RAU EXPO 2023: як пройшла головна зустріч ритейлу країни під час війни (+фото)

У Києві 5-6 вересня пройшла бізнес-виставка RAU-EXPO, організована Асоціацією рітейлерів України, яку називають головною зустріччю ритейлу країни. На заході зібралися представники ритейлерів, девелоперів, архітекторів, забудовників, ТРЦ та інших компаній, щоб поділитися досвідом, обговорити нагальні питання та знайти нових партнерів. 

В рамках виставки компанії представили власні стенди, а на конференціях виступили топові спікери зі сфери ТРЦ та ритейлу, а також представники влади.

img 5039 scaled | 1
img 5057 scaled | 2
img 5033 scaled | 3

Журналістка Української Ради Торгових Центрів особисто відвідала подію та зібрала усе найцікавіше про торговельні центри, новітні технології та дослідження в ритейлі.

Пропонуємо головне з обох днів RAU EXPO.

img 5115 scaled | 4

День перший

Під час першого дня виставки працювало два конференц зали, у кожному з яких можна було відвідати три сесії.

Першою УРТЦ відвідали сесію “Адаптація ринку комерційної нерухомості під час війни та його майбутні перспективи”, в її рамках відбулося три окремих виступи спікерів та панельна дискусія.

Серед спікерів був старший юрист компані Sayenko Kharenko Тимур Енхбаяр, далі свою презентацію представив CEO Alfa Development Group Максим Онуфрієнко, він розповів про логістичну нерухомість під час війни, її затребуваність та плани компанії на будівництво нових комплексів.

СЕО консалтингової компанії Retail&Development Advisor Андрій Лотоцький розповів про концепції нових ТРЦ компанії, які планують відкрити у західних регіонах країни.

Нові площі девелопера розташовуються у Львові, Хмельницькому, Тернополі та Стрию. Далі детальніше про кожен об’єкт.

Отже, у Хмельницькому вже у другій половині 2024 року має почати роботу ТРЦ “Темп”, створений на базі реконструйованого заводу.

Окрім торгової частині об’єкт матиме офісні приміщення класу А, ресторани, тенісні корти.

У Тернополі компанія планує запуск ТРЦ Warshawsky на території однойменного ЖК. Майбутній об’єкт матиме 4 поверхи, а його унікальність у повноцінному автовокзалі на 14 платформ, який буде з’єднуватись з об’єктом. 

Ще однією особливістю є руф-топ на даху ТРЦ, під відкритим небом.

Ще одне відкриття компанія планує у північно західній частині Львова, де досі не було жодного ТРЦ, ним стане Kvartal City, із великим паркінгом, офісами та кінотеатром.

У місті Стрий Львівської області RDA будуватиме ТРЦ Family Mall, він стане першим масштабним проєктом не лише у місті, а і у багатьох райцентрах поблизу.

Об’єкт матиме два поверхи, його особливості - це транспорте сполучення з усіма прилеглими районами та інфраструктура (поруч буде найбільша на заході спорт арена).

photo 2023 09 05 21 22 34 | 5

Панельна дискусія із представниками великих ТРЦ та девелоперів

Цікавою для гравців ринку була дискусія, де обговорювались питання впливу на роботу повітряних тривог, енергоефективності, роботи розважальних операторів в торговельних центрах та інклюзивність.

Спікерами були: 

  • Максим Гаврюшин oпераційний директор Budhouse Group (ТРЦ Nikolsky, Lubava, Fabrika та ін);
  • Петро Пуняк засновник WR Group (ТРЦ ЛАЗ-695, Fabrik, Майдан, Park, Вектор та ін.);
  • Наталія Кравець комерційний директор Dragon Capital Property Management (ТРЦ Victoria Gardens, Sky Park, Smart Plaza Obolon, Piramida, Aladdin та ін.);
  • Наталія Антоненко – СЕО Port City Group;
  • Олександр Оверчук – директор ТРЦ Злата Плаза.

img 5097 scaled | 6

Повітряні тривоги та розваги 

Операційний директор Budhouse Group Максим Гаврюшин розповів, що у разі оголошення повітряної тривоги усі відвідувачі та працівники ТРЦ компанії спускаються в укриття, яке облаштоване у кожному об’єкті.

