Олександр Колб, Promodo: ритейл – паливо та кровоносна система для економіки нашої країни

Генеральний директор компанії Promodo Олександр Колб розповів, як українські online-ритейлери зустріли повномасштабну війну, завдяки чому зростає популярність online-шопінгу та дав прогноз щодо розвитку ринку на 2024 рік.

Про це та інше топ-менеджер розповів у колонці для Forbes. Українська Рада Торгових Центрів пропонує найцікавіше з матеріалу.

Ритейл – паливо та кровоносна система для економіки нашої країни. І як тут не говорити про online-складову цього бізнесу, коли частка великих гравців може досягати 30–40% всіх продажів?.

Онлайн-ритейл під час війни

За словами Колба, Rozetka, "Нова пошта", "Епіцентр", Intertop, "Алло", Comfy та інші відомі ритейлери з початком повномасштабної війни взяли на себе логістичний тягар і забезпечення українців усім необхідним.

Втім, наголошує експерт, кожна криза є часом зародження молодих та амбіційних нових гравців у ніші. Це означає, що сьогоднішні виробники дронів, майстерні з пошиття одягу чи інші постачальники товарів для армії – майбутні ритейл-гравці, які матимуть величезний вплив на відбудову країни.

Ми як маркетингова агенція, що працює з e-commerce-лідерами в Україні з 2004 року, можемо відзначити неабияку "живучість" нашого бізнесу. Глобальна фінансова криза 2008-го, Майдан 2013–2014 рр., COVID-19 та повномасштабна війна "загартовують" бізнес, роблять його унікальним. І результатом турбулентності зовнішнього середовища є те, що Україна сьогодні має один з найкращих ритейлів у світі з надвисоким рівнем сервісу та якості. Українці, які багато подорожують і мешкають за межами країни, могли в цьому неодноразово переконатись, - каже Колб.

За даними компанії Statista, обсяг онлайн продажів в Україні за 2021 рік сягнув 3,89 млрд доларів. Тоді Україна посіла 21-е місце серед країн Центральної та Східної Європи.

Натомість лідерами в галузі є Велика Британія, Франція та Німеччина з обсягами 254, 123 та 100 млрд відповідно.

Це означає, що попри популярність e-commerce, Україна ще на початку розвитку online-покупок порівняно з іншими європейськими країнами, не кажучи про Сполучені Штати.

ef78620a9708dc59385188d074dbd615 | 1

Тенденції ринку e-commerce у воєнний час

Також СЕО Promodo відзначив такі тенденції:

  1. у 2023 році українці витратили на онлайн-покупки 182 млрд грн, що на 21% більше, ніж у 2022-му;
  2. майже 10 млн українців купують товари онлайн, з них 1,5 млн зробили свою першу покупку в інтернеті саме у 2023 році;
  3. у гривні електроніка залишається найбільш дохідною нішею онлайн.
  4. дитячі товари падають рік до року й, за прогнозом, у найближчій перспективі не зростатимуть через масовий виїзд жінок з дітьми за кордон. 

Про це також каже Владислав Чечоткін, співзасновник Rozetka. За його словами, у 2023 році в Rozetka зросли продажі в майже усіх категоріях товарів. Найбільше приросли: "Корм для кішок" (+30% до 2022-го), "Кабелі та адаптери" (+42% до 2022), "Чохли для смартфонів" (+30% до 2022), "Пральні засоби" (+25% до 2022), "Кава" (+35% до 2022).

Читайте також: Попит на комерційні приміщення у житлових будинках впав, але є виключення – експерт

Ми прогнозуємо зростання online-продажів щонайменше на 25% у 2024 році. І це надає оптимізму на повоєнне оновлення бізнесу й утримання планки лідерства в сервісній частині e-commerce в Європі – завдяки ЗСУ, стійкості сталих гравців і конкуренції та стандартів серед нових, - резюмував Колб.