Повернули товарообіги та відвідувачів. Як українські ТРЦ пройшли 2023 і до чого готуватися у 2024-му

2023 рік видався складним для українського бізнесу, торговельним центрам довелося працювати в умовах постійних блекаутів, повітряних тривог та інших обмежень.

Попри це, девелопери продовжували розвиток, не відмовлялись від благодійних ініціатив та активно проводили ротації орендарів. Про те, як пройшов буремний 2023-й для українських девелоперів ТРЦ та що вони планують на 2024 рік, Українська Рада Торгових Центрів запитала у низки великих гравців ринку.

Мережа ТРЦ “Екватор” (Рівне, Полтава, Чернівці та інші)

Для мережі 2023-й виявився періодом повернення відвідувачів, не зважаючи на складні виклики воєнного часу: постійні повітряні тривоги, замінування та інші фактори. Так у Рівному відвідуванність повернулася на рівень 2019 року, та в порівнянні до 2022 року зросла майже на 10%, а в Полтаві відвідуванність повернулася на рівень 2021 року, та в порівнянні до 2022-го, зросла на 6,5%, ТРЦ Екватор в м. Чернівці вийшов на показники рівня 2021 року.

Важливими передумовами для цього була якісна і глибока робота над новими відкриттями, та створення в наших ТРЦ особливої теплої атмосфери для наших відвідувачів, каже керівник департаменту оренди та маркетингу мережі ТРЦ “Екватор” Лариса Первіненко.

У 2023 році ми відкрили в наших ТРЦ 54 магазини на загальну площу понад 6000 кв. м. Серед найбільш значущих відкриттів: Comfy, Yuki, Eva, O! Some (м.Рівне), Adidas (2 магазини м. Рівне, м .Полтава), One by one, (2 магазини м. Рівне, м. Полтава). Arber, Skechers та інші. Наші орендарі не зупиняються нарощуючи продажі, вони ще й дбають про оновлення магазинів. Так в 2023 році провели реновації магазини: Brocard, Pandora, Envy, Золотий Вік, Алло, brabrabra, Нова пошта, та інших”, - каже Лариса Первіненко.

У 2023 році компанія відзначила збільшення запитів на оренду від українських брендів та бізнесів, що тимчасово переміщені із зон бойових дій.

Минулого року було відкрито 6 магазинів українських брендів (One By One, Bessa, Arber, 520, Vosv Gallery) і це важливий вклад в перемогу та зміцнення національних брендів, підтримку локального бізнесу. Переконання у силі та потенціалі українських компаній стає складовою стратегії розвитку “Екватор”.

Щодо динаміки товарообігу, яскраве зростання показали магазини групи Fashion +60 % та магазини техніки та електроніки +31% (середній приріст ТО по групі в порівнянні до 2022р.).

Також у минулому році мережа посилила маркетингову активність. Кількість проведених заходів було збільшено на 58%, вона сягнула 428-ми заходів.

Щодо очікувань від 2024 року, в першу чергу ми сподіваємося на якнайшвидшу перемогу та повернення до мирного життя. У планах на наступний рік оновлення фудкортів у Полтаві та Рівному, а саме: ми плануємо реконструкцію і організацію класичних фудкортів. Це дозволить урізноманітнити пропозицію для наших гостей, розширити асортимент та створити сучасний інтер'єр, що відповідає найактуальнішим вимогам сьогодення, - резюмувала Лариса Первіненко.

ТРЦ DREAM (Київ)

Керуючий директор ТРЦ DREAM Олексій Пашунов розповів, що 2023 рік продовжив тенденції 2022 року в активному розвитку та відкриттях нових магазинів українських брендів.

Так, у ТРЦ DREAM/DREAM yellow відкрились одразу декілька магазинів відомих українських брендів. Це Gepur, One by one, Merezhka, Maritel. Невдовзі очікується відкриття в оновленому та збільшеному форматі магазину CHER`17.

Щодо DREAM berry, то там поступово розширюється асортимент операторів повсякденного попиту та послуг. Вже успішно працюють магазини Bomond та Prostor, нещодавно відкрилась Meest пошта, а в 2024 році очікується відкриття ще одного великого поштового оператора.

