Як змінилася географія українського рітейлу за 2022 рік – дослідження RAU
Війна змінила роботу усіх галузей економіки і досить сильно вдарила по роздрібній торгівлі. Розслідування про те, як змінилася робота основних рітейлерів за кількістю торгових точок по найбільших напрямках роздрібної торгівлі та на які регіони тепер роблять ставку лідери вітчизняного ринку, презентувала Асоціація рітейлерів України.
RAU зібрали дані про продуктовий рітейл, drogerie, мережі побутової техніки, електроніки та гаджетів, а також сегменти fashion та спорттоварів.
Продуктовий рітейл
Великі національні мережі у 2022 року були присутні в усіх регіонах України і продовжують роботу там, де це можливо.
Спеціалізований рітейл навіть нарощує свою присутність у більшості областей, наприклад мережа магазинів “М’ясомаркет” за рік збільшила кількість торгових точок із 180 до 239-ти.
Найважче довелося локальним мережам з регіонів, що потрапили під окупацію або перебувають під постійними обстрілами, оскільки у них немає змоги релокуватися і почати розвиток в іншому місці.
Наприклад, мережа магазинів Економ має більшість магазинів у Запорізькій області та столичному регіоні. До війни у неї було 103 магазини, а тепер – лише 65. Мережа АТБ втратила у Луганській області 13 торгових точок, а у Донецькій – 57. Сільпо залишилось без 12 супермаркетів у цих областях.
Серед південних областей найбільше постраждав рітейл у Херсонській та Запорізькій областях. АТБ втратили тут 65 магазинів, Сільпо – 11, М’ясомаркет – 12, а мережа Економ цілих 39 із 40.
Незважаючи на це компанія налаштована оптимістично.
Ми будемо розвивати РЦ у Києві та Запоріжжі, автоматизувати їх роботу. Готуємось до розширення мережі, зокрема виходитимемо в нові регіони. Таким чином, ми плануємо побудувати безпечні маршрути та зменшити витрати на логістику в центральній частині України, – зазначили в Економ.
У Миколаївській та Одеській областях справи дещо краще, одеська мережа Таврія В навіть змогла розширитись до 107 точок. Стало більше і на один АТБ та чотири “М’ясомаркет”.
Найбільша концентрація рітейлу спостерігається в столичному регіоні. Тут активно планують розвиватися різні мережі зокрема – Фора та “М’ясомаркет”.
Наразі наша стратегія розвитку мало змінилась, ми так само прагнемо відкриватись скрізь, де це буде зручно для нашого гостя – стріт-рітейл чи ТРЦ – немає значення, аналізуємо кожну локацію окремо, – кажуть у Фора.
Цікаво, що на Чернігівщині та Сумщині, які перебували з зоні бойових дій, не сталося суттєвих змін, лише зачинилося 4 АТБ.
Серед центральних областей лідирує Дніпропетровська. Тут АТБ має найбільше магазинів після столиці, мережа розширилась на шість супермаркетів. Також ще три АТБ з’явилися в Черкаській області.
На заході вистачає власних локальних гравців, тож національним мережам доводиться активно боротись за покупця. Значних успіхів у 2022-му тут досягла мережа АТБ.
Побутова техніка та електроніка
На початку повномасштабного вторгнення мережа Алло мала у своєму активі 346 торгових точок у всіх регіонах України, а через рік їх кількість скоротилася до 290 магазинів.
Рітейлер, так само як і інші гравці, припинив роботу в регіонах ведення бойових дій, але продовжує працювати в Донецькій області (5 магазинів з 19).
Через окупацію закриті чи зруйновані вісім магазинів Comfy у Донецькій та Луганській областях, так само восьми магазинів недорахувався у Донецькій області Eldorado і дев’ять – Фокстрот.
Потенціал для відновлення бачать у Харківській області. Більш обнадійливою є ситуація і на Півдні, у Миколаївській та Одеській областях. А от Запорізька та Херсонська області – у зоні підвищеного ризику.
За словами представників Eldorado, більш ефективними є магазини, що розташовані в ТРЦ та ТЦ, через можливість більш ефективно забезпечувати безперебійне електропостачання.
