Проблема зростання дебіторської заборгованості у ТРЦ
Сьогодні багато говорять про складнощі з продажами у торгових операторів, але мало хто підкреслює ще катастрофічніші проблеми торговельних центрів: зростання дебіторської заборгованості, збільшення вакантності, відтік персоналу. За словами директора компанії UTG Євгенії Локтіонової, найбільш актуальним питанням у цьому списку є економічна складова.
«Нині деякі ТРЦ дебіторська заборгованість зросли на 60%. При цьому подібна ситуація є результатом некомпетентної роботи персоналу. На жаль, більшість керуючих компаній чекають, коли закінчиться війна і все налагодиться, фактично даючи рітейлерам жити власним коштом. Але це шлях у нікуди, оскільки орендарі бачать ситуацію і мають слабкість управляючих компаній», — пояснює Локтіонова.
Насправді зараз практично всі торгові об’єкти наголошують на зростання дебіторської заборгованості, яка може обчислюватися мільйонами гривень. Проте, як зазначають експерти ринку торгової нерухомості, є правило, що дебіторська заборгованість ніколи не повинна перевищувати гарантійний платіж. Але у багатьох ТЦ ці показники вже відрізняються в кілька разів, а керуючі компанії, як і раніше, дозволяють працювати недбайливим орендарям, продовжуючи нарощувати їхню заборгованість. При цьому ТЦ має оплачувати комунальні платежі, зарплату персоналу, а головне обслуговувати свій кредит. Такі надто лояльні до орендарів ТЦ, які прагнуть будь-якими шляхами утримати операторів, не тільки працюють у мінус, а й створюють глобальні неприємності.”Проблема в тому, що зараз все розповідають як погано ринку рітейлу, забуваючи, що ще гірше девелоперам, оскільки більшість ТЦ працюють на кредитній основі”, – описує ситуацію директор компанії UTG.
Якщо запитати, як можна змінити становище і що робити, часто можна почути пораду звернутися до суду. Але оператор може послатись на форс-мажор. Тому експерт радить не допускати, щоб дебіторська заборгованість була вищою за гарантійний платеж. Якщо ж показники вже зрівнялися, необхідно якнайшвидше шукати способи заміни орендаря. При цьому можна порізати приміщення, що звільнилося, якщо є така можливість і площі дозволяють. У будь-якому випадку потрібно міняти оператора чи ставити тимчасового. Інакше кажучи, потрібно шукати компромісні варіанти. В іншому випадку на ринку зростатиме кількість прикладів ТЦ, які через свою некомпетентність втратили орендарів, не генерують дохід і стоять збитковими, не маючи можливості навіть виконати закриття в нуль за витратами.
«Один орендар шукає шляхи вирішення, дисконтує товар, змінює персонал, набирає нового. Іншими словами, щось робить, таким чином генеруючи трафік та продажі. А інший орендар, часто сидячи за кордоном, намагається керувати на відстані. В результаті магазин не торгує. Є й інші причини – відсутність товару чи нерозуміння ринку. Загалом, оператори чекають, коли покупці самі їх знайдуть. Але при цьому такі рітейлери не усвідомлюють, що вони самі винні в краху бізнесу, але кажуть — винен ТЦ», — наголошує Євгенія Локтіонова.
Вона додає, що зараз не варто сидіти і чекати, доки закінчиться війна і на ринку все налагодиться. Набагато ефективніше взяти професійну керуючу компанію, у штаті якої є грамотний юрист, досвідчений керуючий, а також менеджери з оренди, здатні вивести ТЦ із боргової ями. Як приклад, директор наводить такі ТЦ як: Мегамолл, Глобал UA, або Smart Plaza Polytech. Наприклад, нещодавно стало відомо, що на початку вересня у ТРЦ Глобал UA відкриється перший у Житомирі магазин «Цитрус» на місці оператора O’STIN, який залишив український ринок.
Як показує практика, зростання дебіторської заборгованості ТРЦ є проблемою не ринку, а керівників компаній, які не пристосовуються до нових змін. Адже ринок не помер, а перебуває у постійному русі, резюмує експерт.
Читайте також: Торговим центрам найчастіше вдається зібрати 50-60% від довоєнного обсягу орендних платежів