Протягом 2023 року - в період блекаутів постійно працювали енерджи хаби в DREAM yellow та DREAM berry, де можна було зарядити гаджети та зігрітись.

Щодо заходів 2023 року - цей рік був насичений подіями, зокрема й інтерактивами.

Особливу увагу приділяли розвагам для дітей, але й про дорослих не забували – фестиваль літа, фестиваль фарб "Колор дей", Ефект бульбашки 21+, АнтиГелловін, Піжама паті (Гарік Корогодський разом з Массімо Джеларті готували смачне морозиво), також Меджик моментс та DREAM вечорниці, - поділився Олексій Пашунов.

У 2023 році відзначили ще одну важливу подію – заснування Української федерації хобіхорсингу, президентом якої став Гарік Корогодський. В листопаді в DREAM yellow було проведено свято хобіхорсингу "Конячка паті" для новачків та аматорів. У 2024 році планується й надалі популяризувати цей вид хобі, не тільки як забавку, а й серйозний вид спорту.

Протягом року команда DREAM активно займалась благодійністю: у форматі підтримки благодійного фонду "Життєлюб" та колаборації з проєктом "Kitty Tinder", де можна подарувати домівку котику, якого покинули внаслідок війни. Донатили на ЗСУ: під кожну подію в ТРЦ прив’язували певний збір.

Влітку 2023 року DREAM змінив мережу кінотеатру. Вже йдуть адаптаційні роботи у нового оператора даної локації. Назва наразі не розголошується, однак відомо, що це буде один з лідерів ринку на сьогодні.

З нетерпінням чекаємо на відкриття, яке заплановано на початок весни 2024. Також в 2024 році святкуємо важливу дату: DREAMу виповниться 15 рочків. Працюємо над розробкою концепції святкування, наскільки це буде можливо в рамках сьогодення. Сподіваємось на переможний та продуктивний 2024 рік, - підсумував Олексій Пашунов.

ТРЦ Подоляни (Тернопіль)

Тетяна Чубак, директор з розвитку ТРЦ “Подоляни”, розповіла, що основними очікуваннями і сподіваннями на 2023 рік було зберегти і втримати в умовах повномасштабної війни те що є, а саме:

  • забезпечити безперебійну роботу комплексу (враховуючи тривалі вимкнення електроенергії та інші загрози);
  • зберегти робочий колектив;
  • стати осередком стабільності;
  • зуміти вчасно зреагувати на загрози;
  • захистити відвідувачів та персонал орендарів.

2023 рік перевершив наші очікування, нам вдалося досягти наших базових безпекових цілей. До того ж ми покращили наш tenant mix, залучивши у цьому році нових орендарів: Megasport, SportCity , New Balance, Yuki , Solmar, Будинок іграшок, Ябко, Мій гаджет та Файні льоди. Загалом намагаємось постійно вдосконалюватись та покращувати всі сервіси для наших відвідувачів, приміром у 2023 році оновили санвузли, вхідну групу, поставили потужнішу електрозарядну станцію, - каже Тетяна Чубак.

Звісно всі ці зміни, як і загалом повноцінна робота комплексу цьогоріч стали можливими завдяки Силам оборони України, тож допомога захисникам є і залишиться надалі в пріоритетах торговельного центру.

Звісно складно вибудовувати чіткі плани в умовах війни і невизначеності, але у 2024 році ми прагнемо подальшого розвитку і розширення, модернізації торговельних галерей та центрального холу. Будемо продовжувати системну роботу з оновлення функціональних систем комплексу, адже нам вже 16 років.Загалом все буде залежати від ситуації, що складатиметься в Україні, - підкреслила директорка з розвитку.

ТРЦ Оазис (Хмельницький)

Директор ТРЦ Оазис Сергій Морголя каже, що аналізуючи 2023 рік з точки зору показників товарообігу, трафіку ТРЦ та активності ритейлерів у розвитку (саме розвитку, а не вимушеної релокації магазинів зі сходу України), він значно кращий 2022-го.

