Понад 50 заявок від стартапів: чому Fozzy Group розвиває акселераційну програму?

Одна з найбільших торгово-промислових груп України Fozzy Group, у яку входить продуктова мережа “Сільпо”, другий рік поспіль відбирає стартапи в ритейлі, логістиці, FoodTech та екології для пілотування в межах своєї групи. Цього року ритейлер отримав 56 заявок на свою акселераційну програму для стартапів Fozzy Venture Studio.

Чому один із найбільших ритейлерів країни зацікавився стартапами розповів у коментарі Forbes Шахін Мусаєв, ідеолог програми Fozzy Venture Studio.

Акселерація – це курс для стартапів, який передбачає менторство топменеджерів Fozzy Group та допомогу з розробкою продукту. 

Хочемо тримати руку на пульсі, – каже Мусаєв. – Щоб розуміти, що відбувається на ринку, і обмінюватися досвідом між командами.

Співзасновник шведсько-українського проєкту DYB Ігор Гут зазначає, що раніше у великих мережах не було мотивації впроваджувати технології, адже будь-які зміни – це великі витрати. Проте конкуренція зростає, що змушує змінюватися ритейл.

Як працює акселерація для стартапів від Fozzy Group?

Уперше Fozzy Group запустила акселераційну програму у 2024 році спільно з Українським фондом стартапів. Вона передбачає менторство від топменеджерів Fozzy Group та допомогу з R&D.

Невеличка навчальна частина є, але фокус – на пілотуванні продукту, – каже Мусаєв.

До минулорічної програми було відібрано п’ять команд, із трьома з них Fozzy Group працює досі. Це стартапи для персоналізації продажу вина Inbox.Wine, пошуку та сортування товарів в e-Commerce SortOracle та додаток Neomi, який допомагає купувати продукти в магазинах під персональний стиль харчування користувача. 

Тестування цих рішень триває з осені 2024-го, а перші результати очікуємо до кінця весни, – каже Мусаєв. – Далі компанія може стати клієнтом цих стартапів.

У лютому 2025 року Fozzy Group запустила другий набір. Із 56 заявок група планує відібрати до 20 команд, що розвивають рішення в ритейлі, логістиці, FoodTech та екології. Компанія очікує знайти мінімум два стартапи, чиї розробки пройдуть тестування всередині екосистеми Fozzy Group.

Якщо тест буде надзвичайно ефективним, то будемо вирішувати, чи продовжувати далі співпрацю з командою як їхній клієнт, – каже Мусаєв. 

Він додає, що теоретично, Fozzy Group домовлятиметься зі стартапами про non-conflict в угоді, але це залежатиме від конкретної ситуації.

Гут зазначає, що формально стартапи можуть залишатися незалежними, але на практиці великі компанії можуть встановлювати обмеження, наприклад, заборону на продаж конкурентам.

Навіщо Fozzy акселератор?

Fozzy Group – одна з 30 найбільш диджиталізованих українських компаній, згідно з рейтингом Forbes Ukraine у 2024-му. Інноваціями займається внутрішня IT-компанія TemaBit. Її виторг у 2024 році – 754 млн грн, що в 4,5 раза більше, ніж роком раніше, згідно з даними YouControl.  

Відгалуження від TemaBit – R&D‑департамент “Лабораторія Зі”. Їхня головна технологія – розумна каса на базі нейромереж та комп’ютерного зору Kissa AI. Команда орієнтувалася на досвід Amazon GO та його технології, що дозволяють ШІ визначати кількість товарів, які взяв відвідувач, і оплачувати без касира.

Fozzy Group не єдиний ритейлер, який вкладається в інновації. IT-відділ “METRO Україна” з бюджетом 460 млн грн у 2024 році створив систему METRO FastLine, що дає змогу оплачувати покупки, не викладаючи товари з візка на касу. Вона працює у п’яти магазинах компанії. 

Це суттєво пришвидшує процес покупок для клієнта та зменшує черги на касах, – повідомляла Forbes Ukraine пресслужба “METRO Україна” у листопаді 2024-го.  

Один із ключових напрямів розробок Fozzy Group, за словами керівника R&D-підрозділу Fozzy Group Андрія Янбухтіна, – магазин майбутнього. Бюджет та найдорожчі проєкти Fozzy Group не розголошує.

Корпораціям вигідніше купувати вже успішні ідеї, а не витрачати ресурси на створення власних рішень з нуля, говорить Гут з DYB. – Створювати стартап – це непередбачуваний творчий процес, невідомо, чи стане ваша ідея успішною.

Запуск традиційними компаніями акселерацій та інкубаторів для стартапів – стандартна практика у світі. 

Для корпорацій це можливість або інтегрувати технології у свій бізнес, або інвестувати в перспективні проєкти, – каже Гут.

Натомість подібні програми можуть прискорити розвиток українського FoodTech, як вважає інвестиційний директор фонду Horizon Capital Роман Черепаха. 

Читайте також: Fozzy Group запускає акселераційну програму для інноваційних ритейл-стартапів

Якщо тест із Fozzy Group буде успішним, то стартап отримає підтвердження ефективності свого продукту. Як вважає Мусаєв, це допоможе йому залучати нових клієнтів із подібним профілем та інвестиції.