Підсумки року в ритейлі та девелопменті: головне з RAU Summit 2023

У Києві 5 грудня пройшов ювілейний, десятий RAU Summit 2023. Підсумкова подія року для ритейлу та девелоперів проходила у столичному КВЦ “Парковий” і на цей раз була присвячена темі: "Рітейл 2024: Перспективи та нові траєкторії розвитку”.

Говорили про підсумки року, стратегію на наступний, логістику, соціальну відповідальність, інклюзивність та інше. Журналістка Української Ради Торгових Центрів відвідала захід, тож ми зібрали в одному матеріалі усе найцікавіше з RAU Summit 2023.

Передусім із вітальним словом виступили голова Асоціації ритейлерів України Андрій Жук та віце-прем’єр міністерка та міністерка економіки Юлія Свириденко. Очільниця Мінекономіки подякувала ритейлу за роботу у надскладних умовах.

Уряд буде підтримувати бізнес, який працює "в білу" і для нас це принципово, тому що усі податки та збори, які ви сплачуєте, йдуть на фінансування армії, для нас це критично важливо, - зазначила Свириденко.

Також міністерка наголосила на проблемі так званого структурного безробіття, розповіла про програму навчання від Мінекономіки "Ваучер" і нагадала про державну програму кредитування 5-7-9, якою можуть скористатися українські підприємці.

img 5738 scaled | 1

"Курс Лідера. Підсумки року та стратегія 2024"

Першою сесією на саміті була панельна дискусія "Курс Лідера. Підсумки року та стратегія 2024", під модерацією СЕО YASNO Сергія Коваленко

На ній обговорювали поточні логістичні складнощі на польському кордоні, проблему нестачі персоналу та очікування від наступного року.

CEO групи компаній ОККО Василь Даниляк розповів, що автотранспорт для логістики у галузі АЗК був завжди дорожчим, тож компанія користується переважно залізницею. Саме тому блокування польського кордону не критично вплинуло на діяльність мережі заправок.

У “Аврора” ситуація кардинально інша, каже СЕО та співвласник ритейлера Тарас Панасенко, станом на зараз, машина з товарами для компанії стоїть на кордоні в середньому 7-10 днів. Проблема є не лише з імпортом товарів, а і з місцевим виробництвом, адже сировину для створення деяких найменувань теж завозили з-за кордону.

Також піднімали питання зміни портрету споживача. Попри депопуляцію, СЕО мережі аптек АНЦ Микола Щербина звернув увагу на те, що у мережі змінилося ядро цільової аудиторії, тепер це переважно молоді жінки. Відчувається і те, що в країні стало значно менше людей. Втім, кількість активних клієнтів поступово повертається на довоєнний рівень. 

Також СЕО підкреслив, що конкуренція на ринку росте і головне поле битви - цінова політика, виживе на ньому лише найвитриваліший. 

CEO COMFY Ігор Хижняк розповів про планування дій мережі на майбутнє. За словами спікера, основними цінностями у цьому питанні для компанії є швидкість, простота, самоіронія та сміливість.

Коли ти все пропускаєш через цю базу - рішення дуже легко і швидко приймається.

Щодо зростання в умовах війни, Хижняк звернув увагу на проблему чорного ринку, який активно розвивається. Так, 75% айфонів в Україні сьогодні продаються "в чорну". Він закликав споживачів купувати відповідально, а девелоперів, асоціації та правоохоронців слідкувати за цією ситуацією. 

Василь Даниляк звернув увагу на ще одну проблему - пошук відповідального підрядника на будівельні та оздоблювальні роботи. На одному з обʼєктів компанії цього року тричі усю бригаду будівельників мобілізували до війська.

1 scaled | 2

Прогноз на 2024

Тарас Панасенко виділяє проблему з набором персоналу. Дуже складно знаходити чоловіків, адже для працевлаштування потрібні документи про військовий облік. 

Ігор Хижняк підкреслює, що браку робочих місць немає, однак теж говорить про брак робочої сили. Для покращення цієї ситуації топ-менеджер закликає бути більш людиноцентричним - питати працівників про проблеми, вирішувати їх та заохочувати свій персонал. 

У фарм-ритейлі питання працівників ще гостріше, підкреслює Микола Щербина. Адже для того, щоб працювати в аптеці, працівник повинен мати спеціальну освіту та кваліфікацію. З кожним роком ситуація буде ускладнюватися, конкуренція за персонал зростатиме.