Ми спостерігали підвищену активність ритейлерів у відкритті нових магазинів, зміні їх розташування, а отже і зростання прибутковості. Наразі практично всі мережеві оператори, що працюють у нашому ТРЦ, повернули довоєнні показники у гривневому еквіваленті, а частина  суттєво перевищила, як в національній, так і в іноземній валюті, - додав директор.

2023 рік був доволі успішним у нових відкриттях та оновленні діючих об'єктів. Загальна площа нових магазинів у ТРЦ Оазис склала понад 2500 кв.м. (Цитрус, Sport City, EVA, ресторан Простір, AnSa (бренди: Armani Exchange, Boss, Hugo та ін), Укрзолото. 

Паралельно відбулась реконструкція з розширенням площ магазинів Comfy, Фокстрот та ВМ Техніка. Магазини Ябко, IQOS та Золотий вік змінили локації всередині ТРЦ, розширивши свої межі. Загалом зміни в ТРЦ відбулися на площі в понад 5000 кв.м.

Така активізація ритейлу та вхід у місто нових операторів ринку сприяли збільшенню відвідуваності ТРЦ (приріст трафіку на 8-10% порівняно з 2022 роком).

Щодо очікувань нашого бізнесу, то вже готовий анонсувати перше відкриття 2024-го - магазин DUNA (особливо приємно працювати та спостерігати за розвитком вітчизняних брендів, які вже суттєво посилили свої позиції на ринку і продовжують це робити) . Також очікуємо ще кілька оновлень та реконцепцій діючих магазинів. Переконаний, що в 2024 ми зможемо приємно вразити наших відвідувачів не тільки відкриттями нових магазинів, але і новими групами товарів, що у нас ще не представлені. Над цим ми працюємо, - сказав Сергій Морголя.

ТРЦ ЗЛАТА ПЛАЗА (Рівне)

Один з найбільших рівненських ТРЦ “ЗЛАТА ПЛАЗА” також поділився результатами своєї роботи у 2023 році та трохи розповів про плани на 2024-й.

Так, у 2023-му торговельний центр відвідали понад 6,45 млн гостей, що майже дорівнює рекордному показнику 2019 року.

Якісний tenant-mix, професійна робота маркетингу, відповідальна соціальна позиція, безперервне покращення клієнтського досвіду та сервісу - ключові складові потужних показників роботи і як наслідок - 2 місце на RAU AWARDS 2023 в номінації “Кращий малий ТРЦ поза містами-мільйонниками”.

Комерційний відділ постійно працює над покращенням tenant-mix, залучаючи лідерів в своїх категоріях, але утримує при цьому нульову вакантність. В ТРЦ “ЗЛАТА ПЛАЗА” відбулося 10 ефективних ротацій, зокрема відкрилися нові магазини: Solmar, Stimma, Золота країна, Bessa та інші.

У серпні був реалізований ще один важливий проект, який наблизив торговельний центр до енергетичної незалежності – на даху встановили сонячну електростанцію потужністю 200 кВт. Загалом станція забезпечить 7% загального річного споживання ТРЦ, є екологічним джерелом енергії та одним з ключових реалізованих проектів КСВ у 2023.

Команда впровадила також низку сервісів, які покращують клієнтський досвід та враховують інклюзивні потреби. У 2023 було реалізовано реконструкцію інформаційної стійки з пониженням для обслуговування людей з інвалідністю, адміністратор комунікує з людьми з порушенням слуху та мовлення, додали послуги прокату дитячого візка і крісла колісного, парасоль, повербанків. Про домашніх улюбленців теж не забули - біля одного з входів в ТРЦ з’явилась парковка для собак.

Читайте також: Budhouse Group: підсумки 2023

Директор ТРЦ "ЗЛАТА ПЛАЗА" Олександр Оверчук наголосив:

Ми пройшли багато випробувань і стали сильнішими, вистояли і рухаємося вперед. Наразі віра в перемогу та підтримка країни - обов’язок відповідального бізнесу. Тож і завдання незмінне - забезпечення робочими місцями, сплата податків, сприяння українським виробникам та безперервна підтримка Захисників.