Робота торгових центрів під час тривоги: як це має відбуватися відповідно до закону

Як має здійснюватися робота торгових центрів під час повітряної тривоги відповідно до існуючих законів та постанов — пояснили юристи у матеріалі hromadske.

Якими законами та нормами це взагалі регулюється?

Після 24 лютого в Україні не з’явилося жодних нових постанов чи норм щодо того, як діяти під час повітряних тривог.

«Єдине нове на цю тему, що виходило після 24 лютого, це рекомендації ДСНС та деяких військових адміністрацій. З формальної точки зору вони не є обов’язковими до виконання. Загалом із законодавством у цій сфері існує проблема — його фактично немає», — каже юрист судової практики, працівник юридичної консалтингової компанії «Де-Юре» Владислав Мартинчук.

Окремі правила щодо звернення під час небезпеки є у таких документах:

  • Кодекс цивільного захисту України. Це основний закон, який регулює, хто і що має робити у разі будь-якої небезпеки;
  • «Положення про організацію оповіщення про загрозу виникнення або виникнення надзвичайних ситуацій та зв’язку у сфері цивільного захисту». Це документ про те, як і коли мають включатись сирени, а також хто і як повинен сповіщати людей про небезпеку;
  • План реагування на надзвичайні ситуації державного рівня. Це інструкція про те, як мають реагувати керівники та чиновники у разі небезпеки.
Що за діючими нормами має відбуватися у ТРЦ (магазині, супермаркеті) під час повітряної тривоги?

Перш за все, адміністрація ТРЦ має сповістити всіх про небезпеку.

«Як саме сповіщати людей, ніде у законодавстві не прописано. Тому дехто робить оголошення голосом, дехто має інформаційні табло, а дехто вважає, що звуку сирени достатньо», — пояснює адвокат юридичної фірми «Семенова і Партнери» Марина Семенова.

Владислав Мартинчук додає, що адміністрація закладу також має повідомити людей, де найближче укриття. В ідеалі адреси укриттів мають бути роздруковані на аркуші та висіти на видному місці. А якщо є укриття під ТРЦ, слід намалювати стрілки або схему, як туди дістатися.

У цьому обов’язки адміністрації ТРЦ фактично закінчуються.

Чи має адміністрація припиняти роботу ТРЦ та виводити людей?

Ви здивуєтеся, але ні. Вона може це зробити, але не винна. Більше того, ніхто не може вигнати людей надвір.

«Якщо людина не хоче виходити, не можна застосовувати силу чи примус, адже це буде порушення закону. Також немає сенсу викликати поліцію, бо залишатися у ТРЦ під час повітряної тривоги – не правопорушення», – пояснює Владислав Мартинчук.

У той же час керівництво ТРЦ може понести відповідальність, якщо відвідувачі загинуть. У такому разі треба буде доводити свою невинність у суді. Тому адміністрації вигідніше м’яко мотивувати людей вийти. Здебільшого вони вирішують закрити ТРЦ на вхід та сподіваються, що відвідувачі добровільно вийдуть із приміщення.

«Виводячи людей на вулиці, адміністрація ТРЦ перестає відповідати за їхню безпеку. Бо людина на вулиці перестає бути відвідувачем магазину, а стає звичайним перехожим. Таким чином адміністрація знімає з себе відповідальність і перестраховується», — каже Марина Семенова.

Адміністрації ТРЦ та магазинів не повинні припиняти роботу та продаж товарів — жодне законодавство до цього не зобов’язує. Якщо якась людина поскаржиться, що ТРЦ працює під час тривоги, це ні до чого не спричинить. З погляду закону магазин має право продовжити роботу, якщо людей попередили про небезпеку.

Деякі регіони мають місцеві обмеження. Наприклад, військова адміністрація Києва заборонила дитячим майданчикам та дитячим розважальним центрам, розташованим на території ТРЦ, працювати під час тривог. Але решта ТРЦ може продовжити роботу.

«Кожен об’єкт має створити інструкцію щодо дій у надзвичайних ситуаціях: хто і що має робити. Зазвичай ТРЦ мають такі інструкції у разі пожежі або надзвичайних техногенних ситуацій та аварій. Ракетні обстріли є дещо новими для України, тому більшість ТРЦ не мають плану дій на випадок ракетних обстрілів. У такій інструкції підприємство справді має право вирішити продовжувати роботу під час повітряної тривоги», — каже Владислав Мартинчук.

Кримінальну відповідальність за рішення ТРЦ працювати під час повітряних тривог пропонують ввести до законопроекту до трьох років позбавлення волі. Але його ще опрацьовують у комітетах Верховної Ради, тому закон поки що не було прийнято.

Чи мають працівники магазинів виходити із ТРЦ?

ТРЦ та магазини під час повітряної тривоги зазвичай закривають через необхідність забезпечення безпеки працівників. Керівництво має простежити, щоб вони пішли в укриття. Залишитися можуть лише відповідальні за збереження майна.

Але знову ж таки, якщо якийсь працівник не захоче виходити, змушувати його не можна. Якщо він травмується через обстріл або загине, його відмова евакуюватися стане приводом для того, щоб керівництво не несло відповідальності.

«У такому разі адміністрація може сказати в суді, що відповідні інструкції залишити приміщення були, ця людина відмовилася йти в укриття, до нього застосували дисциплінарне покарання тощо. Тобто, керівництво зробило для безпеки все, що змогло», – пояснює Владислав Мартинчук.

У той же час керівництво не має права змушувати працівників продовжувати роботу під час тривог. Це є порушення законодавства про безпеку праці.

«Працівник, якого змушують працювати під час повітряної тривоги, може поскаржитися до Держпродспоживслужби чи поліції, бо це є загроза його життю», — додає Марина Семенова.

Чи зобов’язані ТРЦ та магазини мати укриття?

Ні. Жоден чинний закон не зобов’язує мати укриття. Відвідувачів можуть відвести до підземного паркінгу чи на вулицю, жодні норми це не регулюють. Далі люди повинні самостійно дбати про свою безпеку.

Хто має нести відповідальність, якщо ТРЦ працював під час повітряної тривоги та загинули люди?

Це складне питання. Рівень відповідальності вирішуватиме суд.Але навіть там буде важко довести, хто справді винен у смерті людей, якщо сталася трагедія.

«Якщо дії певних осіб спричинили загибель людей, за кримінальним кодексом вони мають відповідати. Але нюансів дуже багато: все залежатиме від того, чи повідомив ТРЦ про небезпеку, чи організував евакуацію, чи повідомив про розташування укриття тощо. Кожен випадок слід розглядати окремо», – каже Владислав Мартинчук.

Одним словом, все впирається в сумлінність та обережність кожної конкретної людини. У рамках існуючих законів змушувати людей ховатися від обстрілів та виходити з ТРЦ ніхто не має права.

«Докладно розписаних правил поведінки під час повітряної тривоги у законодавстві немає. Тому, на мою думку, керівництву будь-якого ТРЦ потрібно зробити максимально розумні кроки, щоб уберегти життя відвідувачів та працівників. А далі вже відповідальність кожної людини», — резюмує юрист.

Читайте також: У Сумській області запровадили нові обмеження у роботі торгових центрів