Соціальна відповідальність бізнесу. Інклюзивність, працевлаштування та психологічна підтримка.

Керівниця проєкту з розвитку та інтеграції нових професій “МХП” Поліна Тіщенко провела наступну панельну дискусію, особливо актуальну для України в умовах війни.

Ігор Рубан, керівник Департаменту персонального лікарського сервісу “Діла” є також ветераном війни з рф, тож передусім він подякував волонтерам та відповідальному бізнесу, який реагував на потреби військових. 

Щодо адаптації ветеранів, які повертають до цивільного життя, першим питанням експерт виділив збереження робочого місця, поки працівник на фронті. Багато компаній зробили цей ціннісний вибір, але якщо трансформація так і не відбулась - це відобразиться і на робочому місці. 

Я прихильник того, щоб була підтримка ветеранів, аж до квот, тому що з фронту повернуться тисячі людей.

Міністерка соціальної політики України Оксана Жолнович наголосила, що люди є головним та найціннішим ресурсом кожного бізнесу.

Жолнович нагадала, що в Україні є квота на працевлаштування людей з інвалідністю і Міністерство працює в цьому напрямку.

2 scaled | 3

Заступник голови правління Ощадбанку Антон Тютюн розказав про практики фінустанови у забезпеченні інклюзивності, сьогодні це:

  • робота у прифронтових регіонах, де інколи не працює жоден інший банк;
  • вибудовування інклюзивного ставлення всередині та ззовні компанії на базі досвіду західних країн та інтерв'ю з ветеранами;
  • комунікаційна безбарʼєрність у рамках якої персонал банку навчається спілкуванню з людьми з інвалідністю, враховуючи потреби останніх;
  • цифрова безбарʼрність - можливість отримати максимальну кількість послуг без потреби йти до відділення.

На дискусії також виступав CEO ГО Військова школа "Боривітер" Орест Білоус, діяльність ГО полягає у підготовці військових до відправлення у зону бойових дій, роботі над реформуванням галузі та психологічній підтримці захисників.

Останнім часом організація приділяє велику увагу працевлаштуванню військових у своїх структурах. Це допомагає краще адаптуватись у цивільному житті. 

Аналітика та прогнозування. Що врахувати у бізнес-планах на наступний рік

В рамках третьої сесії відбулася низка окремих виступів спікерів. Першою виступала керівниця напрямку аналітики Retail Association of Ukraine Яна Єрмакова.

Вона представила ексклюзивні аналітики асоціації. У дослідженні "Географія ритейлу" йдеться про відновлення роздрібних точок у різних регіонах з початку повномасштабного вторгнення.

3 scaled | 4

За словами спікерки, загальна кількість працюючих точок у жовтні 2023 року перевищує 17 тисяч, що дорівнює 101,9% від довоєнного рівня. За 20 місяців вторгнення ця сфера економіки приросла на 30,9%. В галузях ритейлу це виглядає так:

  • фуд ритейл (працює понад 5 тисяч магазинів, 100,2% від довоєнного рівня);
  • non-food ритейл (3715, 110%);
  • аптеки (4422, 116%);
  • фешн (668, 91%);
  • електроніка та побутова техніка (954, 88%);
  • АЗК (1476, 94%);
  • ювелірний ритейл (954, 73%);
  • будматеріали (164, 114%).

Друге дослідження було присвячене зміні споживчого попиту в фуд-ритейлі у 2023 році, порівняно з 2021-2022 рр, його представили Co-founder та CEO Num8erz Андрій Шевчук та співвласник і керівник досліджень компанії Денис Ромаш.

4 scaled | 5

Отже, цьогоріч, згідно з даними дослідження, відзначається тенденція до повернення трафіку та пожвавлення промоактивностей. Найбільш чутливе зниження трафіку відносно довоєнного періоду фіксується на сході (-20%), а найбільший приріст на півночі (без Києва), +8%. Зростання індексу цін є в усіх регіонах, найбільше - на сході (+45%) та в центрі (+54%), в середньому по країні - 26%.

Головна економістка та директорка аналітичного департаменту Dragon Capital Олена Білан розповіла про макроекономічний прогноз на 2024 рік. Загальні тенденції - оптимістичні, спікерка зазначає, що цьогорічне зростання здивувало її.

Бізнес почуває себе набагато краще, ніж у 2022, але в другій половині цього року економіка вийшла на своєрідне плато. Тобто не відзначається ані різкого зростання, ані різкого падіння. Серед проблем Білан виділяє нестачу трудових ресурсів, яка впливатиме на бізнес і наступного року.