У Фокстрот значних планів щодо масштабування мережі немає, але рітейлер розглядає всі пропозиції щодо нових об’єктів. Увага більше прикута до центральних та західних регіонів.
Серед центральних регіонів варто звернути увагу на Дніпропетровську та Полтавську області, там скоротили присутність усі мережі, окрім Comfy.
На півночі найбільше скорочення мереж відбулося у столичному регіоні. Попри це регіон залишається своєрідним острівцем стабільності. Загалом, Comfy зберіг свою присутність майже в усіх регіонах, окрім сходу та півдня. Неохопленою залишається Тернопільщина.
А от Фокстрот дещо зменшив кількість точок, навіть у західних областях.Незмінними мережі основних гравців через рік війни лишаються в Закарпатській, Тернопільській та Волинській областях.
Fashion
Найскладніший та найнебезпечніший регіон сьогодні це схід, тож польський холдинг LPP наразі повністю призупинив свою діяльність в усіх цих областях
Мережа Intertop відновила роботу 10 з 17 магазинів у Харківській області, але втратила дві точки у Донецькій. По три магазини на Харківщині працює у мереж LC Waikiki та Arber, також працює студія мережі Vovk.
На півдні магазини деякі холдингу LPP працюють лише у Одеській області, а решта рітейлерів у повному об’ємі відновила свою роботу. На півночі мережі не лише відновили роботу, а й відкрили кілька нових точок, зокрема LPP відкрив новий магазин у Чернігівській області
У центральній області fashion-рітейлери майже повністю відновили свою роботу, а мережа VOVK відкрила нові студії у Кіровоградській та Вінницькій областях.
На заході, очікувано, найсприятливіша ситуація. Усі опитані рітейлери працюють тут на повну потужність та активно відкривають нові точки. LPP запустив новий магазин у Львові, мережа VOVK відкрила три нових магазини у Львівській, Івано-Франківській та Закарпатській областях.
Drogerie
На сході галузь представлена лише мережами EVA та Bomond, магазин якої працює лише у Харкові. А от у EVA працює 63 з 79 магазинів у Харківській області та один магазин у Донецькій області.
На півдні ситуація значно краще, EVA представлена тут 163 магазинами, Dini – одним, Bomond – 3, а також Шик і Блиск – 14 магазинами.
На півночі повністю відновили роботу мережі EVA, Dini та Воmond. Крім цього, рітейлерам вдалося відкрити тут нові точки, EVA відкрила сім нових магазинів у Київській області, а мережа Шик і Блиск – чотири нових магазинів у Київській області та один у Житомирській області.
Майже повністю вдалося відновити роботу у центрі, є у регіоні і нові відкриття, зокрема у Вінницькій, Черкаській та Полтавській областях.
Найбагатший на нові відкриття західний регіон, тут вдалося збільшити свою присутність усім опитаним рітейлерам – EVA відкрила у цьому регіоні десять нових торгових точок, Dini – чотири, Bomond – одну, а Шик і Блиск – три.
Sport & outdoor
На сході усі спортивні мереж помітно скоротили свою присутність, наприклад, один з двох магазинів Athletics у Харкові був зруйнований ворожою ракетою, а інший працює. Мережа Megasport після 24 лютого закрила всі чотири магазини у Харкові, які наразі не відновили свою роботу. А от Марафон навпаки, відновив роботу вже трьох магазинів з п’яти.
На півдні ситуація традиційно краща, зокрема на Одещині. В цій області працює три з трьох магазинів Athletics, три з п’яти магазинів Megasport та один Марафон. У Миколаєві та Запоріжжі працює по одній торговій точці.
На півночі мережі майже повністю відновили свою діяльність, а Athletics навіть відкрила ще одну точку на лівому березі Києва. У центральний регіон магазини потроху повертаються, але нових відкриттів поки не передбачається. На заході все стабільно, тут не було жодного закриття, а Марафон навіть відкрив кілька нових точок.
Читайте також: У Верховній раді анонсували націоналізацію ТРЦ Ocean Plaza