Реінтеграція ветеранів у ритейлі. Досвід “Фокстрот” та VARUS

Програми адаптації ветеранів у робоче середовище як ніколи актуальні для українського бізнесу. Різні компанії почали запроваджувати їх у різний час, обираючи індивідуальні шляхи та досвід учасників.

Видання Delo.ua поспілкувалося з двома великими представниками галузі ритейлу - "Фокстрот" та VARUS, та дізналося, як мережі підтримують ветеранів та військовослужбовців у себе в компанії та що планують робити далі.

Досвід “Фокстрот”

Великий техноритейлер вбачає підготовку до повернення ветеранів у двох паралельних напрямках:

  • безбарʼєрність в наданні послуг для клієнтів;
  • безбарʼєрність і відсутність дискримінації при працевлаштуванні чи поверненні на роботу захисників. 

Наразі 10% від загальної кількості працівників компанії перебувають у лавах ЗСУ, це і продавці-консультанти, і ІТ-фахівці, і касири магазинів і директори, а також співробітники фронт-офісу, сервісного ценру і колл-центру.

У “Фокстрот” також працює 7 ветеранів, 17 захисників отримали поранення на фронті, на жаль, 7 працівників мережі – навіки у строю. 

З колегами, які служать у ЗСУ, постійно підтримують комунікацію керівник та HR у наших внутрішніх групах. Тут ми розповідаємо про захисників та захисниць, робимо короткі інтерв’ю з ними, вітаємо з днем народження, - каже HR-директорка Тетяна Брюханова.

Ритейлер розпочав цю ініціативу ще у 2022 році, першим етапом стала належна та коректна комунікація. Таким чином, "Довідник безбар'єрності" включений до програми адаптації всіх працівників при наймі чи поверненні на роботу.

Також “Фокстрот” започаткував рубрику "#ЯкТи_Фоксі", в межах якої надаються корисні поради щодо збереження емоційного стану в нормі, у ній, серед іншого пропонуються поради зі спілкування з військовими та методи їх підтримки.

Наприкінці 2023 року ритейлер розпочав роботу у напрямку реінтеграції ветеранів після повернення на роботу. Оскільки компанія завчасно володіє інформацією про демобілізацію своїх працівників, їй заздалегідь вдається організувати робоче місце.

Для визначення потреби ветерана у допомозі, відділ кадрів та керівництво обов'язково проводять зустріч, на якій вже на початку намагаються виявити потребу співробітника, щоб подальше її вирішити. На сьогодні кількість колег, які повернулися з рядів "Фокстроту", невелика, тому ми набуваємо власний досвід у цьому напрямку, - додала Тетяна Брюханова.

Наразі у компанії працюють над Програмою адаптації для ветеранів і для цього найняли відповідного спеціаліста - провідну фахівчиню з вендорного навчання Фокстроту та психотерапевтку.

Також для HR команди “Фокстрот” команда організації "Veteran Hub" провела вебінар на тему "Співпраця з ветеранами: корисні підходи".

Крім того ритейлеру допомагає психотерапевт зі спеціалізацією на життєвих і професійних кризах, тренер інструкторів ТрО ЗСУ з першої психологічної допомоги та автор (засновник) волонтерського проєкту "Як ти, брате?", що навчає надавати психологічну допомогу під час війни.

Ми розуміємо, що найважливіше у процесі адаптації ветерана - це взаємодія з ним, надання необхідної підтримки та розуміння його потреб. Навіть при тому, що кількість ветеранів у нашій команді поки не велика, ми розпочали навчальні програми для керівників, - каже Тетяна Брюханова. 

За словами HR-директорки, співробітники-ветерани відзначають, що підтримка від команди та компанії допомагає їм швидше адаптуватись після повернення.

Представники ритейлера наголосили, що потребують робочих місць для ветеранів з інвалідністю, які будуть повертатись до роботи, а зараз перебувають на довготривалому лікуванні.

Компанія готова запроваджувати нові посади, трансформувати обов’язки, розділяти задачі, щоб створити умови для кожного.

Досвід VARUS

Компанія з самого початку системно підтримує своїх мобілізованих співробітників, таких наразі понад 200 осіб. VARUS готує заходи, щоб максимально полегшити їхнє повернення до команди. Підготовка почалася ще у 2022 році і також проводилася у кількох напрямках.

Перший з них соціалізація та працевлаштування ветеранів, для цього мережа співпрацює з державними органами та бере участь у державних програмах.

В рамках проєкту колишні військовослужбовці можуть проходити професійні курси, отримувати нові компетенції та кваліфікацію.

Також впроваджена програма "Психологічна підтримка", першими у ній взяли участь працівники магазинів у прифронтових Марганці та Нікополі, які продовжували виходити на роботу попри щоденну небезпеку.

Від першого дня війни ми пропонуємо переїхати до інших міст всім тим, хто працює у магазинах, наближених до лінії фронту. Якщо ж люди залишаються там з особистих причин, ми забезпечуємо їх спеціальними умовами оплати та різними заходами для підтримки, - каже керівник відділу роботи з персоналом VARUS Фелікс Матюшин.

Компанія веде комунікаційний календар, щоб інформувати колег щодо важливих та цікавих подій його наповнюють новинами компанії, історіями про захисників, які служать в ЗСУ, цікавими подіями тижня, подяками від клієнтів до співробітників тощо.

Всім нам дійсно важливо відчувати причетність та єдність. До того ж, це може трохи знизити тривожність та сприяє створенню командного духу, - наголосив Матюшин.

Для працівників мережі супермаркетів фахівці проводять сесії психологічної допомоги, ритейлер запровадив програми круглих столів, де співробітники можуть поділитись своїми потребами, болями, побажаннями, а у відповідь їх вислухають та нададуть допомогу.

Деякі працівники пройшли спеціальну підготовку, після якої самі проводять сесії психологічної допомоги для колег, менеджери середньої та вищої ланки також працюють з коучами.

На наш погляд, тільки командна і злагоджена робота держави та бізнесу може бути ефективною. Зі свого боку ми завжди відгукуємось на всі ініціативи держави і готові забезпечити робочими місцями ветеранів після перенавчання, - підсумував Матюшин.

Читайте також: Росіяни вщент зруйнували виробництво харківської мережі кав’ярень Kofein – бізнес закликають допомогти

Керівник відділу роботи з персоналом резюмував, що це один зі способів, яким соціально-відповідальний бізнес робить свій вклад у розвиток України.