5 scaled | 6

Втім, є оптимістичні прогнози щодо споживання, люди втомилися утискати себе в усьому і більше готові до значних покупок. Очікується, що у 2024-му прискориться інфляція, однак і зарплати будуть зростати, зважаючи на дефіцит працівників.

У 2024 році є два важливих фактори для зростання економіки - це робота тимчасового морського зернового коридору та розвиток військово-промислового корпусу.

Інновації та масштабування. Кейси рішень для ритейлу

Олександр Назарук, керівник напрямку з продажу рішень в ритейлі компанії "Київстар" розповідав про вибір вдалої локації для торговельної точки.

Спікер поділився кейсом з практики компанії, йдеться про вітчизняного виробника, який намагався вийти з онлайну в офлайн та відкрити точки в столиці.

Аналіз бізнес клімату здійснювався за допомогою так званої теплової карти, на яку Київстар наніс усіх своїх абонентів. На мапу також додали: конкурентів клієнта, потенційну ЦА та торговельні точки, що дозволило правильно розрахувати подальшу експансію.

6 scaled | 7

Комерційний директор сервісу цифрових рішень для бізнесу "Вчасно" Костянтин Юрченко, навпаки, розповів про те, як відкрити офлайн магазин віддалено.

Основними інструментами спікер вважає:

  • перехід на електронні контракти;
  • перехід на електронні товарні та транспортні накладні;
  • правильний найм співробітників віддалено;
  • використання програмних РРО, а не залізних кас.

7 scaled | 8

Sales Director Creatio Дмитро Миленко виступив із темою "Стратегія застосування No-code інструментів у вашому бізнесі, а завершив сесію COO at eSputnik Олексій Данченко із розповіддю про персоналізовані комунікації в e-commerce та ритейлі.

Так, головним каналом комунікації ритейлерів зі споживачами залишається email розсилка, однак його наздоганяють мобільні "пуші". Споживачі виявляють більшу готовність ділитися персональними даними, тож бізнес може більш ефективно використовувати цей канал для якісного персоналізованого підходу.

Сучасні та сміливі. Учасники рейтингу FORBES UKRAINE - NEXT 250. Українська перспектива

Модератором сесії від бізнес-видання став директор з маркетингу АЗК WOG Геннадій Карлінський, а учасники панельної дискусії розповіли про свої успіхи, подальшу експансію та вплив війни.

8 scaled | 9

Засновник, співвласник та СЕО мережі Lviv Croissants Андрій Галицький зазначив, що після початку повномасштабної війни компанія дуже серйозно масштабувалася - кількість відкритих закладів сягнула 40. Цьому сприяла можливість зайти на недоступні раніше майданчики.

Якщо говорити про нашу експансію в Україні, наш єдиний конкурент це McDonald's. Зараз McDonald's теж масштабується, тож наш другий горизонт це формат із драйвом, ми рухаємось у цьому напрямку, - поділився бізнесмен.

Співзасновник CHER’17 Іван Кришталь каже, що 2022 рік видався вдалим для ритейлера. CHER’17 збільшили кількість персоналу вдвічі та відкрили магазин у самому центрі Києва.

Причиною успіху став тимчасовий відхід з країни міжнародних брендів, який привернув увагу до вітчизняного бізнесу.

Українські бренди виросли, зайняли нішу того ж самого Inditex. І те що вони пішли з нашого регіону - дало можливість познайомити споживачів з українським.

Юлія Томусяк, засновниця та партнер FAMO, Pinky теж відзначила, що у 2022 році для компанії відбулися наймасштабніші зміни - відкрилося власне швейне виробництво та змінився профіль роботи.

Наразі магазини компанії на 55% забезпечуються за рахунок власного виробництва. Мультбрендингові магазини Pinky стали ще одним новим напрямом, відкритим під час війни. За два останніх роки мережам FAMO та Pinky вдалося відкрити 15 магазинів, наразі компанія відкриває по дві точки щомісяця.

Українські бренди дуже гнучкі, дуже швидко підхоплюють тренди. Якщо міжнародному ритейлеру потрібно кілька місяців на те, щоб привезти щось нове в Україну, ми можемо зробити це набагато швидше.

