Перше інтерв’ю Марти Труш після призначення на посаду СЕО “Ашан”

У березні 2023 року СЕО “Ашан Україна” вперше за 15 років стала українка, а не експат. Керівничкою філії стала Марта Труш, жінка дала перше інтерв’ю з моменту призначення виданню Forbes.

Нова СЕО отримала посаду в непрості для компанії часи, буквально за кілька днів до призначення рітейлер потрапив у великий скандал.

Французьку мережу звинувачують в постачанні товарів для російських військових на окупованих територіях України після 24 лютого 2022 року. До того ж, “Ашан” потрапив у список міжнародних спонсорів війни НАЗК.

За словами Труш, материнська компанія проводить розслідування.

Чи повідомляв французький офіс про можливість війни?

Марта Труш відповіла, що у компанії не вірили до кінця, але в грудні все ж створили кризовий комітет, який курував департамент, що відповідає за продовження бізнес-процесів.

У лютому компанія ще раз переглянула свій план на випадок форс-мажорів, зокрема закупила товари першої необхідності на три місяці вперед з урахуванням підвищеного попиту. Але через ажіотаж запаси розкупили за три дні.

Також було визначено центр управління, які топменеджери до нього входять, що саме він прийматиме та які видаватиме рішення.

За словами СЕО, зараз керівники магазинів мають більше свободи, можуть самостійно ухвалювати рішення щодо відкриття чи закриття торгових точок.

Але усі інші процеси досі є централізованими.

Автономність – це сильний бік бізнесу, але фінансові рішення або безпекові, особливо під час війни, не можна відпустити. Наприклад, відправлення товарів чи їх вивезення з торгових точок, які перебувають у зоні бойових дій чи окупації. Або ж рішення щодо припинення роботи магазину в прифронтових зонах. Іноді працівники на емоціях кажуть: «Ми будемо до кінця». Але вже небезпечно, і доводиться блокувати їхню роботу. Це жорсткі рішення, – каже Труш.

Як вдалося вистояти?

На початку великої війни компанії довелося перебудувати логістичні ланцюжки і збільшити власний імпорт з польських, угорських і румунських складів.

Також, щоб мати товар в магазинах співробітники забирали його власними машинами від постачальників.

Протягом року війни ми повернули товари понад 1400 постачальників, з яких більш ніж сотня – нові контракти з виробниками та фермерами. Довоєнний асортимент повністю ще не відновили. Наприклад, складно з молочними продуктами, – розповідає керівничка “Ашан Україна”.

Як блекаут вплинув на продукти?

СЕО рітейлера розповіла, що в одному з супермаркетів Києва довелося списати продуктів на 1 млн грн через непланове відключення світла.

Генератори не можуть стати повноцінною заміною, оскільки працювати на них у три–шість разів дорожче, ніж на мережевому електропостачанні.

Гіпермаркети зачиняються, якщо немає електроенергії або лунає тривога, товари недопродаються і, відповідно, ми зменшуємо ціну, щоб розпродати, або списуємо зіпсований товар. Маржинальність падає, і це замкнуте коло, – пояснює Труш.

Збитки за 2022 рік

З 2018 року “Ашан Україна” був збитковим (окрім 2021 року), цьогоріч компанія очікує більший мінус, ніж у попередні роки, третина цих збитків – через закриття та пошкодження магазинів.

Три магазини мережі постраждали і не працюють у Харкові, Одесі та Києві. 

Власні торгові марки

Рітейлер продовжує розвивати власні торгові марки, наразі їх частка сягає 10–11%, але до кінця 2023-го “Ашан” хоче мати приблизно 15% показник.

Є проблеми, але коли ми гарантуємо постачальнику купівлю певного обсягу товару під власною торговою маркою, він може спокійніше виготовляти продукцію, – розповідає українка.

Російське питання

Материнська компанія відмовляється припиняти бізнес в рф, але масових звільнень чи саботажу серед працівників української філії не було.

Відкритість із першого дня – це те, що нас відрізняє від інших бізнесів, які належать Асоціації сімʼї Мюльє. Нам боляче як українцям. Позиція материнської компанії полягає у тому, що основна місія – годувати й підтримувати населення, – пояснює Труш.

На зауваження про те, що “Ашан” далеко не єдиний продуктовий рітейлер в рф, Марта Труш відповіла, що глобальний офіс теж міг зупинити українські магазини, але не зробив цього.

Материнська компанія влила додаткові 25 млн доларів, щоб “Ашан Україна” міг виплачувати зарплати, платити постачальникам та закуповувати продукти й інші товари.

Завдяки цьому рітейлеру вдалося не затримувати зарплати та навіть підвищити їх в середньому на 10%.

