Просідання на понад 60%. Як ринок е-commerce пережив віялові відключення світла

Відключення електроенергії внаслідок масованих ракетних атак серйозно вплинули на роботу онлайн-магазинів та поведінку покупців. Тому гравці ринку електронної комерції розповіли, наскільки болючими була для них енергетична ситуація і як вони відновлюються після зими.

За даними порталу, найгіршою для українського e-commerce стала перша масована атака на енергетичну систему. Тоді, у жовтні 2022 року, трафік різко впав на 27%, а дохід на 60,68%.

Показники вдалося відновити у наступні 2-3 дні, але після запровадження віялових відключень світла в усіх онлайн-рітейлерів спостерігалося значне просідання як за трафіком, так і за доходом.

Ще один потужний обстріл у жовтні спричинив падіння трафіку на 12%, а доходу на 25%. За словами гравців ринку, у сам день обстрілу, якщо масово пропадає світло та інтернет, може бути просадка у 20%–50% замовлень.

Але у цьому випадку українці просто відкладали покупки і робили їх за кілька днів.

Також через відключення зріс попит на павербенки, power-станції, генератори, інвертори, діодне освітлення та інше.

Адаптація

У листопаді обстріли тривали, одна з ракетних атак в середині місяця спричинила падіння доходу на понад 20% і трафіку на понад 17%. В кінці листопада продажі просіли в середньому на 43%, а трафік знизився на 46%.

Але через рекламні кампанії з цього моменту показники стрімко пішли вгору. Саме з цього моменту у Цитрусі відзначили покращення ситуації.

Це можна пояснити тим, що з жовтня люди адаптувалися до нових умов та змогли повернутися до звичних покупок. У дні масованих обстрілів користувачі, зі зрозумілих причин, були не такі активні, але вже наступного дня кількість покупок та відвідувань сайту поверталися до середньостатистичної норми. Але й цей показник змінюється з часом, – кажуть в Цитрус.

У маркетплейсі також розповіли, що найбільше під час відключень світла, зріс попит на зарядні станції та павербанки. Крім цього, українці активно оновлювали свої старі смартфони та ноутбуки на моделі з більш витривалими акумуляторами. На цю категорію товарів виріс попит на 50%.

Суттєвий вплив відключення мали на ринок e-commerce у січні 2023 року. За оцінками онлайн-ритейлера Rozetka, у цей період ринок просів на 15%, тоді більш активно купували павербанки та генератори.

В лютому відбулось відновлення очікуваного рівня попиту передусім за рахунок відкладеного попиту січня. Прогнозувати подальше відновлення попиту наразі неможливо через велику кількість факторів, що впливають на рівень попиту та високу чутливість покупців до цих факторів, -розповідають у Rozetka.

Скасування графіків

Графіки відключень перестали діяти вже наприкінці лютого, але це не змінило активність клієнтів радикальним чином, зазначають в АЛЛО.

Кількість відвідувачів сайту цього рітейлера не змінилася. На той момент масово павербенки вже не купували, тому в АЛЛО спостерігали зменшення кількості онланйн-покупок на 5% за рахунок спаду попиту на енергообладнання. А от середній чек, навпаки, зріс на 5%.

У січні та лютому 2023 року генераторів стали купувати менше. Обсяг продажів повербанків повернувся до довоєнного рівня. Зараз запити клієнтів повертаються до звичайних. Загалом, місяць лютий – щороку це час загального спаду купівельної активності клієнтів після новорічної та відсутності підвищеного попиту на товари, – зазначає прес-служба АЛЛО.

У мережі Фокстрот розповіли, що інтернет-магазин має працювати та бути ефективною ланкою у бізнесі, а для цього потрібно залучати аудиторію не зважаючи на будь-які зовнішні фактори.

На відміну від фізичних магазинів, розташованих на вже існуючому фізичному трафіку, інтернет-магазини основну частину трафіку закуповують у відповідності з існуючими таргетами. Тобто, якщо потрібно на сайт привести, наприклад, 10 000 людей, ми їх знаходимо і приводимо без прив’язки до ситуації з електрикою, – каже e-commerce директор мережі Фокстрот Кирил Попов-Черкасов.

Також він зауважує, що близько 75% становить трафік з пристроїв, які мають достатній рівень автономної роботи і не потребують постійного підключення до електричної мережі.

За словами Попова-Черкасова, наразі, тенденція позитивна, ринок відновлюється і в компанії спостерігають поступове відновлення класичних товарних категорій.

Аудиторія значно зменшилась, як і купівельна спроможність, але з іншого боку, багато людей перейшло на покупки онлайн.

Україна за рівнем сервісу та розвитку саме омніканальних моделей бізнесу займає одне з перших місць у Європі. Тобто в нас дуже гарна сервісна база, котра покриває весь ланцюг – від здійснення покупки до швидкого та зручного отримання товару. Це є беззаперечна перевага та основний драйвер для подальшого відновлення та зростання онлайн-ринку, в тому числі за рахунок тих покупців, котрі в цьому році в деякій мірі вимушено вперше скористалися саме онлайн-магазинами та мали змогу протестувати зручність сервісу, – резюмує Кирило Попов-Черкасов.

У Цитрус наголошують, що користувачі змінили свої пріоритети в покупках, але потреба в якісних засобах звʼязку та інструментах для роботи зараз гостріша, ніж будь-коли.

Наразі українці готуються до теплого сезону і почали активно купувати електротранспорт, але середній чек майже не змінився.

Джерело: Delo.ua

Читайте також: Ефективність у п’ять разів вища: Фокстрот оновив програму лояльності ФоксFan