Перед останноью сесією зі зверненням до бізнесу виступив солдат НГУ, засновник і СЕО консалтингової компанії Urban Experts Віталій Бойко. Спікер нагадав про важливість підтримувати армію з усіх боків та закликав долучитись до збору 14 млн грн на FPV-дрони для бригади “Буревій” шляхом купівлі дисконтних сертифікатів. 

9 scaled | 10

Ринок торговельної нерухомості

Директорка з концептуального розвитку компанії "Епіцентр К" Вікторія Зеленська виступила з презентацією про трансформацію та майбутні концепції ритейлера.

Трансформація компанії розпочалася ще у 2019 році, зі створення окремого відділу. Вона передбачала просування нетипових торгових напрямків, об’єднання усіх інших бізнесів мережі під дахом одного ТЦ.

Наразі “Епіцентр” сфокусувався на ядрі своєю цільової аудиторії - людях 30-40 років, сьогодні об’єкти компанії позиціонуються як торговельні центри з повним спектром послуг, а не будівельні гіпермаркети. Тому для кожного торгового напрямку розробили окрему айдентику, сьогодні таких більше 40. Найуспішнішим з проєктів є галереї дизайну “ДЕКО”.

Звернули увагу і на дизайн, щоб відвідувачі отримували більш емоційний досвід покупок. Також компанія розробляє нову структуру будівель своїх ТЦ, повністю відповідатимуть новим підходам два перших повноцінних ТРЦ від “Епіцентру” у Київській області.

10 scaled | 11

Комерційний директор ТРЦ Victoria Gardens Олександр Буркацький говорив про адаптацію, ротації та благодійність.

За його словами, торговельний центр готувався до війни, тож усі рішення ухвалювалися дуже швидко. Одним з таких рішень було часткове відкриття одразу після початку повномасштабного вторгнення, вже 1 березня відбулося відкриття повноцінним складом. Станом на листопад 2023 року Victoria Gardens заповнений на 100%.

До блекаутів девелопер також був готовий, у ТРЦ вже було 4 потужних генератори, згодом докупили ще два. Цієї чорної п’ятниці у Victoria Gardens встановили рекорд відвідуваності - 40 тисяч гостей на день.

11 scaled | 12

Комерційний директор вінницького ТРЦ Sky Park Станіслав Шульга присвятив свій виступ викликам, ризикам та розвитку під час війни.

Повномасштабне вторгнення зробило Вінницю другою домівкою для багатьох українців, а також - українського бізнесу. До міста приїхали орендарі з Луганської, Донецької та Харківської областей, деякі з них відтепер представлені у Sky Park.

Торговельний центр не припиняв роботу взагалі, а вже у квітні 2022-го працювало понад 80% орендарів. Наразі відвідуваність же перевищила показники довоєнного 2021 року.

12 scaled | 13

Панельна дискусія “Ефективність та економіка ТРЦ” стала заключним обговоренням вечора, її модератором був генеральний директор ТРЦ Riviera Shopping City Андрій Бринзило.

Комерційна директорка Dragon Capital Property Management Наталія Кравець порівняла відвідуваність торговельних центрів у 2021 та 2023 роках і зазначила, що майже в усіх проєктах компанії вона повернулась на довоєнні показники або перевершила їх, це ж стосується і товарообороту.

Генеральна директорка ТРЦ Respublika Park Юлія Щаслива зазначила, що показники відвідуваності мегамолу порівнювали у жовтні 2023 року до грудня 2021 року, так, у жовтні відвідуваність склала 1 570 000, а у довоєнному грудні 1 540 000. У листопаді трафік сягнув 1 670 000, причинами стали так звана Чорна п’ятниця та відкриття магазинів H&M та Half Price.

За її словами, девелопмент дуже чекає повернення Inditex, однак розуміє, що після цього відбудеться перерозподіли споживачів між наявними магазинами.

Читайте також: ТРЦ Nikolsky у Харкові повністю відновлено

БФК Gulliver на початку 2022 року встановив нову систему обліку відвідувачів, розповіла генеральна директорка Ірина Круппа. За допомогою неї рахуються виключно унікальні гості, тобто якщо вийти і зайти в ТРЦ кілька разів на день, відвідувача порахує лише один раз. 

Рената Якубченієне, генеральна директорка ТРЦ і БЦ Retroville, який постраждав на початку вторгнення, однак був відновлений, розповіла, що майже у всіх орендарів виріс товарообіг у гривні, а в доларах - у половини операторів. Відвідуваність б’є рекорди, а заповненість ТРЦ після ремонту становить близько 85%.