Олег Вишняков, Ultramarket: логістика у ритейлі стикатиметься з викликами

Почесний Консул Держави Ізраїль у Західному регіоні України, бізнесмен, власник мережі гіпермаркетів Ultramarket Олег Вишняков у колонці для NV Бізнес розповів про прогрес та виклики, з якими стикатиметься логістика у ритейлі.

Впровадження сучасних технологій у логістиці є ключовим для ритейлерів, які прагнуть бути конкурентоспроможними та відповідати очікуванням споживачів.

За його словами, логістика завжди була невіддільною частиною роздрібної торгівлі, забезпечуючи переміщення товарів від виробника до полиць магазинів чи дверей споживачів. У сучасному світі логістика стає ще більш важливою, оскільки технологічні інновації відкривають нові можливості для ефективності, прозорості та задоволення клієнтських очікувань.

Уявіть собі ритейл без злагодженої логістики: магазини залишаються без товарів, онлайн-замовлення затримуються, а клієнти розчаровуються. Логістика забезпечує рух товарів на кожному етапі ланцюга постачання, починаючи від складів і закінчуючи кінцевим споживачем, - зазначає Вишняков.

Пандемія COVID-19 продемонструвала слабкі місця у традиційних логістичних системах, водночас прискоривши цифровізацію галузі. Відстеження в реальному часі, аналітика та використання штучного інтелекту (ШІ) стали обов’язковими інструментами для забезпечення стабільності постачання. За даними EY, багато компаній були змушені оперативно впроваджувати інновації, щоб відповідати новим умовам.

Наприклад, компанія Cathay Cargo розробила систему Ultra Track, яка дозволяє контролювати умови перевезення, такі як температура, вологість і рівень освітлення. Такі інновації є особливо важливими для ритейлерів, які працюють із чутливими до умов зберігання товарами, наприклад, продуктами харчування чи фармацевтикою, - додав Олег Вишняков.

Штучний інтелект та автоматизація логістики ритейлерів

ШІ та автоматизація змінюють принципи роботи логістики у ритейлі. Прогнозування попиту, оптимізація маршрутів доставки та автоматизація складів допомагають ритейлерам зменшувати витрати, уникати затримок і покращувати обслуговування клієнтів.

Наприклад, системи на основі ШІ можуть аналізувати великі обсяги даних і прогнозувати попит, дозволяючи уникати перевантажень на складах або дефіциту товарів, - каже Вишняков.

Робототехніка також стає невід'ємною частиною сучасних складів. Роботи допомагають сортувати, пакувати та транспортувати товари, зменшуючи витрати часу та кількість помилок. Крім того, автономні транспортні засоби відкривають нові можливості для доставки товарів у складних умовах.

Українські ритейлери також відчувають на собі вплив світових тенденцій у логістиці. Наприклад:

  • Rozetka інтегрує технології для вдосконалення системи доставки, забезпечуючи швидше та прозоріше обслуговування клієнтів.
  • “Нова Пошта” активно впроваджує автоматизацію складів і системи даних для відстеження посилок, що дозволяє ефективніше працювати навіть у пікові періоди.
  • Ultramarket інвестує у прогнозування попиту, що зменшує втрати через надлишок або нестачу товарів.

Майбутнє логістики у ритейлі

Як пише Financial Times, технологічні інновації продовжують відкривати нові горизонти для ритейлу. Інвестиції у стійкі практики, автоматизацію, робототехніку та цифрові платформи стануть ключовими напрямами розвитку. Стійкі, прозорі ланцюги постачання більше не є розкішшю, а стають необхідністю.

До 2027 року у світі прогнозується значне зростання глобального ринку доставки за допомогою дронів. Зокрема, до кінця зазначеного періоду обсяг ринку може досягти 4,35 млрд доларів.

rytejl 4 | 1

Виклики логістики

Попри значний прогрес, логістика у ритейлі стикатиметься з викликами. Фрагментація систем, різні регуляторні вимоги та неоднаковий рівень технологічного розвитку створюють бар'єри для інтеграції інновацій. 

За словами Вишнякова, ініціативи, такі як ONE Record від IATA, спрямовані на стандартизацію даних, але їх впровадження потребує часу (ONE Record — це стандарт обміну даними, створений для підвищення ефективності, прозорості та співпраці в індустрії авіаційних вантажних перевезень. Він є наступним етапом цифровізації цієї галузі після впровадження програми e-freight у 2005 році, що призвела до появи електронної авіаційної накладної (e-AWB), яку нині використовують для більшості вантажів).

Водночас зростання економік у країнах, що розвиваються, та збільшення середнього класу створюють новий попит на товари. Це вимагатиме від ритейлерів ще більшої оперативності, прозорості та стійкості, - додає Олег Вишняков.

rytejl 5 | 2

Читайте також: Криза сфери доставки: чому логістика потерпає від нестачі кур’єрів

За його словами, логістика є серцем ритейлу, і її трансформація визначатиме майбутнє галузі. Технологічні інновації, такі як ШІ, автоматизація та цифрові платформи, відкривають нові можливості для ефективності та прозорості. Ритейлери, які готові інвестувати у ці зміни, не лише забезпечать собі конкурентні переваги, але й стануть лідерами у своїй сфері.