Третина наших відвідувачів вважають тривоги основним чинником, який заважає їм більше відвідувати торговий центр. Тобто вони частіше ходили би до ТРЦ, якби не було повітряних тривог, але ми вимушені проводити евакуацію, тому що це питання безпеки, - зауважив він.

Попри це та інші обставини, Максим Гаврюшин відзначає відновлення показників ресторанів та розважальних комплексів. За його словами, вони поступово повертаються на довоєнний рівень. Якщо ж говорити про прибутки самих ТРЦ Budhouse Group, то вони поступово повертаються на рівень 2021 року.

photo 2023 09 05 21 27 30 | 7

А от засновник WP Group Петро Пуняк зазначає, що на заході кількість тривог менша, тож торгові центри компанії зачиняються лише у випадку ракетної небезпеки.

В нас є схеми руху людей і інформація про найближче укриття. Ще півроку тому ми евакуйовували всіх людей з комплексу і дуже дивно було дивитись, як люди стояли під ТРЦ. Тоді ми вирішили повідомляти про оголошення тривоги і далі кожен на власний розсуд ухвалює рішення, - сказав він.

СЕО Port City Group Наталія Антоненко зауважила, що алгоритм дії на випадок тривоги однаковий з початку війни - усі мають спускатися в підземний паркінг. 

Коли ми починали свій бізнес, ми взяли на себе цю відповідальність. Наші ТРЦ мають багато скла, тому ми дуже чітко пояснюємо з охороною куди пройти, - сказала спікерка.

Комерційна директорка Dragon Capital Property Management Наталія Кравець запевнила, що жоден ТРЦ компанії не працює під час повітряної тривоги, не функціонують навіть магазини на цокольних поверхах.

Вона відзначає, що за час повномасштабної війни всі стали більш дисциплінованим, евакуація відбувається дуже швидко, також відвідувачі і персонал швидко повертаються після відбою.

За словами Кравець, у жовтні минулого року київські компанії ТРЦ не працювали 15% свого часу через тривоги, зараз цей показник близько 3%.

У нас немає юридичних прав змушувати відвідувачів залишати приміщення. Звичайно ми їх просимо, даємо повідомлення про оголошення повітряної тривоги, але змушувати ми не можемо, - зауважує спікерка. 

Наталія Кравець зауважила певну зміну поведінки відвідувачів ТРЦ через повітряні тривоги, по перше, люди приходять в торговельний центр вже з певною ціллю, по друге - дуже швидко ухвалюють рішення.

У рівненському ТРЦ “Злата Плаза” алгоритм дій на випадок повітряної тривоги теж незмінний - протягом 10 хв усі евакуйовуються і роботу продовжує лише “Сільпо” на цокольному поверсі, розповів директор об’єкту Олександр Оверчук.

Ми відповідаємо за безпеку персоналу та відвідувачів. В юридичній площині це питання не є однозначним. ТРЦ не зобовʼязаний закриватися, але ситуація у Кременчуці показала, що кожен має брати відповідальність на себе.

Саме тому ТРЦ проводитиме евакуацію під час тривог до кінця війни, резюмував Оверчук.

Інклюзивність

Наступним питанням дискусії була безбар’єрність та інклюзивність у торговельних центрах, адже Україна вже зіткнулась і продовжить стикатися надалі із великою кількістю людей з ампутованими кінцівками.

Олександр Оверчук підтвердив актуальність питання інклюзивності в Європі і Україні і зазначив, що у ТРЦ “Злата Плаза” до дрібниць намагаються продумати зручність для людей з інвалідністю.

