Новий СЕО RDA Андрій Лотоцький розповів про плани на 2023-й і тренди на ринку комерційної нерухомості
Новий СЕО консалтингової компанії Retail&Development Advisor Андрій Лотоцький розповів про розвиток бізнесу в умовах повномасштабної війни, тенденції на ринку рітейлу і торговельної нерухомості, а також плани компанії на 2023 рік.
Раніше Лотоцький був відомим за роботою на керівних постах провідних українських рітейлерів, зокрема Золотий Вік, Union Group, Argo Retail та Алло. Посаду генерального директора у RDA він отримав на початку цього року, після реорганізації структури управління компанії.
Зміна галузі роботи
Майже всю кар’єру Лотоцький присвятив рітейлу, а тепер вирішив дещо змінити напрямок роботи. За словами спікера, галузь консалтингу його давно цікавила.
У рітейлі новому СЕО RDA найбільше подобався саме напрямок розвитку компаній, тож на новій посаді знадобиться весь управлінський досвід, отриманий в компаніях роздрібної торгівлі.
Компанія має потужну команду спеціалістів, яку вдалось зберегти попри повномасштабну війну. Завдяки цьому у RDA є можливість ефективно допомагати з розвитком багатьом рітейлерам. Є змога робити свій вклад в те, щоб українські бізнеси ставали сильнішими й успішнішими, а торгові центри та стріт-рітейл мали якнайменшу вакантність площ та якісний пул орендарів, привабливих для кінцевого споживача, - каже Андрій Лотоцький.
Він також розповів, що вже втягнувся в роботу і розібрався в усіх процесах, але завжди потрібно бути дуже гнучким та швидким в ухваленні рішень.
Сильні та слабкі сторони RDA
Компанії цьогоріч виповнюється 10 років з моменту заснування. За це час було реалізовано багато проєктів, RDA стала впізнаваною та брала участь у розвитку національних та міжнародних роздрібних мереж, зокрема Metro, New Yorker, LC Waikiki, Adidas, JYSK, Colin’s, Vodafone, EVA, Алло, КОЛО, Rozetka, Укрзолото, Золотий Вік, Prostor, Люксоптика, Eldorado, Intertop.
Тож сильні сторони – це, однозначно, команда, репутація та досвід. Зі слабких, як на мене, можна виокремити недостатність покриття території українського ринку. Є регіони, які потребують посилення нашої уваги. Тож плануємо інтенсифікувати свою діяльність в таких регіонах, розвивати нові проекти та нові напрямки, - каже Андрій Лотоцький.
RDA надає широкий спектр послуг, для рітейлерів це:
- консалтингові послуги розвитку мереж;
- агентські послуги в частині пошуку локацій;
- супровід в переговорах;
- юридичний супровід орендних відносин;
- фахова аналітика ринку в цілому;
- весь спектр аутсорсингових послуг для розвитку компаній;
- консалтинг компаній в частині аудиту, створення та оптимізації процесів.
Для власників приміщень стріт-рітейлу доступні послуги пошуку якісних орендарів та управлінням нерухомістю, а для девелоперів - послуги створення концепцій нових ТЦ та переформатування вже існуючих, передброкеридж, створення фінмоделей, повний брокеридж та допомога в управлінні нерухомістю.
Послуги консалтингу мають хороші перспективи для розвитку в RDA , адже це чудова можливість для компаній зекономити багато часу, ресурсів та уникнути помилок.
Ситуація на ринку
За рік війни ринок значно звузився, каже новий СЕО Retail&Development Advisor. Особливо обережні зараз міжнародні рітейлери, які призупинили розвиток чи взагалі операційну діяльність.
Проте є компанії, і їх не мало, для яких криза – це можливість укріпити свої позиції та збільшити свою частку на ринку. Такими компаніями варто захоплюватись, адже вони, сильно ризикуючи, розвивають бізнеси, роблять свій вклад в розвиток економіки України та створення нових робочих місць, - зазначає Андрій Лотоцький.
