Рітейлери та ТРЦ закликають переглянути карантинні обмеження «червоної» зони для порятунку бізнесу
10 листопада 2021 р. в інформагентстві УНІАН відбулася прес-конференція «Перші результати роботи рітейлу та ТРЦ під час карантину», на якій представники Асоціації рітейлерів України та Української ради торгових центрів повідомили про падіння відвідуваності та продажів у торгово-розважальних центрах та магазинах у регіонах, де діють обмеження «червоної» зони та закликали переглянути карантинні обмеження, щоб уникнути кризової ситуації.
Попередні карантини показали, що не всі торгові мережі змогли відновитись після жорстких обмежень. Для того щоб зменшити негативні наслідки карантину для рітейлу та торгово-розважальних центрів та дати можливість галузі продовжити відновлення, представники Асоціації рітейлерів України та Української ради торгових центрів закликали центральний та місцеві органи влади переглянути карантинні обмеження, а саме:
місцева влада зобов’язати дотримуватись переліку карантинних обмежень, передбачених Постановою КМУ №1236 та не запроваджувати більш жорстких обмежень;
- Проаналізувати ефективність роботи відкритих пунктів вакцинації;
- Ті, які не користуються популярністю у населення, перенести до торгових центрів із забезпеченням постійної наявності вакцин та лікарів;
- Дозволити у «червоній» зоні відвідування ТРЦ, непродовольчих магазинів та інших закладів, на яких поширюються обмеження, особам, які мають документ, що підтверджує отримання однієї дози вакцини (жовтий сертифікат).
Основна проблема торгівлі – низький відсоток відвідувачів. Незважаючи на позитивну динаміку вакцинації, відсоток вакцинованого населення поки що малий для повноцінної роботи торгово-розважальних центрів, fashion-рітейлу та ресторанів, які традиційно найбільше страждають на карантин. 16 областей України в «червоній» зоні, і зараз перед кожним ритейлером та торговельно-розважальним центром постало питання, як працювати в умовах обмежень і чи це доцільно. Про це сьогодні на прес-конференції повідомив голова правління Асоціації рітейлерів України Андрій Жук.
«Товарообіг магазинів non-food рітейлу знизився від 60 до 80% порівняно з періодом до введення обмежень. Вимоги до всіх відвідувачів мати негативний результат ПЛР/експрес-тестів або сертифікат із двома дозами вакцинації суттєво знизили купівельну активність, що незмінно призведе до чергової кризи у сфері торгівлі, у свою чергу держава недоотримає податки до бюджету», – додав він.
За словами Павла Савчука, виконавчого директора ТОВ «Арго – Торгова мережа», продаж у магазинах мережі «Арго» впав на 50-70%, найбільше постраждали великі мультибрендові магазини.
«Кожен локдаун виснажує компанію. У березні 2020 року було накопичено резерви та кредитні ресурси, заплановані під розвиток. Кожен локдаун – це збитки, і для його компенсації компанія використовує ці резерви. Наразі мова вже не про уповільнення розвитку чи період на відновлення, а про стабільність роботи та виживання», – зазначив Павло Савчук.
Зі свого боку, Асоціація ритейлерів України та Українська рада торгових центрів зробили все для створення необхідних умов для вакцинації галузі рітейлу та девелопменту – та провели вакцинацію співробітників торгівлі.
«Центри масової вакцинації працюють у понад 100 торгово-розважальних центрах. Станом на середину листопада у ЦВК торговельних центрів провакциновано понад 1 млн осіб», – повідомив голова правління Української ради торгових центрів Максим Гаврюшин.
У мережі торгових центрів «Епіцентр» із середини серпня відкрито 50 центрів масової вакцинації, здійснено понад 500 тис. щеплень. У Києві діє по два пункти вакцинації в Епіцентрах на вул. Полярна та вул. Григоренко. Два пункти також працюють у ТЦ у Краматорську.
«Відкриття двох пунктів вакцинації в одному ТЦ допомагає розділити дві черги: за записом та без попереднього запису. Ми можемо забезпечити два таких центри вакцинації в кожному Епіцентрі і звертаємося до органів влади з проханням виділити медичних працівників для їх відкриття. Таким чином, темпи вакцинації відбуватимуться значно швидше та масштабніше. Адже пункти в ТЦ з великим трафіком відвідувачів демонструють дуже високу динаміку щеплень», – наголосив заступник генерального директора, директор із роздрібної торгівлі компанії «Епіцентр К» Володимир Гончаров.
Постійні пункти вакцинації працюють також у ТРЦ девелопера Arricano.
«Постійний пункт вакцинації працює у ТРЦ РайON у Києві. У середньому на день у таких пунктах вакцинується 500-600 осіб, у пікові дні – 900 осіб. Торгово-розважальні центри Arricano у столиці та регіональних містах України відвідують понад 26,5 млн осіб на рік. А це означає, що щомісяця понад 2 млн осіб систематично через канали комунікацій ТРЦ отримують у зрозумілій формі інформацію про респіраторний етикет, соціальну дистанцію, знайомляться з правилами гігієни та необхідності імунізації», – зазначила генеральний директор Arricano Анна Чуботіна.
У торгових комплексах з великим трафіком частка випадково вакцинованих людей (тобто тих, хто не планував вакцинуватися) може досягати 20-30%.
«Центри вакцинації у ТЦ є більш ефективними порівняно з центрами вакцинації в інших місцях. Тут вакцинуватися зручно та комфортно. Тому ми вважаємо, що центрам вакцинації населення у ТЦ має приділятися більше уваги та виділятися державою більше ресурсів для їхньої роботи – як вакцин, так і медичного персоналу», – вважає голова правління Української ради торгових центрів Максим Гаврюшин.
Анна Чуботіна додала, що ТРЦ під час карантину трансформувалися у соціально-орієнтовану галузь, яка своїми справами довела, що може сприяти державі у вирішенні багатьох важливих питань та бути локомотивом, у тому числі в інформаційних кампаніях з імунізації, улаштування центрів вакцинації та зниження соціальної напруги. . Наприклад, у запорізькому ТРК City Mall протягом липня-листопада провакцинувалося понад 50 тис. громадян. А це – 10% усіх вакцинованих у Запорізькій області. Тобто ТРЦ продемонстрували ефективну модель менеджменту процесу вакцинації у комфортних умовах для медичної бригади та людей.
Наразі галузь ритейлу та девелопменту зазнає збитків, у той час як у роботі ТРЦ, магазинів, кінотеатрів, ресторанів задіяно близько 800 тис. населення (дані Державної служби статистики станом на вересень 2021 року). За оцінкою Асоціації рітейлерів України та Української ради торгових центрів, наразі співробітників торгівлі вакциновано приблизно на 80%.
«ТРЦ та магазини можна назвати найбезпечнішими місцями для відвідування до карантину», – стверджує Наталія Петровська, керівник GR-напрямку Асоціації рітейлерів України.
У той же час, коли ритейл та ТРЦ докладають максимум зусиль для вакцинації населення, вони найбільше обмежуються та перевіряються.
«В окремих містах органами місцевої влади запроваджуються додаткові карантинні обмеження, які не передбачені Постановою КМУ № 1236 і більш жорсткі, ніж ті, які встановлені для «червоної» зони. Прийняття таких рішень на місцевому рівні не дозволяє бізнесу завчасно підготуватися до належної роботи та своєчасно відстежити всі рішення, які приймає комісія ТЕБ та НС на рівні територіальних громад, а також такий підхід суперечить нормам, встановленим постановою Кабінету міністрів України», – додала Наталія Петровська.