Позицію вже висловлено, і ми її знаємо, і її наразі не буде змінено. Ми концентруємося не на тому, що болить, а на тому, де можемо допомогти українцям. Ми працюємо, заплатили майже 1 млрд грн податків, надали сотні тисяч гарячих обідів, тонни товарів як допомогу захисникам і населенню, – сказала СЕО компанії.

Чи переконував центральний офіс у правильності своєї позиції? 

Труш запевнила, що її ніхто не переконував. Все що робить вона та близько 5 тисяч співробітників цінно для них і корисно для економіки.

Звісно, думати про те, що місія годувати населення так само стосується Росії, нібито нормально, але це боляче.

Як спілкуються з центральним офісом?

Офіси перебувають у постійному діалозі, на початку лютого в Україну навіть приїжджав президент компанії Ів Клод, який відвідав магазини у Львові та Києві. 

Він був приємно вражений, що, попри війну, у торгових точках є широкий асортимент продуктів, навіть сезонних. Фактично цей візит і засвідчив віру та впевненість. Це найбільший сигнал з боку материнської компанії про те, що є віра в Україну і подальший розвиток, незважаючи на війну, – розповідає керівничка українського підрозділу.

Внесення у список спонсорів війни

Труш наголосила, що це рішення НАЗК не стосується українського підрозділу, але може завдати репутаційних втрат.

Ми спілкуємося зі співробітниками, і вони запитують, що це означає та чи не закриють через це компанію. І це попри високу лояльність до компанії. Ми проводимо постійні опитування залученості та задоволеності працівників, цей показник зростає, – каже Труш.

Але питання незадоволеності позицією материнської компанії серед клієнтів теж залишається через що є певний їх відтік.

Заклики до звільнення особливо “тішать” Марту Труш. Про це легко говорити, але не так просто зробити, наголошує жінка.

Журналістське розслідування 

Усередині групи був шок, коли було оприлюднено розслідування, що свідчить про факти постачання продуктів російським військовим.

Материнська компанія веде розслідування щодо деяких фактів, але український офіс до нього не долучений.

Брати участь не планують через намагання відмежувати себе від країни-агресора. Російський офіс намагався контактувати з українським, але “Ашан Україна” проти.

Перспективи розвитку

Французька компанія поступово переходить від формату гіпермаркетів до менших торгових площ. Україна теж зараз сфокусована на менших форматах, але, запевняє Труш, це не загроза для гіпермаркетів.

Це спосіб стати ближче до покупця, загалом компанія має вже 18 таких торгових точок.

А от магазини без касирів з’являться ще не скоро.

Ми не плануємо збільшувати кількість кас самообслуговування в найближчі два роки, бо є більш прогресивні технології, наприклад selfscan. Тобто покупець відскановує товар та кладе його у кошик. Ми тестуємо технологію кілька місяців, але є проблеми зі скануванням чи зчитуванням цін.

У “Ашан” був повністю автономний магазин у ЖК “Комфорт Таун”, який до війни працював цілодобово, але через комендантську годину це неможливо. Також є проблема з потоками покупців, не лише у цьому ЖК, а по всій країні.

Онлайн-торгівля

На початку повномасштабної війни був обвал замовлень через проблеми з асортиментом, людьми та доставкою. Іноді працівникам доводилось йти пішки, щоб відкрити магазини.

Вересень став вихідною точкою до покращення. Але різкого зростання онлайн-продажів ми не помітили, попри те, що маємо 42 магазини і доставляємо продукти по всій країні, зокрема з партнерами. Тішить, що доставку продуктів замовляють жителі деокупованих територій. Наприклад, ми доставляли продукти зі столичного магазину в звільнений від окупантів Херсон.

Протягом 2022 року онлайн-продажі зросли на 7%. Також під час війни продажі зростали і падали у певні періоди.

Наприклад, у Львові були випадки зростання на 20–50%, а минулого тижня західні міста посунули Київ, на який до війни припадало 57% продажів.

Найбільше за рівнем продажів зріс Львів, а у східних містах, а саме – Харкові, Запоріжжі, Кривому Розі та Дніпрі – товарообіг впав на 4%. 

У чому просунулися?

Це В2В-продажі, де у компанії з’явився новий клієнт – благодійні фонди, які закуповують продукти для гуманітарної допомоги.

Оскільки загальний товарообіг мережі у 2022-му впав на 27%, то частка B2B при цьому зросла вдвічі.

Плани на 2023 рік

Вистояти! Перед нами виклики – іміджеві ризики та фінансові збитки, бо мінус буде глибоким. Це для мене важлива боротьба, адже обидва фактори взаємопов’язані. Я шукатиму нові напрями, цікаві партнерства, щоб поєднати онлайн-торгівлю з нашими фізичними магазинами, – обіцяє Труш.

Цьогоріч мета компанії стати фіджитальним лідером на ринку України, розвивати формат мінімаркетів Pick Up Point, який запустили 2020 року. Закривати гіпермаркети не планують.

Джерело: Forbes