Рік війни для рітейлу: СЕО Алло, Kasta, КОЛО та “Антошка” розповіли про досвід та оберти
Керівники українських компаній із різних сегментів рітейлу розповіли про зміни попиту, середнього чеку, трансформацію бізнесу й плани на майбутнє під час презентації Deloitte Ukraine.
У ній взяли участь: голова ради директорів ГК Алло Дмитро Деревицький, засновник і CEO Kasta Андрій Логвін, СЕО КОЛО Марина Сергієнко, CEO Антошка Вадим Орлов.
Підвищення ефективності бізнесу
Мережа “КОЛО”, що працює в форматі магазинів біля дому переважно у столичному регіоні, за минулий рік пережила три умовних етапи.
Перший - перебудова логістичних шляхів під час дефіциту пального та втраті запасів замороженої продукції на складі партнера.
Другий - відновлення роботи всієї мережі, оскільки через проблеми із логістикою працювали тільки опорні магазини з базовим асортиментом найнеобхідніших товарів. Зазначається, що втрата частини українських постачальників змусила скоротити асортимент на 12%.
Також, протягом травня-червня компанії довелось приводити до ладу магазини на звільнених від рф територіях.
Третій етап - підвищення стійкості компанії та ефективності бізнесу загалом, оскільки обороти скоротилися на понад 20%. Мережі довелося закрити частину неефективних торгових точок, робити акцент на акційних пропозиціях.
Рітейлер електроніки та техніки Алло через повномсштабну війну втратив 45 торгових точок, що вартувало бізнесу близько 300 млн грн. Тепер перед мережею постало нове питання - ефективність роботи.
Наприклад, у перший час сенс мало зберігання товару на складах на заході України, але тепер везти його звідти через усю країну занадто дорого. Тому компанія наразі думає над можливим поверненням розподільчих складів до Києва.
Мережа магазинів дитячих товарів “Антошка” закрила свої точки у районах ведення бойових дій. Після визволення Бучі, роботу магазину там відновили лише у червні 2022 року, а деякі торгові точки в Харківській області та інших регіонах досі зачинені.
Перехід в онлайн
На початку весни минулого року у “Антошка” фіксували підвищений попит на на дитяче харчування, особливо в Києві та Харкові. Але згодом багато клієнтів евакуювалися, почали більше готувати самотужки і попит різко впав.
Зараз багато жінок з дітьми, перебувають за кордоном, тому мережа почала пропонувати свої товари з можливість доставки в інші країни. Цікаво, що разом з незначним зростанням попиту на дитячий одяг та взуття, значно збільшилася під час війни частка проданих іграшок.
Натомість купувати одяг “на виріст” чи на наступний сезон батьки перестали, оскільки не впевнені, що будуть тут жити і надалі.
У маркетплейсі Kasta в лютому-березні 2022 року фіксували падіння обороту на 95%.
Найголовніша задача, яка стояла перед компанією - зберегти бізнес і вижити. Тому ціни не стримували за рахунок власної маржі, а всі інвестиції мали окупатися за місяць. Імпорт повернули восени минулого року, оскільки в Україні відчувався певний дефіцит товарів мас-маркету.
З квітня відновив роботу склад, розташований на лівому березі Дніпра у Києві і з того моменту кількість відвантажень постійно зростає. У Kasta вважають маркетплейс найбільш стійкою до випробувань моделлю ведення бізнесу.
Але тут не все так просто, наприклад, у компанії відмовилися від поновлення роботи власної служби доставки, яка налічувала 400 відділень до повномасштабної війни.
Залишились працювати лише партнерські відділення в Укрпошті через подорожчання логістики.
Оскільки оплата доставки - суттєве обмеження для покупок онлайн, компанія готує нові проєкти з кур’єрськими службами.
Через проблеми з доставкою не міг нормально працювати і маркетплейс Алло. Рестарт бізнесу відбувся у квітні і у січні цього року знову з’явилася черга мерчантів, які бажають підключитися до маркетплейсу.
Станом на кінець першого кварталу 2023 року Алло вже має 2300 партнерів, що на 10% більше показника довоєнного 2021 року. Але виторг при цьому не дотягує 10% до позаминулорічних показників.
Товарообіг та середній чек
У мережі КОЛО фіксують зниження трафіку на понад 30% через масову евакуацію та падіння оборотів торгівлі.
На показники мережі "Антошка" суттєво вплинув виїзд з України великої кількості мам з дітьми. Відносно 2021 року обороти впали на понад 30%. В різних категоріях товару показники суттєво різняться, але самих покупок стало менше.
А от середній чек зріс, це в "Антошка" пояснюють впливом інфляції та купівлею клієнтами одразу кількох речей.
У Kasta фіксують вихід на довоєнні показники роботи та збільшення середнього чеку на 20% у І кварталі 2023 року. При цьому у мережі кажуть про зменшення частоти покупок.
Враховуючи минулорічну інфляцію, клієнти переходять з дорожчих сегментів товару на дешевші і ця тенденція не зміниться найближчим часом. Головний драйвер торгівлі на Kasta зараз спортивний одяг.
Цей тренд почався ще за часів пандемії коронавірусу, тому основний акцент в Kasta роблять саме на цій категорії товарів.
У Алло відмічають, що минулого року скоротилася кількість продажів в усіх категоріях великої стаціонарної техніки на кшталт холодильників телевізорів, кондиціонерів приблизно на 50%. Продажі портативної мобільної техніки скоротились на 15%, окрім генераторів, павербанків та зарядних станцій. За два місяці осені 2022-го було продано павербанків як за весь 2021 рік.
Читайте також: Сфера торгівлі в Україні має найоптимістичніші настрої та прогнози серед бізнесів