Три роки тому ми завершили реконструкцію прилеглої території до нашого торгового центру. Ключовим в реалізації була якраз інклюзивність, тобто безбар’єрні, безсходові входи, - сказав директор “Злата Плаза”.

Окрім пандусів ТРЦ має кімнату догляду за дитиною, санвузол для людей з інвалідністю та кімнату, де мами можуть погодувати немовля грудьми.

У ТРЦ Порті-Сіті в Луцьку питання інклюзивності було вирішене ще на етапі будівництва, сказала Наталія Антоненко. 

За її словами, людина з інвалідністю може вільно і абсолютно самостійно пересуватися площею ТРЦ. У майбутньому компанія планує реконструкцію кінотеатру, щоб він став зручним для людей з ампутаціями та інших осіб з інвалідністю.

У WP Group теж враховували державні стандарти на етапі будівництва, однак компанія все одно планує реконструкцію вбиралень, оскільки отримала на це запит від відвідувачів з інвалідністю.

Dragon Capital не будувала, а купувала свої ТРЦ, тож питанням номер один у їх реконструкції, за словами Наталії Кравець, була саме інклюзивність.

Максим Гаврюшин вважає, що у разі будівництва об’єкту за усіма нормами, таких питань не виникатиме взагалі, однак завжди є що поліпшити.

Можна краще працювати безпосередньо з людьми, яким це потрібно. Наприклад, запросити благодійні фонди чи спеціальні організації, які покажуть слабкі місця, що потрібно виправити, - підсумував він.

Енергоефективність

Тут думки спікерів дещо розійшлися. Минулого року усім операторам довелося придбати генератори для роботи під час відключень світла. Однак деякі ТРЦ використовували їх виключно для підтримки діяльності ключових орендарів, мінімального освітлення та роботи необхідних комунікацій, а інші, закупили більшу кількість генераторів у співпраці з орендарями і намагалися забезпечити роботу якомога більшої кількості точок.

img 5037 scaled | 8
img 5066 scaled | 9
img 5044 scaled | 10

Партнерство держави та ритейлу під час війни

Також на RAU EXPO пройшла панельна дискусія із представницею Мінекономіки - заступницею міністра Надією Бігун.

img 5112 scaled | 11

Вона розповіла про поточний стан економіки України та те, що потрібно розвивати для пришвидшення її зростання.

За словами Бігун, у наступні роки фокус має бути на створенні продукту з доданою вартістю, а одним із найбільших викликів стане проблема людського капіталу, за який доведеться конкурувати з ЄС.

Director of Government Relations Fozzy Group Ірина Дячук розповіла, що тісна співпраця бізнесу з урядом дала свої плоди і допомогла подолати найскладніші виклики та усвідомити усю важливість ритейлу.

Керівник GR-напрямку, BGV Group (мережа КОЛО) Артур Мартиненко зауважив, що влада є одним з найбільших стейк-холдерів для бізнесу. Спікер розповів, що у перші дні вторгнення було створено координаційний центр за питань продовольчої безпеки. До нього увійшли і представники ритейлу, тож усі питання з Урядом вирішувалися в ручному режимі і дуже оперативно.

Найважливішими рішеннями з боку влади, на думку Мартиненка були:

  • запровадження 2% ставки для деяких підприємців;
  • можливість бронювання співробітників;
  • знижені комісії на еквайринг та інтерчейндж.

Комерційний директор Auchan Україна Анна Ковалевська зазначила, що ритейлер працює у тісній комунікації з владою з перших днів війни. У цій колаборації вдалося знайти відповіді на усі нагальні питання ритейлера. Після перемоги таке партнерство потрібно продовжувати, оскільки лише так вдастся подолати виклики повоєнного часу.

Стратегія лідера в умовах воєнного стану

На початку цієї сесії відбулося відкрите інтерв’ю із засновником фонду “Сергія Притули” та громадським діячем Сергієм Притулою.

