буде реально реалізовано. 

Найбільші проекти на даний момент розташовані в Мілані (Вестфілд), Мадриді (Вальдебебас) і в Ондре, Франція (Лес-Але). Однак більшість новобудов значно менше 20 000 кв.

Читайте також: Російський ритейл зіткнувся з найбільшим дефіцитом кадрів за останні 20 років

Незважаючи на те, що наразі в галузі спостерігається значна обережність, "ера торгових центрів" ще далека від завершення. Окрім комерції та широко обговорюваного «фактора досвіду», який все частіше приписують торговим центрам, у майбутньому основна увага буде зосереджена на новому визначенні їх корисності та створенні додаткової цінності для відвідувачів, зокрема через оптимізацію існуючих центрів.