Оборот роздрібної торгівлі України знизився
Незважаючи на те що Держслужба статистики України ще не підбили підсумки обороту роздрібної торгівлі за 2022 рік, експерти ринку вже відзначають зниження цього показника через війну.
За попередніми оцінками аналітиків компанії UTG обсяг обороту роздрібної торгівлі у 2022 році впав майже на 5 п.п та у грошовому еквіваленті скоротився на 53 058 млн грн у порівнянні з показником попереднього року.
«Зрозуміло, що результати діяльності роздрібних операторів залежать від загальної ситуації в країні. Причини спаду пов’язані перш за все з воєнними діями, які призводять до кризових явищ загалом в економіці України та спаду роздрібної торгівлі зокрема», — підкреслює Костянтин Олійник, керівник Департаменту стратегічного консалтингу компанії UTG.
Згідно його висновків, у 2022 році роздрібна торгівля зіткнулася з цілою купою негативних наслідків. Перш за все це масовий відтік населення за кордон, який призвів до значного скорочення попиту у країні. Також через повністю або частково знищені ТРЦ в результаті обстрілів, багато операторів були вимушені зробити релокацію зі сходу на захід. Це спровокувало колапс РТО в регіонах бойових дій та його приріст у спокійних областях західної України. По третє — міграція забезпечених жителів Києва, Харкова та Дніпра до більш безпечних регіонів показала невідповідність попиту та пропозиції брендів, які є у наявності на західній Україні.
До того ж, у 2022 році спостерігалось падіння добробуту громадян на тлі значного зростання доходів у військових. Що призвело до адаптації споживчих переваг. Але непередбачуваність завтрашнього дня так чи інакше призвела до відмови від дорогих покупок (квартир, автомобілей, ремонтів, закупівлі меблів та побутової технікі), неможливості подорожей.
В той же час є і позитивні для рітейлу моменти. Наприклад, стрімка евакуація жителів у зимову пору року з обмеженим набором теплих речей призвела до вимушеної закупівлі легшого одягу та взуття. Також стрімка девальвація гривні та інфляція призвели до масового викупу залишків товарів зі складських запасів до переоцінки. Окрім цього спостерігався ажіотажний попит на незвичні товари: ліхтарі, сонячні панелі, зарядні станції, генератори, буржуйки, радіатори, акумулятори та інше.
Враховуючи все вищесказане, експерт прогнозує подальшу оптимізацію торгових мереж та кількості діючих магазинів, що буде виражатися в зосередженні операторів виключно на прибуткових об’єктах та закритті збиткових. Окрім цього, за даними аналітиків, через відсутність фінансування для розвитку, продовжуватиметься тенденція уповільнення експансії мережевих операторів та перенесення ризиків на девелопера.
Читайте також: Дослідження KSE Institute: скільки світових компаній відмовляються піти з рф