Спікер розповів про важливість роботи бізнесу під час війни, соціальну відповідальність, інститут репутації та повернення українських біженців.

img 5118 | 12

Завершили день панельною дискусією на цю тему, в рамках якої виступили директор з роздрібної торгівлі “Епіцентр К” Дмитро Танько власник, Impero Group Андрій Гнатишак, власник ТехноЇжак Олексій Гулий та власник та генеральний директор “Галицька Свіжина” Тарас Лисий.

img 5122 | 13

День другий

6 вересня відвідувачам також були доступні два конференц зали із різною програмою. Цього разу більше уваги присвятили ритейлу, продажам та соціальній відповідальності бізнесу.

Першою УРТЦ відвідали сесію “Збільшення продажів. Ефективні інструменти”. Вона складалася з шести виступів спікерів.

Директор з операцій та розвитку “Антошка” Іван Чивкін розповів про управління товарообігом та прибутковістю в ритейлі.

За його словами, основний фокус мережі зараз на високомаржинальних категоріях товарів, зокрема одязі та іграшках. 

Для збільшення продажів цих категорій компанія здійснює перестановки у магазинах і це дає результат, адже у точках, де було здійснено редизайн відмічають зростання цих товарів.

Чивкін розповів про кілька трендів, які у помітили у “Антошка” під час війни, негативною тенденцією є те, що люди перестали купувати "на виріст", а позитивною - купівля сезонного одягу заздалегідь.

Важливу роль у розвитку компанії відіграють співробітники, яким надали повноваження вносити зміни у роботу магазинів. Для них навіть створили спеціальну настільну гру “Люмільйон”, яка допомагає відпрацьовувати навички продажів.

img 5130 | 14

Business Development Manager Fondy Богдан Біленко розповів, що з початком повномасштабної війни кількість міжнародних платежів через Fondy збільшилась у 5 разів і продовжує рости.

За його словами, ритейлерам не варто боятися виходити на міжнародний ринок e-commerce, адже усі процеси стали надзвичайно автоматизованими.

Експерт в сфері прогнозної аналітики, Product Owner рішення для прогнозування попиту SMART Demand Forecast Артем Степанов представив презентацію про використання штучного інтелекту у бізнесі.

img 5135 | 15

На думку Степанова, нейромережі є стратегічним інструментом для бізнесу сьогодні. ШІ є незамінним у вигляді чат-ботів та віртуальних асистентів, також він здійснює аналіз вподобань аудиторії. Ритейл може використовувати штучний інтелект для прогнозування попиту, створення персоналізованої реклами та оптимізації маршрутів доставки.

Також ШІ може допомогти у рекрутингу та аналізі відтоку співробітників.

Штучний інтелект є каталізатором іновацій, він швидко адаптується до ринкових змін і спонукає бізнес адаптуватись швидко. Завдяки цьому компанії продають свої товари та послуги геть на іншому рівні, - сказав він.

Директор з маркетингу “Територія мінімальних цін” Наталія Хомік розповіла про важливість CRM-маркетингу у роботі ритейлу, зокрема - про програми лояльності. За словами експертки, програма лояльності створена не для того, щоб винагородити клієнта чи залужити його лояльність, її головна мета - збирати дані.

Саме тому “Територія мінімальних цін” збільшила нарахування бонусів за власною бонусною програмою.

Це дало змогу значно підвищити конверсію клієнтів через маркетинг розсилки. Водночас, для збалансування системи, ритейлер зменшив можливість списання бонусів.

photo 2023 09 06 12 03 49 | 16

“Інноваційні рішення та технології для бізнесу”

Про ключовий тренд у сучасному ритейлі розповів начальник відділу технічної підтримки продажів "Фокстрот" Василь Гриб. Головними інструментами для цифровізації мережі він називає запровадження Е-чеку та пРРО.