Наприклад, активний розвиток розпочали кілька українських fashion-брендів, оскільки міжнародні оператори не готові брати на себе ризики інвестицій у воюючій країні.
Схожа активність є і в інших сегментах рітейлу. Гравці ринку стали гнучкішими, активнішими, оптимізували внутрішні процеси для швидких рішень.
Як війна змінила роботу RDA?
Лотоцький впевнений, що успіх будь-якого бізнесу передусім залежить від команди, її професійності, цінностей та ідей.
Значно більше шансів вистояти мають бізнеси, команди яких об’єднані нематеріальними цінностями. Під час криз на перший план завжди виходить лідерство та емпатія, тож зі своєю командою треба бути відвертим, як би важко не було, при цьому демонструвати впевненість, твердість та рішучість.
Саме це допомогло RDA пройти найважчий в історії рік.
Головне, що ми змогли надавати послуги нашим клієнтам та підтримувати їх весь 2022 рік. Адже це було для них дуже важливо. Для прикладу, відкрили та релокували 20 магазинів мережі MasterZoo. В новому для нас сегменті офісної нерухомості ми уклали угоди для рітейлерів Yves Rocher, КОЛО та декількох інших компаній. Загалом за 2022 рік уклали близько 80 угод по оренді, - сказав Андрій Лотоцький.
Тренди на ринку торгової нерухомості
На думку СЕО RDA, ціноутворення на ринку зараз характеризується відсутністю будь-якої системи.
З початку повномасштабної війни вартість оренди у ТРЦ змінювалась щомісяця фактично в ручному режимі. Є торгові центри, яким вдалося на 100% повернути довоєнний рівень орендної платні ще в травні, а є ті, що й досі до нього не наблизились.
На заході, в окремих ТРЦ орендні ставки навіть зросли від 10 до 40% в гривневому еквіваленті та від 10 до 15% в доларовому. Експлуатаційні витрати також коливались в залежності від регіонів та періодів року.
До основних факторів, які визначали тенденції орендних ставок, можна віднести: регіональний аспект, міграцію орендарів зі східних регіонів у західні, конкурентне середовище та забезпечення можливості безперебійної роботи. Те ж саме стосується і вакантних площ. Водночас, більше постраждали все ж девелопери, трафік яких більше залежав від міжнародних якірних орендарів. Наразі вони мають більшу вакантість ніж ті, хто був максимально диференційований в «магнітах» цільової аудиторії, - пояснює експерт.
Запити рітейлерів до орендних площ
Навіть під час війни є компанії, які використовують період кризи для розвитку, але вони стають більш вибагливими до вибору приміщень.
Лотоцький зазначає, що детальніше формують критерії вибору та сегментують трафіки. Сильні бренди готові точково розвиватись, але майже не готові інвестувати в облаштування локацій.
Інколи такі компанії готові відкривати магазини лише за наявності магазинів, що повністю підготовлені до їх вимог. Також з’явились компромісні тимчасові рішення швидкого відкриття магазинів поп-ап форматів, які готові орендувати приміщення з базовим ремонтом та терміном договору в один рік.
Плани RDA на 2023 рік
Лотоцький впевнений, що цей рік стане для компанії роком розвитку, передусім у нових сферах офісної та складської нерухомості.
Відповідно, є потреба в розширенні штату менеджерів. В роздрібній торгівлі особливу увагу плануємо приділити регіональним ТРЦ та стріт-рітейлу. Можливі проекти в колаборації з регіональними компаніями. Про цифри, на мою думку, зараз можна говорити дуже і дуже приблизно, зважаючи на короткий проміжок горизонту планування та неможливість прогнозування ситуації з військовими діями, - резюмує СЕО компанії.
При цьому RDA очікує суттєвого зростання в порівнянні з минулим роком.
Джерело: RAU
Читайте також: Олексій Безуглий, МХП: про трансформацію компанії, нові бренди і унікальні технології