За словами експерта, видача електронних чеків допомогла з листопаду 2020 року зекономити 914 км касової стрічки, наразі компанія видала вже 7 млн таких чеків і повністю перевела на них свої магазини.

Також Василь Гриб розповів про нюанси роботи під час блекаутів та пояснив, що саме лише встановлення резервного живлення не допоможе.

photo 2023 09 06 12 51 38 | 17

Минулої зими успішно пройти період відключень компанії дозволили:

  • інвестиції в енергонезалежність;
  • закуплені зарядні станції та інше обладнання;
  • успішно протестований інтернет Старлінк у магазинах;
  • запровадженя цифрових способів оплати.

Також представник “Фокстрот” відзначив суттєвий ріст частки безконтактних платежів (за посиланням), які не потребують походу на касу.

Всі наші іноваціїї йдуть від клієнтів та їхнії потреб. Ми не забуваємо, наприклад, про клієнтів із вадами слуху, для нас вони такі ж важливі, як і інші. Цим людям набагато складніше, раніше вони приходили одразу з блокнотами та ручками, це був доволі складний процес як для покупця, так і для продавця. Тому ми підтримуємо ініціативу з безбар'єрності.

На 10 магазинах мережі встановлено плашети, за допомогою яких можна викликати перекладача, що допоможе з консультацією.

Комерційний директор VIATEC Олег Кіріяйнен розповів про переваги системи відеокамер для торговельних центрів. Сучасні прилади можуть не лише відслідкувати події у ТРЦ та cтати у нагоді у разі крадіжки, а й підрахувати кількість унікальних відвідувачів за допомогою функції розпізнавання облич.

Також камери допоможуть із контролем товару на полицях та виявленням скупчень у певних ділянках, що особливо актуально під час війни. 

Камери із функцією розпізнавання облич можуть не лише порахувати кількість відвідувачів, а і визначити, якої вони статі та віку.

Сміливі комунікації та соціальна відповідальність бізнесу

CEO & Founder в NAI Ukraine / Urban Experts Віталій Бойко наразі є бійцем Національної Гвардії України. Чоловік використовує свої зв’язки із бізнесом для забезпечення потреб військових на фронті.

Віталій Бойко подякував вітчизняним девелоперам та ритейлерам за допомогу, виділивши ТРЦ “Рів Гош”, “Подоляни”, Blockbuster mall та інші.

Директорка з маркетингу Arricano Real Estate Інна Морозова розповіла про рік стійкості та сміливості ТРЦ.

Почала спікерка із нагадування про те, яким був початок війни для торговельних центрів Arricano.

Компанія визначила, що більшість попередніх стратегій не працюють і нові реалії вимагають нових підходів, серед таких:

  • скорочення горизонту планування;
  • миттєва реакція;
  • адаптивність, яка набула нових ознак;
  • трансформація маркетингових активностей;
  • оптимізація бюджетів.

Протягом року у ТРЦ компанії (Проспект, Район, Сонячна Галерея, City Mall) пройшла велика кількість соціальних та благодійних заходів. У фокусі девелопера залишаються - допомога та підтримка.

Для нас надважливим було створити і розвивати простір звичайного життя для наших відвідувачів. Простір, де вони могли б відволіктися від суворої реальності, провести час із близькими, - зазначила Інна Морозова.

photo 2023 09 06 15 47 32 | 18

PR-менеджер БФК Gulliver Катерина Шпачук виступила із презентацією про проведення івентів в ТРЦ під час війни. 

Головне, у проведенні івентів у такий час, за словами спікерки, це:

  • безпека;
  • користь;
  • партнерство.

Катерина Шпачук розповіла, як втримувати увагу аудиторії під час івенту, основні пункти це - експертність, корисні інтерактиви та цікавий спікер.

photo 2023 09 06 16 41 18 | 19

Найулюбленішим форматом відвідувачів ТРЦ є фан-зустрічі. За словами піарниці, відвідувачі люблять комунікувати із зірками, фотаграфуватися, тощо.